[column] Das Gestalt geeft merk gestalte

[column] Das Gestalt geeft merk gestalte
  • Design
  • 19 aug 2022 @ 10:46
  • 20824 x gelezen
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

Merkenkenners kennen ongetwijfeld het begrip Marken Gestalt. Het is geïntroduceerd door Dr. Klaus Brandmeyer van het Duitse Institut für Markentechnik. Columnist Leo van Sister over de voordelen van een sterk merkbeeld.

Gestalt betekent dat meerdere individuele waarnemingen gekoppeld zijn om een coherente waarneming te vormen.

Mensen componeren als het ware een consistent beeld van een merk door er alle individuele ervaringen aan te verbinden.

Het is belangrijk voor bedrijven om de merkpositionering en het gewenste merkimago consistent in alle contactpunten over te brengen. Die vormen namelijk uiteindelijk das Gestalt, de gewenste vorm die je als merk in het publieke bewustzijn wil bereiken of behouden.

Consistentie creëert Gestalt; BMW begrijpt dat

BMW's grille met de bekende ‘nieren’ is zo’n voorbeeld van een onderscheidend ontwerpelement dat het merk al jarenlang de typische herkenning geeft. Het is een iconisch element voor de styling van het bedrijf. Het beroemde ontwerpdetail is sinds 1933 vele malen aangepast en is de laatste jaren alleen maar groter geworden. Let bijvoorbeeld op de komende BMW 4 Serie voor het beste voorbeeld.

Foto: BMW blog

BMW bouwde in 1928 haar allereerste auto, de Dixi, die toen al de opvallende en kenmerkende grille aan de voorzijde kreeg, liefkozend de “niertjes” genoemd.

Foto: Wikipedia; BMW Dixi

Een merk als Mercedes heeft haar Gestalt veel meer in het merklogo verwerkt. Weliswaar aan het begin van de vorige eeuw nog wat zoekende, maar al rap werd de fameuze Mercedes ster geboren die altijd is gebleven.

Foto: Mercedes

Foto: Nike

Ook een merk als Nike weet heel goed wat Gestalt is en heeft hun merk een sterk visueel beeldmerk, de Swoosh, gegeven en is daar door de decennia heen heel dichtbij gebleven.

Bij sterk Gestalt is een enkel brand design element al branding

Een merk als Heineken is ook een fan van Gestalt en weet dit over de jaren heen goed te hanteren. Het mondiale merk heeft altijd veel reclame gemaakt en op enig moment was in een commercial enkel nog de letter H te zien. Zelfs dat was al voldoende voor merkherkenning bij het grote publiek. De huidige ster in het merklogo heeft hetzelfde effect.

Bron: Heineken

Ford Mustang heeft een bijzonder sterk Gestalt

Deze verzameling van Mustang-modellen laat heel goed zien dat je door de jaren heen zowel je merk en design kunt moderniseren en toch heel dicht bij je oorspronkelijk merkbeeld kunt blijven. Dat maakt dit merk erg sterk. Het is de combinatie van consistentie in productdesign, brand design, productnaam en kleuren.

Foto: Moto1.com

Soms duurt het een tijdje

Sommige merken hebben soms langere tijd nodig om een sterk merkbeeld in een merklogo of het product te creëren. Mazda is daar een goed voorbeeld van.

Foto: logoworld

Meer Gestalt is veel betere herkenning

Merken met een sterk Gestalt worden veel vaker en sneller herkend en kennen vaak een grote fanbase van kopers, gebruikers en ambassadeurs.

Dat zou zomaar eens kunnen betekenen dat een dergelijk merk met minder communicatie-uitgaven uit kan en toch succesvol blijft. Reden temeer om voldoende energie, tijd en geld in een opvallend beeldmerk te steken.

 

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken