'Nieuwe relatie nodig tussen industrie en handel'
- Food-en-retail
- 25 mei 2018 @ 14:55
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Marketing
- 25 mei 2018 @ 14:55
- Hugo Schrameyer
Nu online retaling zijn tweede fase in gaat, waarbij data en algoritmes de toekomst bepalen, moeten industrie en handel op zoek gaan naar een nieuwe rol. Dat gaat Arjen Bonsing van Customer Journey Experts bepleiten op het eerstvolgende Shopper Marketing Update Live!-event.
Het openen van een online store was een simpele eerste fase van webretailing. Een webshop is immers niks anders dan een nieuwe retailkanaal waar de klant via een digitale entree naar binnenkomt. Nu we dat proces stevig in de vingers hebben, nemen de ‘Amazon’s en Alibaba’s van deze wereld’ steeds meer traditionele retailfuncties over. Volgende fase is dat de vooruitgang steeds meer in de greep komt van technologische vernieuwing, waarbij data en algoritmes steeds bepalender zijn voor het contact met de shopper.
Arjen, goed nieuws dat je een inleiding komt verzorgen op ons eerstvolgende Shopper Marketing Update Live!-event. Kun je al een tipje van de sluier oplichten?
‘Dat internet het retaillandschap op z’n kop heeft gezet, dat weten we ondertussen wel. Dat is ouwe koek. Wat we nu beleven, is dat we de tweede fase in gaan. De customer journey wordt beïnvloed door een brede waaier aan touchpoints, waardoor het voor de marketeer steeds meer een uitdaging wordt om gedurende dat proces een vinger aan de pols te houden.'
En is dat goed nieuws of slecht nieuws?
‘Het is in ieder geval de nieuwe realiteit. We zijn niet alleen de hele dag online, internet is overal om ons heen. De koelkast, onze tandenborstel, onze auto. Alles is online en communiceert met elkaar. Als de koelkast registreert dat het pak melk opraakt, wordt er een bestelling geplaatst. Als onze tandenborstel registreert dat onze hartslag een afwijkend patroon heeft, wordt de huisartsenpost gewaarschuwd. Als de hele wereld online is, heeft dat grote consequenties voor de wijze waarop wordt gecommuniceerd met shoppers. Dit zal ook resulteren in heel andere vormen van dienstverlening en businessmodellen.’
Zou in het laatste deel iets specifieker willen zijn.
‘De rol van de grote spelers en platvormen zal daarbij steeds groter worden. Een partij als Amazon kan dit soort diensten ook ontwikkelen. Doordat zij heel veel data van heel veel klanten hebben, kunnen ze daar op basis van Artificial Intelligence echt heel intelligent mee omgaan. De macht van dit soort platformen wordt daardoor steeds groter. Merken en retailers hebben daar beiden last van. Om die reden zullen ze wel verder samen moeten gaan werken. Retailers en merken zullen steeds verder gaan met het delen van data, kennis en inzicht. Retailers hebben veel kennis van de ontwikkelingen in hun eigen digitale en fysieke kanalen. Merken kunnen dat voor een deel over de verschillende retailers en kanalen heen beoordelen. Die inzichten komen bij elkaar. Nike is daar een mooi voorbeeld van. De merkfabrikant werkt met een veel smallere selectie van retailers dan voorheen en gaan steeds diepere relaties met die retailers aan, waarbij ze speciale producten ontwikkelen en ook kennis en data delen. Deze ontwikkeling zullen we langzaam en schoorvoetend tussen steeds meer merken en retailers zien ontstaan.’
De eerstvolgende editie van Shopper Marketing Update Live! vindt plaats op 19 juni bij Locatie 78 in Bunnik.
Entreeprijs:
ISMI lid: gratis
Abonnees MarketingTribune: 95,-
Overig: 150,-
Aanmelden kan via via deze link.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Albert Heijn introduceert AH... 26-04-2024
- [marketeer 200] Chiel van Leeuwen -... 26-04-2024
- Jumbo lanceert Deep screen - 3D... 26-04-2024
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing