Achterhoekers eindelijk eigen vlag
- Design
- 11 jul 2018 @ 10:42
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - Graphic
- 11 jul 2018 @ 10:42
- Redactie Design
Tijdens de premièredag van Zwarte Cross hebben Zwarte Cross, Grolsch en Stichting Pak An de Achterhoekse Vlag van ontwerper Paul Heutinck gepresenteerd.
De presentatie vond plaats in het bijzijn van de ontwerper Paul Heutinck, oud-voorman van Normaal Bennie Jolink, burgemeester van de Gemeente Oost-Gelre Annette Bronsvoort, topvolleybalster Lonneke Sloetjes en projectleider en oud-topschaatser Stefan Groothuis. De vlag wappert de komende dagen op het grootste festival van Nederland, de Zwarte Cross.
De ontwerpwedstrijd, georganiseerd door Grolsch, Zwarte Cross en Stichting Pak An, heeft bijna 500 inzendingen opgeleverd. Vervolgens zijn er door een publieke stemronde 380.000 online stemmen uitgebracht, die de 500 inzendingen hebben teruggebracht tot een top-20. De 7-koppige vakjury heeft een definitieve keuze gemaakt en het winnende ontwerp bepaald. De ontwerper van de Achterhoekse vlag is Paul Heutinck uit Winterswijk. Paul is vormgever en tevens oprichter van 'Bandjes kieken in de Achterhoek'.
Het ontwerp: ‘Een stoere Achterhoekse vikingvlag’
Volgens de ontwerper is de vlag geïnspireerd op het typische Achterhoekse coulisselandschap. ‘De schakering van de lichtgroene vlakken met de donkergroene vlakken zijn een gestileerde weergave van de weilanden en de bossen die de Achterhoek onder meer zo sterk kenmerken. Het atypische kruis dat gebogen tussen deze vlakken door loopt staat voor de kronkelende wegen met bomen erlangs, die met elkaar verbonden zijn en deze vlag verbindt. Tegelijkertijd staat het ook voor de eigenzinnigheid en kracht van de Achterhoeker.’
De jury: ‘Als jury waren we het er snel over eens dat de vlag krachtig moest zijn; geen slogan, geen poespas maar mooi door eenvoud zoals vlaggen zijn.
De vlag voldoet aan de volgende eisen:
- Kracht: Het kruis als sterk symbool maar vriendelijk door zijn ronde vormen;
- Eenvoud: De eenvoud van de vlag maar waar gewenst het Achterhoekse landschap met kronkelwegen, bomenrijen en (agrarische) percelen in gezien kan worden;
- Kleur: De kleuren van de vlag gaan vloeiend op in het Achterhoekse landschap;
- Tijdloos: Mede door deze factoren is het een vlag voor heden en de toekomst.
Profvoetbalclub De Graafschap partner Achterhoekse vlag
De initiatiefnemers en partners, voetbalclub De Graafschap, Regio Achterhoek, Achterhoek Toerisme en Achterhoek2020, zijn ook erg blij met het eindresultaat. Hans Martijn Ostendorp van De Graafschap: ‘Deze vlag brengt duidelijk het bijzondere karakter van de Achterhoek over. Het staat symbool voor het prachtige landschap, met zijn dorpen en steden. Het straalt de kenmerkende waarden van Naoberschap, eigenzinnigheid en nuchterheid van de Achterhoeker uit, maar geeft door de aparte kronkel van het kruis ook mooi het karakter en lef weer waar wij als voetbalclub De Graafschap ook voor staan.’
De meeste gemeenten die aangesloten zijn bij Regio Achterhoek hebben al meerdere exemplaren besteld voor bij het gemeentehuis. Ook op andere prominente locaties in de Achterhoek zal de vlag gehesen worden.
Stichting Pak An geeft, als eigenaar van het ontwerp, de rechten van de vlag geheel vrij aan eenieder die de vlag wil gebruiken. De vlaggen zijn per direct te koop op het Zwarte Cross-terrein en in de webshops van Grolsch en de Zwarte Cross voor een prijs van €15 (exclusief verzendkosten). De gehele opbrengt van deze verkoop komt ten goede aan Stichting Pak An, de stichting die maatschappelijk betrokken en vernieuwende Achterhoekse initiatieven helpt te realiseren.
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- New Dutch Wave organiseert tour naar... 19-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center