Mondelēz gaat schap-controle automatiseren

Mondelēz gaat schap-controle automatiseren
  • Food-en-retail
  • 24 dec 2014 @ 11:51
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenVerdienmodellen

Mondelēz België heeft als eerste regio van het wereldvertakte levensmiddelenconcern een nieuw soort schapcontrole-tool in gebruik genomen. Aan de basis daarvan ligt een image recognition-systeem van aanbieder Planorama, waarmee schappen in een handomdraai zijn te fotograferen en te evalueren. Zo kan haarfijn worden beoordeeld hoe de eigen producten erbij staan.

Sales operation manager Veronique Brisaert van Mondelēz België vertelde hier uitgebreid over op het Popai-congres in Antwerpen dat deze week werd gehouden. 8 november 2012 ging het systeem live, hetgeen betekende dat daarmee afscheid werd genomen van de vorige oplossing. Het ging daarbij heel traditioneel om een meetlint en een notitieblok.

Snel rapport
De nieuwe oplossing die in samenwerking met Planorama is ontwikkeld, bestaat uit een systeem dat wordt gevoed door smartphone-foto’s van het schap. En die komen uit de smartphone van de winkelbezoekende vertegenwoordigers. Door image recognition worden de afzonderlijke afbeeldingen van producten in het centrale systeem herkend, waarna de vertegenwoordiger binnen 15 minuten een rapport ontvang van alle verbeterpunten in het schap. Via de review krijgen ze zo te lezen welke producten out of stock zijn en welke artikelen niet optimaal staan gepresenteerd.

Tijdsbesparing
Veruit het meest belangrijke voordeel ten opzichte van het meetlint en het notitieblok is tijdsbesparing. Mondelēz kent een superbreed portfolio aan merken en producten. Daardoor ging er flink wat tijd gemoeid met de winkelevaluaties. Vertegenwoordigers hebben nu hetzelfde tijdsbudget per winkel als vroeger, maar omdat controle in een handomdraai is gepiept, kunnen deze meer aandacht geven aan overleg met ondernemers of betrokken afdelingsmanagers. “Met een minimale inspanning beschikken we nu over een maximum aan data”, hield Veronique Brisaert de zaal voor, hetgeen betekent dat snel valt te schakelen tussen betrokken partijen voor het aanbrengen van verbeteringen.

Eerste land
België was het eerste land waar Mondelēz gebruik ging maken van deze oplossing. Aangezien de inspanning tot tastbare resultaten leidt, wil het voedingsmiddelenconcern deze toepassing nu mondiaal introduceren.
 

(bron: Shoppermarketing Update)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken