Philips presenteert menselijk schild

Philips presenteert menselijk schild
  • Design
  • 13 nov 2013 @ 18:36
  • 22891 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Visual idBranding

Naast de nieuwe pay off, "Innovation and you", presenteerde Philips zojuist de nieuwe vormgeving van het schildembleem, het wereldwijd bekende beeldmerk dat de onderneming al sinds 1934 voert. Thomas Marzano, Head of Brand Design Philips, wil met de restyle van het schild een zachter en menselijker beeldmerk neerzetten.

Het schild was destijds bedoeld om te verbeelden hoe innovatieve radiocommunicatie het leven van mensen verbeterde doordat de radio hen dichter bij elkaar bracht dan ooit voor mogelijk was gehouden.

Volgens Philips staat het beeldmerk symbool voor innovatie en betrouwbaarheid. Het nieuw vormgegeven schild krijgt een belangrijke rol in de nieuwe merkidentiteit, omdat een merk volgens het technologiebedrijf  in deze tijd niet zonder een tot het gevoel sprekend embleem kan. De bekende elementen zijn gehandhaafd, maar hebben nu volgens Philips een meer moderne uitstraling die beter geschikt is voor digitale media en mobiele kanalen. 

Verzachten en vermenselijken
Thomas Marzano, Global Head of Brand Design van Philips heeft in het redesign gelet op de gulden snede. 'Het design was heel strak en een beetje art nouveau. We wilden de link naar onze geschiedenis behouden, maar de vormen verzachten en vermenselijken.' 

Video
Philips maakte een video over het ontwerp van het schild. Hieronder te zien. 

Sterretjes De sterretjes in de pay off Innovation and you staan voor lichtinnovatie en het hebben van een idee, dan wel een spark. 'De temptation is big,' zegt Marzano: 'maar we gaan de sterretjes niet los op allerlei uitingen en verpakkingen zetten. We willen de kracht van het element als onderdeel van het logo behouden.'

En of plus? Uit een test van Philips bleek dat de helft van de mensen de sterretjes automatsich leest als "en", de andere helft als "plus". Geen probleem meent Marzano: 'Dankzij al onze communicatie wordt het snel genoeg vanzelfsprkend voor mensen en staan de sterretjes gewoon voor "en"'.

Designteam 
De nieuwe merkstijl is ontwikkeld door Philips en partners als Interbrand, Ogilvy en OneVoice. Geen designbureau bemoeide zich met de operatie. De brand director heeft designafdelingen van Philips wereldwijd betrokken in het ontwerpproces. '75 Man. Uit alle disciplines van design eigenlijk. We zijn in januari begonnen met een kernteam van tien mensen.'
Vervolg Nu is gefocust op de marketingcommunicatiekant van de visuele id, advertenties in het bijzonder. Philips neemt de komende twee jaar het verpakkingsdesign, zijn sites en alle overige touch points onder handen.

 





Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken