[DDW] Trein van de toekomst te bekijken op Dutch Design Week

[DDW] Trein van de toekomst te bekijken op Dutch Design Week
  • Design
  • 12 okt 2018 @ 09:16
  • 7690 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Product

NS brengt op een gemiddelde werkdag 1,2 miljoen reizigers naar hun bestemming en dat worden er elk jaar meer. Om ook in de toekomst Nederland goed bereikbaar te houden voor iedereen, onderzoekt NS voortdurend vooruit hoe de reis beter en prettiger kan.

De vervoerder heeft de krachten gebundeld met architectenbureau Mecanoo en projectinrichter Gispen rondom de uitdaging hoe ín de treinreis van morgen meer mensen een plek te geven en tegelijkertijd hun reisbeleving te vergroten. Meer capaciteit én een aangename reis waarin de reistijd door de reizigers wordt beleefd als eigen tijd; tijd om te relaxen, te werken, te studeren of elkaar te ontmoeten.

Tijdens Dutch Design Week van 20 tot en met 28 oktober 2018 in Eindhoven kan iedereen op het Ketelhuisplein het nieuwe ontwerp zelf ervaren. Daarbij zal de bezoekers op meerdere manieren om feedback worden gevraagd, wat weer meegenomen wordt in verdere ontwikkeling van het nieuwe concept.

Tjalling Smit, RvB NS: ‘Vernieuwing betekent voor NS dat we toonaangevende partners vragen om met hun frisse blik te kijken naar de dagelijkse treinreis van onze klanten en de meest passende inrichting van de trein. Hoe creëren we meer ruimte in de spits en verhogen we het comfort en beleving gedurende de rest van de dag? Ik ben erg geïnspireerd door de resultaten van deze samenwerking. Deze trein van de toekomst maakt dat je meer uit je dag kunt halen doordat je bijvoorbeeld ongestoord kunt werken. Reistijd wordt op die manier werktijd. Of lees-, klets- of chilltijd. De trein maakt het allemaal mogelijk, de reiziger bepaalt.’

Reistijd is eigen tijd

Het nieuwe treininterieur is volledig gebaseerd op wensen van reizigers. Samen met Mecanoo en Gispen onderzocht NS waar reizigers in de trein behoefte aan hebben. Reizigers benoemen zes categorieën van activiteiten die ze graag in de trein willen doen. Zo zijn er activiteiten waar concentratie voor nodig is, als werken en studeren of juist ontspannende activiteiten, zoals lezen, film kijken of een spelletje doen. Daarnaast heeft ook een groep reizigers behoefte aan sociale activiteiten zoals bellen en gezellig samen reizen en bijpraten. Op basis van deze drie clusters van reizigersbehoeften zijn twaalf flexibele interieurmodules ontworpen.

Arne Lijbers, associate architect bij Mecanoo: ‘De trein van de toekomst wordt een dynamische, open omgeving die allerlei activiteiten van reizigers mogelijk maakt. De trein is niet alleen een buis waarin je van A naar B reist. Het is een comfortabele verblijfsplek waar je je thuis voelt en de diverse activiteiten die reizigers graag doen in de trein mogelijk maakt.’

Toekomstbestendig

Het uitgangspunt van het ontwerp was om de trein te benaderen zoals een interieur in een gebouw, geen huls gevuld met stoelen maar een totaalconcept. Door een modulair grid toe te passen wordt iedere centimeter benut en passen de modules als bouwstenen in de trein.

Sarah Schiffer, product en concept manager bij Gispen: ‘De modules zijn geschikt voor elk type trein en kunnen in een treinstel gecombineerd worden, zodat elke reiziger meer plek in de spits heeft en buiten de spits een plek naar wens kan vinden. Door op een modulaire en circulaire manier te ontwerpen is dit concept tijdloos en universeel inzetbaar.

Rick Veenendaal, manager circulair Gispen: ‘Met het ontwikkelen van circulaire producten verlengen we de levensduur en voorkomen we afval. Juist in treinen is het van enorm belang om te zorgen voor meerdere levens en hergebruik van materialen.’

De visie op het treininterieur is te vinden in het Virtual eXperience Lab. Het is een ontwerp op ware grootte waarin je in 3D het nieuwe treininterieur kunt ervaren.





Fotografie: Maaike Poelen

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken