Supermarktomzet juli 2016 stijgt slechts 0,3 procent

Supermarktomzet juli 2016 stijgt slechts 0,3 procent
  • Food-en-retail
  • 8 aug 2016 @ 11:45
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekFoodSales

De supermarktomzet is in juli 2016 met 0,3 procent gestegen naar 2,59 miljard euro. Per kassabon werd er in juli 1 procent meer afgerekend dan in juli 2015 Gemiddeld werd bij een bezoek 22,16 euro uitgegeven. Door een daling van het aantal bezoeken met 0,7 procent is de omzetgroei in de maand juli echter beperkt.

Dit blijkt uit cijfers van supermarktonderzoekbureau GfK. In de eerste 7 maanden van dit jaar is de supermarktomzet met 2,3 procent gestegen naar 19,86 miljard euro. De omzetgroei neemt echter af gedurende het jaar. De groei was in het eerste kwartaal van dit jaar 2,9 procent en in het tweede kwartaal 2,2 procent. Voor heel 2016 wordt, op basis van 52 weken, een omzetgroei van 2,2 procent verwacht.

Multichannel shoppers
Het aantal multichannel shoppers is in het tweede kwartaal van 2016 gestegen naar 5,9 procent. In het tweede kwartaal van 2016 ligt het aandeel 70 procent hoger dan een jaar eerder. Multichannel shoppers hebben in het tweede kwartaal van dit jaar bijna 30 procent van hun bestedingen online besteld.

Welgestelde gezinnen
Daarnaast geven ze 22 procent  meer uit aan het boodschappenpakket dan gemiddeld. Dit komt vooral de oververtegenwoordiging van welgestelde gezinnen binnen de multichannel shoppers. De totale online omzet in de supermarkt is nog beperkt maar is in het tweede kwartaal van dit jaar gegroeid naar 2,1 procent. (Bron: GfK)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken