Heineken komt met eerste elektrische vrachttransport over de grens

- Food-en-retail
- 8 feb 2024 @ 11:30
- Link
- 
  
 Peter van Woensel Kooy
 senior redacteur, merk-expert
 MarketingTribune
- DistributieMarketingZakelijk
- 8 feb 2024 @ 11:30
- Peter van Woensel Kooy
Heineken en Einride maken eerste vrachtreis tussen Nederland en Duitsland om vrachtvervoer te hervormen, aldus de brouwerij. De introductie van elektrisch vrachtvervoer, aangedreven door hernieuwbare elektriciteit, tussen de brouwerij in Den Bosch en het DC in Duisburg moet tot CO2-reductie leiden.
De bedrijven beogen de CO2-uitstoot naar verwachting met 930 ton per jaar te verminderen, als eerste stap in de overgang naar gedecarboniseerde vrachttransporten. Dit sluit naar eigen zeggen aan bij de ambitie van Heineken om tegen 2040 net zero CO2-uitstoot te bereiken in de waardeketen, waarbij logistiek 12% van hun totale CO2-uitstoot vertegenwoordigt.
Arjen van der Woude, Heineken’s Director Strategic Sourcing Supply Chain, reageert: 'Decarbonisatie van logistiek speelt een sleutelrol bij het realiseren van de net zero-ambitie van Heineken. Op dit moment is batterij-elektrisch transport een van de best gepositioneerde technologieën om wegvracht te decarboniseren. Einride heeft de kennis, het netwerk en de ervaring om op lange termijn end-to-end elektrische vrachtdiensten aan te bieden onder competitieve voorwaarden. Hun vermogen om voertuigfabrikanten, transportbedrijven, vervoerders, chauffeurs en autoriteiten samen te brengen om logistiek soepel te organiseren in essentiële delen van ons netwerk maakt hen een geweldige partner.'
De eerste fase van het project bestaat uit de volledige implementatie van het aanbod van Einride. Dit omvat de inzet van elektrische vrachtwagens die worden aangedreven door hernieuwbare energie, de oprichting van laadinfrastructuur en de integratie van het op AI gebaseerde besturingssysteem, Einride Saga, dat het volledige ecosysteem aandrijft. Een eerste vloot van 5 vrachtwagens, van het model Mercedes eActros 300, zal dagelijks tien volle vrachtwagenladingen vervoeren (ongeveer 540 km per vrachtwagen). De laadinfrastructuur die is gebouwd om de routes van stroom te voorzien, is gebaseerd op de Kempower-laadoplossing, geïntegreerd met Saga. Met behulp van op data gebaseerde inzichten zal Saga routes optimaliseren, energieverbruik minimaliseren en nauwkeurig toezicht houden op emissiereducties. Einride heeft geholpen om de CO2-uitstoot van de voertuigen van haar zakelijke partners met maximaal 95% te verminderen in vergelijking met dieselalternatieven.
Robert Ziegler, General Manager EMEA bij Einride, zei: 'Bij Einride, met een zeer ambitieus, duurzaam gedreven team, zien we Heineken als een ideale partner op een duidelijk gedefinieerd pad om CO2-uitstoot te verminderen. Aangezien de ambities van Heineken naar net zero zich uitstrekken over de hele waardeketen, helpen we hen graag dit doel te bereiken door samen te werken aan een elektrificatiereis die landsgrenzen overstijgt.'
Deze samenwerking markeert volgens de partners het begin van een gedeelde ambitie om de CO2-uitstoot verder te verminderen en operaties, chauffeurs en bedrijven over grenzen heen te bevorderen. Bovendien zijn er plannen om deze samenwerking in de nabije toekomst uit te breiden naar andere Europese landen.
Over Heineken
'Heineken is ’s werelds meest internationale brouwer en toonaangevend in de ontwikkeling en verkoop van premium en alcoholvrije bier- en cidermerken. Onder aanvoering van het Heineken- merk zijn we met een portfolio van meer dan 300 internationale-, regionale-, lokale- en speciaalbieren en ciders wereldwijd actief. Met meer dan 90.000 medewerkers brouwen we het plezier van echt samenzijn om daarmee de wereld nog wat mooier te maken. Onze droom is om de toekomst van bier en daarbuiten vorm te geven en de harten van consumenten te winnen. We zijn toegewijd aan innovatie, langetermijnmerkinvesteringen, gedisciplineerde verkoop executie en gericht kostenbeheer. Duurzaamheid is verankerd in het bedrijf via "Brew a Better World". Heineken heeft een evenwichtige geografische spreiding met leidende posities in zowel ontwikkelde als opkomende markten. We exploiteren brouwerijen, mouterijen, ciderfabrieken en andere productiefaciliteiten in meer dan 70 landen. De meest recente informatie is beschikbaar op de website van het bedrijf of volg ons op LinkedIn, Twitter en Instagram.'
(bron: Heineken)
Over Einride
'Einride ontwerpt, ontwikkelt en implementeert vrachtvervoertechnologieën om de overgang naar duurzaam transport te versnellen. Het platform omvat verbonden elektrische en autonome zware voertuigen, laadinfrastructuur en een intelligent vrachtbesturingssysteem. Opgericht in 2016, werd Einride in 2019 het eerste bedrijf ter wereld dat een autonoom, elektrisch voertuig op een openbare weg exploiteerde. Vandaag de dag exploiteert Einride een van de grootste vloten van zware elektrische vrachtwagens die diensten verlenen aan Global Fortune 500-bedrijven in acht markten. Voor meer informatie kun je terecht op einride.tech.'
(bron: Einride)
- 
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Heineken
- Den Bosch
- Duisburg
- ecarbonisatie
- transport
- Sourcing Supply Chain
- hop
- dc
- Arjen van der Woude
- Heineken
- CO2-reductie
- distributie
- logistiek
- mvo
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
- De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt...
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- Goudwisselkantoor lanceert campagne rond investeren in fysiek...
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
- 'Proteïnehype waait niet snel over'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen... 31-10-2025
- CBL reageert op verkiezingsuitslag:... 31-10-2025
- Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van... 31-10-2025
- Magnum lanceert Hydro Ice,... 31-10-2025
- MediaMarkt introduceert landelijk... 30-10-2025
- Oatly voorspelt 5 smaaktrends van... 30-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025







