Coca-Cola zet in op duurzaam: ‘Koop geen Coca-Cola als je niet recyclet’

Coca-Cola zet in op duurzaam: ‘Koop geen Coca-Cola als je niet recyclet’
  • Design
  • 5 jun 2019 @ 13:51
  • 21046 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual idCampagnes

‘Let’s not waste this summer’ is de naam van de nieuwe campagne van Coca-Cola en daarmee zet de frisdrankgigant zijn grootste campagne van het jaar volledig in het teken van recycling en duurzaamheid.

Zwerfafval voorkomen met duurzaamheidscampagne

Het merk wil met de nieuwe campagne bewustwording over zwerfaval creëren en geeft daarmee een diepere betekenis aan het thema Let’s not waste this summer en koppelt zomers genieten aan bewustwording over zwerfafval. Onderdeel van de lokaal ontwikkelde campagne is een actie waarbij consumenten prijzen kunnen winnen als ze informatie opvragen over de beste manier om hun lege flesje of blikje weg te brengen.

Buitenadvertentie als aftrap van de zomercampagne op de Albert Cuypmarkt in Amsterdam, waarop staat te lezen: ‘Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle’

Start duurzaamheidscampagne

De campagne ging van start met een levensgroot doek op de Amsterdamse Albert Cuypmarkt met de slogan Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle. De slogan is daarna twee weken lang volop zichtbaar in een outdoorcampagne in de centra van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. De actie wordt ondersteund door een landelijke tv-campagne en een website waar consumenten informatie kunnen vinden over wat Coca-Cola doet op het gebied van recycling en hoe consumenten hieraan kunnen bijdragen. Op de winkelvloer wordt de campagne groots ondersteund met onder andere displays, schapmaterialen en topkaarten. Coca-Cola is deze zomer ook aanwezig op diverse festivals met een festivalactivatie rondom recycling, waarbij gebruik wordt gemaakt van zogenaamde ‘can crushers’ om consumenten te stimuleren hun verpakking op de juiste manier weg te gooien. Zo worden bezoekers bijvoorbeeld beloond met een feestje wanneer er voldoende afval is ingezameld.

Prijzenfestival met duurzame prijzen

Via de website helpusrecycleandwin.nl (week 24) kunnen consumenten vanaf eind juni tot de laatste week van september dagelijks duurzame prijzen winnen. Het enige wat ze daarvoor hoeven te doen is een foto van de verpakking - plastic fles, blikje of glazen horecafles - maken en hun locatie doorgeven. Het systeem herkent de verpakking en via de website krijgen ze gerichte informatie over de beste manier om de verpakking in te leveren in de specifieke gemeente. Dan horen ze ook of ze een van de dagelijkse prijzen gewonnen hebben. Bij de keuze voor de prijzen die Coca-Cola dit jaar weggeeft staat duurzaamheid voorop. De hoofdprijs is een elektrische Citroën 2CV in Coca-Cola kleuren. Daarnaast verloot Coca-Cola gerecyclede fietsen, retro-polaroidcamera’s en zijn er dagelijks bioscooptickets en kaartjes voor concerten te winnen.

Speciaal duurzaamheidslogo

Daan Berendsen, Marketing Manager Core Brands Coca-Cola Nederland, noemt de campagne ‘zeker voor Coca-Cola-begrippen behoorlijk “bold”. Eigenlijk zeggen we met deze campagne: we hebben liever niet dat je onze producten koopt als je onze verpakkingen zomaar weggooit in de natuur. En dat is best wel bijzonder, want wij zijn bij uitstek een merk waar iedereen bij hoort.’

Maar juist die stellige benadering in deze campagne, geeft volgens Berendsen aan, hoe hoog recycling bij Coca-Cola op de agenda staat. Berendsen: ‘Wij maken hiermee duidelijk dat we geen onderdeel willen zijn van het probleem, maar een deel van de oplossing. Recycling van plastic en het voorkomen van zwerfafval heeft bij ons topprioriteit. En daarvoor zetten we de kracht van het merk Coca-Cola en onze schaalgrootte volop in’. De zomercampagne van Coca-Cola is traditioneel de grootste campagne van het jaar. In totaal gaat het deze zomer in Nederland om 150 tot 160 miljoen verpakkingen, waarop de boodschap Together, help us recycle en een speciaal ontworpen logo te vinden is.

Duurzaamheidsambities

Coca-Cola heeft als doel om in 2025 100 procent van de Europese verpakkingen terug te halen voor hergebruik; wereldwijd in 2030. Alle Coca-Cola petflessen die op dit moment in Nederland op de markt komen, bestaan al voor de helft uit gerecycled plastic.

 

Bureaucredits: conceptontwikkeling door Noise, ontwikkeling Help us recycle (and win) platform: door Noise, media door UM, experimental marketing en sampling door Chase, social door Isobar, PR door Coopr, adaptatie door Hogarth en Finally .

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken