[column] Lichtpuntje
- Design
- 19 okt 2021 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - MarketingPackaging designProductdesignDuurzaam design
- 19 okt 2021 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
Alles in de wereld is ontworpen. Dat is goed om soms even bij stil te staan. Van de vulpen waarmee ik schrijf tot het toetsenbord waarop ik nu tik. Van de auto waarin ik rijd tot het pak melk dat ik koop. Design bepaalt ons leven en toch valt het ons meestal niet meer op, omdat veel producten meestal na een tijdje ‘gewoon’ zijn.
Sommigen krijgen weliswaar soms een make-over, maar vaak niet echt revolutionair verrassend. Een nieuwe iPhone blijft per slot van rekening een iPhone.
Maar gelukkig word ik zo nu en dan nog een beetje verrast. Twee designdingen die me de afgelopen tijd opvielen. De Lightyear One - alleen door zijn naam al intrigerend - is een zonneauto, rijdt dus op daglicht. Stel je voor. Een futuristisch vormgegeven sportwagen met zonnepanelen die meer dan 700 kilometer ver komt. Geen lelijk bonkige Lada, maar een gestroomlijnd zonneschip op wielen, die machtig en majestueus door de blauwe lucht klieft en bloemen geen roet in de blaadjes tuft. Marketeer Wouter Vink – CMO in het diepe in deze editie - die de Lightyear One gaat promoten, heeft nog een hele wereld te winnen, maar iedereen die nadenkt over design, de toekomst van de wereld en af wil van CO2-uitstoot weet dat dit uiteindelijk de ultieme automobiel moet zijn en worden. Dit product gaat zichzelf verkopen, let op mijn woorden.
Het tweede voorbeeld is de herpositionering, een nieuw design van de Amsterdamse Kalverstraat. Iedereen kent deze winkelstraat als de drukste van Nederland. Meestal kun je hier over de hoofden lopen en reden temeer om hem eigenlijk te mijden als de pest. Om nog maar te zwijgen van de wietlucht en de talloze zwervers. Maar goed, de ondernemersvereniging BIZ van de Kalver, zoals de straat liefkozend wordt genoemd in de plannen, is vastberaden om de straat diverser te maken wat betreft winkelaanbod. Er komt meer groen, nieuwe bestrating en leegstand zal, zo wordt benadrukt, hard aangepakt worden. Winkelen moet in de Kalver weer een beleving, een onvergetelijke ervaring worden. Bovendien moet de Amsterdammer de Kalver weer gaan ontdekken, want nu zijn het toch vooral toeristen die de straat bevolken. Mooi initiatief, hoor, de vraag dringt zich echter op of een nieuwe Kalver niet nog meer mensen aantrekt en dat blijft volgens mij nu juist de grootste bottleneck.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 17, 2021.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- New Dutch Wave organiseert tour naar... 19-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center