[RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en 14 andere 'stats'

[RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en 14 andere 'stats'
  • Food-en-retail
  • 15 apr 2024 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MediastrategieWinkelenJournalistiekRetail Media Day

Ben Davids van Econsultancy publiceert geregeld als expert over retailmedia. Het leek hem een goed idee de hoogtepunten in onderzoek en de relevante analyses van het afgelopen jaar die hij vond te bundelen en op een rij te zetten met duiding. Hier de 15 vondsten.

In 2028 groeien de bestedingen aan retailmedia wereldwijd tot naar schatting 161 miljard euro. Retailmedia is ‘the next big thing’ wordt daarom gezegd. Om het kaf van het koren te kunnen scheiden en volledig up to date te komen, lanceren BBP Media-titels MarketingTribune en Twinkle daarom samen '#RMD24': Retail Media Day op 28 mei 2024. In aanloop naar het event delen we interessante insights en interviews met de aangekondigde sprekers.

Vandaag de samenvating van de 15 'stats' die expert Ben Davids verzamelde over retailmedia. Iedereen die iets betekent in de Nederlandse retailmedia is van de partij op 28 mei in Utrecht, dus reserveer hier alvast je plek (en die van je bureau) en join that day!

15 stats die context geven aan groei in retailmedia volgens Ben Davids

1. Retailmedia-uitgaven liggen 'op koers om binnen een paar jaar lineaire tv te overtreffen'

In oktober 2023 voorspelde Warc een groei van 10% voor retailmedia in 2024, tegenover $128,2 miljard in 2023. De cijfers plaatsen retailmedia op de vierde plaats wat betreft uitgaven per kanaal en 'naderen lineaire tv snel op de derde plaats.'

2. Er zijn wereldwijd meer dan 200 retailmedianetwerken

Er zijn wereldwijd 216 retailmedianetwerken (RMN's), volgens een regelmatig bijgewerkte lijst van Mimbi, een bedrijf dat tools voor campagneanalyse aanbiedt. 'Fragmentatie is de grootste uitdaging van 2024' , aldus retailmedia-experts die rond de jaarwisseling met Econsultancy spraken.

3. Britse retailmedia bereikten in slechts zeven jaar tijd £3 miljard.

Retailmedia wordt de 'derde golf van digitale reclame' genoemd.

4. Retailmedia zullen eind 2024 een vijfde van de Amerikaanse advertentie-uitgaven voor hun rekening nemen

Volgens marktonderzoeksbureau Advertiser Perceptions zullen de Amerikaanse retailmedia-uitgaven in 2024 met 30% groeien (tot een vijfde van de Amerikaanse advertentie-uitgaven) . Volgens de voorspelling zullen retailmedia in 2025 23,5% van alle digitale advertentie-uitgaven in de VS uitmaken.

5. 64% van de leidinggevenden bij Amerikaanse retailers is van plan om tegen eind 2024 een retailmedianetwerk te implementeren

In het voorjaar van 2023 ondervroeg Deloitte 450 leiders op directeursniveau (of hoger) van Amerikaanse retailbedrijven (met >500 werknemers en een jaaromzet van $250 miljoen die gebruik maken van adtech-platforms), om te ontdekken dat 64% van plan was tegen eind 2024 een Retail Media Network (RMN) te implementeren. .

6. Gegevensprivacy geldt als de grootste zorg die retailers ervan weerhoudt een RMN te lanceren, en de grootste uitdaging voor degenen die er een exploiteren

7. First-party data van retailers worden bijzonder krachtig bij het vinden van shoppers die op zoek zijn naar bepaalde productcategorieën - impactverlies door wetgeving personalisatietactieken (o.a. cookies)

Zie ook dit State of Data- rapport uit 2024 van de IAB.

8. 75% van de Target-shoppers gebruikt een app of website wanneer ze in de winkel zijn

Deze 'stat' laat zien hoe belangrijk RMN’s worden bij het samenbrengen van online en offline winkelen.

9. De helft van de adverteerders zegt dat hun retailmedia gecoördineerd resp. geïntegreerd zijn met andere digitale advertentiekanalen

Deze grafiek laat zien hoe geïntegreerde adverteerders denken dat hun retailmediacampagnes via andere kanalen verlopen:

(bron: grafiek uit het State of Retail Media-onderzoek van Skai and the Path to Purchase Institute uit 2024)

10. Off-site retailmedia zullen in 2024 18,5% van de Amerikaanse retailmedia-advertentie-uitgaven voor hun rekening nemen

Uit de prognose van Emarketer (oktober 2023) blijkt dat externe retailmedia in de V.S. 18,5% meer adverteerdersbudget zullen opslokken.

11. 85% van de merken en bureaus is het er (enigszins of sterk) mee eens dat het vermogen van retailmedia om de merkbekendheid te vergroten steeds sterker wordt

12. 28% van de CPG’s vormt speciale retailmediateams om de proliferatie van retailmedianetwerken bij te houden

Volgens Econsultancy is het toezicht op retailmedia vaak verspreid over een (te grote) verscheidenheid aan functies binnen merkbedrijven. Een consistente klantervaring en een 360°-overzicht te krijgen van hun marketinguitgaven bij een retailer hebben meer aandacht nodig.

13. Het gemiddelde merk werkt elk kwartaal met 25 mediapartners, 22 mediabureaus en 23 advertentietechnologieplatforms

 Volgens een onderzoek van Turbyne hebben merken de afgelopen 90 dagen gemiddeld met tientallen mediapartners, bureaus en advertentietechnologieplatforms samengewerkt. Het individueel moeten aankopen in elk RMN vormt een belangrijk obstakel bij het verhogen van hun media-uitgaven. Meer coördinatie is nodig.

14. Het grootste zorgpunt van kopers van CPG-advertenties is het gebrek aan rapportagestandaarden

 Toen hen werd gevraagd om hun belangrijkste zorgen met betrekking tot RMN-metingen te rangschikken, noemde 52% van de respondenten in een enquête van Nielsen en Coresight Research een gebrek aan adequate rapportagestandaarden.

15. Slechts 23% van de retailers deelt campagnegegevens/-analyses in realtime

Uit het onderzoek van Nielsen en Coresight blijkt dat 23% van de retailers gegevens in realtime deelt, 56% doet dit onmiddellijk aan het einde van de campagne en 21% doet er nog een week over. Adverteerders meer real-time en zelfbedieningsinzichten te bieden zou de volgende grote stap in retailmedia kunnen zijn, aldus Ben Davids van Econsultancy.

Lees hier de complete XL versie (Engelstalig).
(bron: BD / Econsultancy - 15 stats that capture the evolution of retail media networks | beeld: Xianjuan Hu / Unsplash)

Meer weten? Regel hier tijdig je kaarten voor 's lands eerste Retail Media Day op 28 mei 2024

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken