Biografie Mark Hoevenaars is Strategy Director van de afdeling communicatie van VanBerlo. Als innovatiestrateeg onderzoekt hij hoe ontwerp en branding kunnen bijdragen aan de groei van bedrijven en organisaties. Mark initieerde een methodologie voor strategie- en designontwikkeling waarin samen mét de klant in plaats van vóór de klant wordt gewerkt. Deze opvatting vormt nu de kern van VanBerlo's werkwijze.
Mark Hoevenaars


Roem of doem? De Nederlandse ontwerpsector in 2018
Er is de laatste jaren veel enthousiasme voor de creatieve sector, zowel in de media als onder beleidsmakers. Op het vlak van het creatieve niveau en de internationale reputatie zijn grote successen geboekt. Een goed voorbeeld hiervan is de recente promotie van deze sector tot Top-sector, één van de negen sectoren waar Nederland op wil excelleren. Maar hoe gaat het verder? Lees hier de ingekorte versie van de door Mark Hoevenaars geschreven thesis over toekomstscenario’s voor de Nederlandse ontwerpsector.

De zin en onzin van de Battle of the Souls
De laatste tijd wordt er door sommigen een discussie gevoerd over de vraag of de ontwerper nu een kunstenaar is of een zakenman. Het idee is dat de ontwerper twee zielen in zich heeft. Dit leidt tot het verhaal dat dit een soort strijd is tussen goed en kwaad, tussen vrijheid en macht, tussen creativiteit en geld. Deze strijd leidt tot innerlijke verscheuring van de ontwerper en is niet te winnen. Dit is een achterhaald en romantisch idee en we kunnen daar veel beter op een heel andere manier naar kijken.

De naadloze klantervaring
Oké, de hogepriester is inmiddels overleden, maar nog steeds kunnen marketeers een heleboel leren van de 'religie' die Apple heet. Het concept van de 'naadloze klantervaring' wordt door maar weinig bedrijven gebruikt.

Zet een designer in als mediator
In veel organisaties zijn marketing en sales net twee broertjes. Ze kunnen niet met elkaar en ze kunnen niet zonder elkaar. Ze moeten elkaar wel helpen omdat ze anders hun eigen doelstellingen niet bereiken, maar het liefst zouden ze hun eigen gang gaan. Terwijl als ze elkaar versterken een enorme boost kunnen geven aan hun organisatie.

De Design Thinking soap
Bruce Nussbaum schreef een artikel met de prikkelende titel: ‘Design Thinking is a failed experiment, so what’s next?’ Hij ontketende hiermee een nu reeds drie jaar durende discussie over de rol en resultaten van Design Thinking. Daartegenover zette hij het begrip Creative Quotient. De vraag is of zijn nieuwe framework echt iets toevoegt aan de wijze waarop design succesvol ingezet kan worden of dat hij deze stelling alleen maar poneerde om zijn eigen nieuwe boek met de "verbazingwekkende" titel ‘Creative Quotient’ te promoten.

Transformatiekracht van design
‘We moeten sneller innoveren!’, verzucht de marketing manager. ‘Waarom luisteren ze nou niet gewoon naar de klant!’, roept sales. ‘Wanneer zien ze nou eens in dat de omgeving veranderd is?’, zegt de directie vertwijfeld. ‘Dat kan beter’, zegt de afdeling Personeel en Organisatie. ‘Daar gaan we een change management proces tegenaan gooien. Want daarmee kunnen we zowel het gedrag als de attitude van de medewerkers veranderen’, zo wordt gedacht. Achteraf blijkt dat medewerkers onvoldoende bij dit proces betrokken zijn. Met als gevolg dat vrijwel alles bij het oude blijft.

Test je strategie in de windtunnel! Scenariodenken voor de marketeer
Strategieblunders voltrekken zich soms waar je bijstaat. Vaak komt dit door het verkeerd voorspellen van de toekomst. Denk aan de vele luxe appartementencomplexen die door de crisis onverwacht leeg blijven staan. De technisch superieure Video2000 van Philips en Grundig die te laat op de markt werd gebracht. Of Jamby van presentator en ondernemer Adam Curry. Dit bedrijf richtte zich op breedbandtoepassingen in een tijd dat slechts weinig mensen een dergelijke aansluiting hadden. Al deze concepten waren ontwikkeld voor een toekomst die nooit kwam. Hoe kun je deze marketingfouten voorkomen?

Flappie, de klant is een proefkonijn: Wicked problems en nieuwe businessmodellen
Eén van de grootste problemen die bedrijven hebben is het vertrek van ontevreden klanten. Ook al levert het woord ‘klanttevredenheidsmetingen’ driemaal woordwaarde op bij Scrabble, in de praktijk levert het niet de informatie op die je nodig hebt om de klanttevredenheid daadwerkelijk op te krikken. Omdat er steeds meer alternatieve oplossingen komen voor bestaande producten kunnen klanten ook steeds vaker consequenties verbinden aan hun ontevredenheid door daadwerkelijk over te stappen.

Wicked problems en Design Research: De 'man bijt hond-methode'
Helaas biedt traditioneel marktonderzoek -zoals kwantitatieve enquêtes of het werken met focusgroepen- soms geen soelaas bij het bedenken van een creatieve oplossing voor de wicked problems. Mark Hoevenaars, strategy director bij VanBerlo, verhaalt daarom in zijn tweede artikel alhier over Design Research, een methode waarbij gebruik wordt gemaakt van directe observatie.

Design Thinking en 'wicked' problems
Veel problemen in onze maatschappij uiten zich in een steeds complexere vorm. Vaak is het moeilijk om aan te geven waar het ene probleem eindigt en het volgende begint. En als je ingrijpt in dit soort situaties ontstaan er mogelijk bijeffecten die leiden tot nog grotere complicaties. Professor Horst Rittel -een design denker- noemde dit ‘wicked’ problems.
- AlgemeenNieuws Creatief (hoog)standje Matt Sleeps x...Nieuws Felle kritiek op Sire-campagneNieuws ‘Stats for Equality’ tegen...Nieuws ‘Activatie werkt als het oprecht is’Nieuws ‘Echte verhalen werken beter dan...Weblog [column] In goed we trust
- B2BNieuws Marketingtransfers week 26, 2025Nieuws Centraal Beheer: werkdruk zet...Nieuws Dotdotdash opent Europese hub in...Weblog [column] LinkedIn en PR zijn on the...Nieuws Mediahuis E-commerce behaalt...Nieuws PXR verkoopt advertentieruimte voor...
- BureausNieuws Cortina viert eigenheid met nieuwe...Nieuws Mad Mojo wil merken van binnenuit...Nieuws Artis beleef je van zonsopgang tot...Nieuws Adnight 2025 start met 'Marketing...Nieuws Digital humans, data en durf, zo...Nieuws L’Or mixt zomer, stijl en smaak in...
- ContentmarketingNieuws Inschrijving Grand Prix Content...Nieuws Campagne Nestlé draait om verhalen...Nieuws Stayokay speelt met vooroordelen in...Nieuws Decathlon viert zomerse klassiekers...Weblog [column] De generatie van alles en...Nieuws Fietsersbond lanceert campagne voor...
- DesignNieuws 'Smeuïge' samenwerking tussen...Nieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merkNieuws New Dutch Wave organiseert tour naar...Weblog [column] Waarom geluid blijft hangenNieuws Shebang komt met nieuwe kaart...
- Food en RetailNieuws Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann...Nieuws Jumbo viert zomer met Jan Smit en...Nieuws Shein krijgt 40 miljoen boete voor...Nieuws Sea Water en Flink brengen...Nieuws Wibra groeit stevig door met...Weblog [column] Gymshark werd way of life...
- MediaNieuws NDP Nieuwsmedia stelt bescherming...Nieuws Cupra en Audio Obscura onthullen...Nieuws Mediahuis geeft abonnees van 9...Nieuws BBC Studios leidt wereldwijd op...Nieuws ‘Je moet de groenten van HAK hebben’...Nieuws Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna...
- Online MarketingWeblog [column] Marketingfacts Focus #5Nieuws DNB: Online kaartbetalingen sterk in...Nieuws AI-modellen geven vergeten mode een...Nieuws Bijna helft Nederlanders lid van...Nieuws Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR...Nieuws Wat als je advertenties inspelen op...
- SponsoringNieuws Nike's Oranje Fatalis-campagne voor...Nieuws Rabobank Utrecht nieuwe partner...Nieuws Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw...Nieuws Odido nieuwe partner Esther Vergeer...Nieuws TCL wordt wereldwijde partner van...Nieuws Nieuwe Eredivisiebal eert...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- 'Smeuïge' samenwerking tussen... 07-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers