Ikea-oprichter Kamprad was marketeer van de eenvoud

Ikea-oprichter Kamprad was marketeer van de eenvoud
  • Food-en-retail
  • 29 jan 2018 @ 10:41
  • 8421 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • MarketingPersonalia

Ikea-oprichter Kamprad (91) was behalve een knap ondernemer die een miljardenketen stichtte, vooral ook een marketeer van de eenvoud. Over alle P's in Ikea is goed nagedacht.

Kamprad stond aan de wieg van het van oorsprong Zweedse bedrijf, met vestigingen over de hele wereld. Het bedrijf richt zich op het aanbieden van meubelen en woonartikelen die meestal door de koper zelf, in elkaar gezet moeten worden. 'Hij bouwde een miljardenimperium van meubelzaken, die vriendelijk ogend design in zelfbouwpakketten naar de massa bracht. Hij blijft ook in de herinnering als een agressieve belastingontwijker die zich in zijn jonge jaren actief inzette voor de nazi-beweging in Zweden', reageert Marc van den Eerenbeemt in de Volkskrant. Kamprad noemde dat laatste later 'de grootste fout van mijn leven', deze activiteit werd hem later in Zweden vergeven. Grappig genoeg staat het hoofdkantoor van Ikea in Delft, zoals MarketingTribune destijds als eerste ontdekte. Volgens Ikea betreft dit de fiscale holding waarin Kamprad de aandelen heeft ondergebracht.

Slimme marketing
'Onwrikbare formule Ikea werkt nog prima voor wie de pijltjes wil volgen', constateert de NOS anno 2018. De Ikea is ondertussen uitgegroeid tot een wereldwijde winkelketen met 131.000 medewerkers in 41 landen, goed voor een jaaromzet van meer dan 25 miljard euro. Behalve ondernemer was de oprichter ook een uitstekende marketeer, de hoofdreden voor Ikea's succes. Over elk facet van de customer journey is in de winkels (en producten) immers nagedacht: een concept dat veelvuldig wordt geimiteerd, maar nauwelijks geevenaard. De winkel is tegenwoordig niet meer het enige hoofdhandelskanaal voor Ikea. Intussen wordt onder andere de beroemde Billy-kast Ikea ook via Amazon en Alibaba verkocht.  Deze 7 neuromarketingtrucs past Ikea succesvol toe. Vanwege de puike Nederlandse marketing kroonde de SAN Ikea vrij recent nog tot Adverteerder van het Jaar.

Democratic design
Sinds 2013 pastte het concern onder leiding van self made man Kamprad de marketing aan. Contentmarketing kreeg meer aandacht. Ook het aantal nieuwe en tijdelijke collecties werd sindsdien flink verhoogd, zodat de retailer tot tien keer per jaar nieuwe producten in de winkels kan zetten. 'Ikea wil met zijn nieuwe aanpak beter duidelijk maken hoe de producten tot stand komen. Daarvoor maakt de retailer gebruik van zijn Democratic Design principe. Democratic Design is een methode gestoeld op vijf dimensies die wij in elk individueel productieproces hanteren: vorm, kwaliteit, functie, duurzaamheid en een lage prijs. Elk product wordt ontworpen vanuit deze vijf oogpunten die allemaal moeten kloppen', vertelde global marketing communication manager Jeroen Hubert destijds op MarketingTribune.

Opgehaald worden
Kamprad overleed 27 januari in zuid Zweden te Småland. Iedereen met kinderen kent die naam ook van de ballenbak in elke vestiging, onderdeel van de marketingstrategie om de ouders vrij te maken tijdens het shoppen. Wanneer een kind er genoeg van heeft, wordt diens naam omgeroepen. 'Ingvar wil worden opgehaald uit Småland', springt ineens op in onze gedachten.
(PvWK) 

Beeld Ikea-coffin via Jacques Koeweiden


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken