[designcase] Nieuwe website Rijksmuseum: 'Digitale bezoeker is net zo waardevol'

  • Design
  • 25 feb 2021 @ 08:27
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digital design

De nieuwe website van het Rijksmuseum is ontwikkeld in samenwerking met Fabrique, Q42, Irma Boom Office en Studio Polat. Naast een nieuwe stijl en beeldtaal, lanceerde het Rijksmuseum ook een nieuw platform: Stories. In gesprek met Nanet Beumer, head of digital bij het Rijks en Matthijs Klinkert, directeur en strateeg bij Fabrique.

De nieuwe website kenmerkt zich door groot beeld en eenvoud. Ook heeft het Rijksmuseum voor specifieke doelgroepen de website uitgebreid. Voor professionals en liefhebbers is er een nieuwe landingspagina waar alle actuele onderzoeken worden uitgelicht. Voor families en kinderen zijn er allerlei activiteiten, programma’s, video’s en meer te vinden. En er is speciale aandacht uitgegaan naar toegankelijkheid. Het Rijksmuseum wil graag dat alle bezoekers zich welkom voelen, ook online. Teksten en interactieve items zoals aanklikbare knoppen of selectiemenu's zijn nu duidelijk vindbaar voor schermlezers en andere hulptechnologieën. Ook wordt content voorzien van audiodescriptie en ondertiteling. Fabrique is verantwoordelijk voor het design en Q42 voor de techniek erachter. Met Stories zijn alle verhalen die het Rijksmuseum te vertellen heeft nu te vinden op één platform. Op deze manier wil het museum verdieping bieden aan de zes miljoen unieke bezoekers die jaarlijks de website bezoeken.

Avond kunst kijken in het Rijksmuseum

De ontwikkeling van de nieuwe website is niet coronagerelateerd. Beumer: ‘We zijn met de nieuwe website gestart in het najaar van 2019. Als Rijksmuseum is het onze kerntaak om mensen met kunst en geschiedenis te verbinden. Bij de oude website lag de nadruk nog erg op de verkoop van tickets en daarom kozen we rigoureus voor een storytelling-platform, met visuele vertelvormen en audio voor de kunstliefhebber.’
Natuurlijk is het grotere doel iedereen aan te moedigen het Rijks te bezoeken. Beumer: ‘Niets is beter dan the real thing, maar de site moet alle anderen een vergelijkbare museumervaring geven. Een digitale bezoeker is vandaag de dag net zo waardevol.’
Ook zonder ticketverkoop, omdat het museum dicht is op het moment van schrijven, staat de teller op 150.000 websitebezoekers per week. Beumer: ‘Tegen de trend in neemt de gemiddelde kijktijd juist toe. Je kunt op onze website terecht voor een avond kunst kijken of zelf creatief aan de slag met onze collectie.’

‘Geen magere afspiegeling van het Rijksmusem in real life’

De nieuwe site moest een verlengstuk van het museum worden en geen ‘magere afspiegeling’ van het Rijks in real life. Klinkert: ‘De vernieuwde site kiest vanuit design en realisatie een radicale aanpak. We stellen, in lijn met de visie van het Rijks, groot beeld centraal en zorgen voor één duidelijke boodschap per beeld. Samen met het museum maken we drastische keuzes en daarin houden we elkaar scherp met de belangrijkste vraag: is dit wel Rijksmuseum? De visuele en interactiekeuzes lijken soms in tegenspraak met de standaardpatronen die in e-commerce en marketing bestaan, maar het werkt meetbaar goed.’
De belangrijkste toevoeging is Stories, waarmee het Rijks zijn fans nog sterker online wil binden. Klinkert: ‘Door in een Netflix-achtige opzet het podium te geven aan onder meer de conservatoren kunnen gebruikers veel makkelijker de eindeloze voorraad aan verhalen in losse afleveringen tot zich nemen. Het lijkt en oogt eenvoudig, maar als je verder kijkt zie je dat er veel diepgang en complexiteit onder ligt. Techniek is een driver achter innovatie, het maakt dingen mogelijk die voorheen niet mogelijk waren, maar die krijgen pas betekenis voor een argeloze bezoeker als diezelfde techniek relevant wordt gemaakt in de toepassing. Zonder af te doen aan het belang ervan: als die techniek helemaal niet gezien wordt is het pas echt goed.’

Micrio: inzoomen op de allerkleinste verfsnippers

In nauwe samenwerking met Q42 zijn enkele bijzondere innovaties aan het bestaande technische platform toegevoegd. Klinkert: ‘Het platform was al van wereldklasse, maar één van onze toevoegingen is de ultraresolutie storytellingtechniek Micrio. Met Micrio kun je op de allerkleinste verfsnippers inzoomen; nog beter dan bij de in 2012 gelanceerde Rijksstudio. Daarnaast ontwikkelden we een eigen videospeler om de video-ervaring maximaal te kunnen sturen op alle touchpoints. En, last but not least, stond vanaf de tekentafel toegankelijkheid hoog in het vaandel. Ondanks het hoge visuele gehalte van de site, is deze toch relevant en bruikbaar voor mensen met een visuele handicap.’

Wat maakte Rembrandt rebels?
Op Stories staan bestaande series zoals Rijksmuseum Unlocked en RijksCreative, maar ook drie nieuwe interactieve series waarin meesterwerken van het Rijksmuseum worden uitgelicht: 100 Meesterwerken, Nederlandse meesters in 10 wapenfeiten en In detail. In deze series staan vragen centraal als: Waarom heeft Vermeer alleen een spijker in de muur geschilderd naast de brieflezende vrouw en wat maakte Rembrandt rebels? Het aanbod op Stories wordt wekelijks uitgebreid.

Rijksstudio als inspiratie
Het Rijksmuseum lanceerde in 2012 Rijksstudio. Jaarlijks vinden miljoenen gebruikers inspiratie in de inmiddels 700.000 werken die online staan. Het ontwerp van Rijksstudio vormde de inspiratie voor de nieuwe website, waar net als in Rijksstudio beeld centraal staat. In Rijksstudio kan iedereen met bekende, onverwachte en verrassende beelden tot in detail inzoomen en verzamelingen maken. Alle hogeresolutiebeelden zijn gratis te downloaden.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

Laatste Nieuws

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken