[column] Lichtpuntje
- Design
- 19 okt 2021 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - MarketingPackaging designProductdesignDuurzaam design
- 19 okt 2021 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
Alles in de wereld is ontworpen. Dat is goed om soms even bij stil te staan. Van de vulpen waarmee ik schrijf tot het toetsenbord waarop ik nu tik. Van de auto waarin ik rijd tot het pak melk dat ik koop. Design bepaalt ons leven en toch valt het ons meestal niet meer op, omdat veel producten meestal na een tijdje ‘gewoon’ zijn.
Sommigen krijgen weliswaar soms een make-over, maar vaak niet echt revolutionair verrassend. Een nieuwe iPhone blijft per slot van rekening een iPhone.
Maar gelukkig word ik zo nu en dan nog een beetje verrast. Twee designdingen die me de afgelopen tijd opvielen. De Lightyear One - alleen door zijn naam al intrigerend - is een zonneauto, rijdt dus op daglicht. Stel je voor. Een futuristisch vormgegeven sportwagen met zonnepanelen die meer dan 700 kilometer ver komt. Geen lelijk bonkige Lada, maar een gestroomlijnd zonneschip op wielen, die machtig en majestueus door de blauwe lucht klieft en bloemen geen roet in de blaadjes tuft. Marketeer Wouter Vink – CMO in het diepe in deze editie - die de Lightyear One gaat promoten, heeft nog een hele wereld te winnen, maar iedereen die nadenkt over design, de toekomst van de wereld en af wil van CO2-uitstoot weet dat dit uiteindelijk de ultieme automobiel moet zijn en worden. Dit product gaat zichzelf verkopen, let op mijn woorden.
Het tweede voorbeeld is de herpositionering, een nieuw design van de Amsterdamse Kalverstraat. Iedereen kent deze winkelstraat als de drukste van Nederland. Meestal kun je hier over de hoofden lopen en reden temeer om hem eigenlijk te mijden als de pest. Om nog maar te zwijgen van de wietlucht en de talloze zwervers. Maar goed, de ondernemersvereniging BIZ van de Kalver, zoals de straat liefkozend wordt genoemd in de plannen, is vastberaden om de straat diverser te maken wat betreft winkelaanbod. Er komt meer groen, nieuwe bestrating en leegstand zal, zo wordt benadrukt, hard aangepakt worden. Winkelen moet in de Kalver weer een beleving, een onvergetelijke ervaring worden. Bovendien moet de Amsterdammer de Kalver weer gaan ontdekken, want nu zijn het toch vooral toeristen die de straat bevolken. Mooi initiatief, hoor, de vraag dringt zich echter op of een nieuwe Kalver niet nog meer mensen aantrekt en dat blijft volgens mij nu juist de grootste bottleneck.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 17, 2021.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Only for Men rebrandt naar OFM.24-03-2023
- Citroën 2CV rijdt zo Playmobil in13-03-2023
- Cameranu introduceert nieuwe... 08-03-2023
- ICS introduceert nieuwe huisstijl 28-02-2023
MarketingTribune Events
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day