Visstudio van John West geeft shopper nieuwe inspiratie
- Food-en-retail
- 7 dec 2018 @ 10:26
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Instore marketing
- 7 dec 2018 @ 10:26
- Hugo Schrameyer
Er bestaat veel onwetendheid over vis in blik. John West wilde de consument en shopper daarom vertellen hoe mooi dat natuurproduct eigenlijk is. Even bellen met Marketing Manager Wilske Colenbrander.
Zou je jezelf eens willen introduceren? Wat heb je met shopper marketing?
‘Ik ben Wilske Colenbrander uit Nijmegen en de afgelopen 11 jaar werkzaam als Marketing Manager bij John West. Ik heb een passie voor food en ben vooral geïnteresseerd in de consument, het waarom achter het (eet)gedrag van de shopper/consument en hoe we daar als John West het beste op kunnen inspelen met zowel producten als communicatie en inspiratie. Shoppermarketing is een belangrijk onderdeel in het marketingproces van John West: ben daar waar de shopper je product verwacht, geïnspireerd wil worden en relevantie geboden kan worden.’
Jullie hebben een winkelvloeractivatie lopen om shoppers te attenderen op jullie visconserven. Hoe is deze activatie precies ingevuld?
‘Samen met Young Perfect is de Visstudio ontworpen en gebouwd, een flexibel meubel waarbij de brandassets duidelijk naar boven komen. De rijke heritage van meer dan 160 jaar en de diversiteit aan producten wordt visueel weergegeven op de disruptieve John West-vissersboot. Gedurende de volle week staat de John West-boot in een winkel al volledig opgebouwd, waardoor de merkbeleving en zichtbaarheid al zijn werk doet voor John West. Op twee drukkere dagen zijn de merkambassadeurs aanwezig die in de middag heerlijke borrelgerechten laten proeven en richting de avond smaakvolle pastagerechten voorschotelen. Naast gebruik te maken van producten die al een geruime tijd in het assortiment zitten, worden er ook nieuwe concepten onder de aandacht gebracht. Zoals de overheerlijke Gerookte Sardines en de onlangs geïntroduceerde Zalmstukjes. De twee communicatie momenten 'Borrelen op z'n best' en 'Sporten op z'n best' sluiten perfect aan bij de campagne die landelijk gevoerd wordt: “Vis op z’n best met John West”.’
Wat verwachten jullie met dit concept te bereiken? Meer verkoop/ het koppelen van brandawareness aan extra omzet?
‘Uit onderzoeken weten we dat er veel onwetendheid is als het gaat over vis in blik, verder zien we een vergrijzende shopper en een dalende categoriepenetratie. Het was dus belangrijk dat we shopper en consument gingen vertellen hoe mooi vis in blik eigenlijk is: een natuurlijk product zonder conserveringsmiddelen. We willen relevantie bieden voor een bredere doelgroep. Door inspiratie te bieden en met goede merkambassadeurs kunnen we ons verhaal vertellen en mensen overtuigen waarom vis in blik zo gezond, lekker en makkelijk is. Visconserven is een vergeten categorie en door deze fysieke aanwezigheid in de winkel kunnen we daar verandering in brengen. Uiteindelijk hopen we dat de penetratie omhoog gaat en dat als mensen aan vis in blik denken John West de voorkeur heeft, omdat we juist die relevatie bieden.’
Kun je iets zeggen over de resultaten van deze activatie?
‘Op dit moment loopt de activatie 6 weken, en de resultaten mogen er al absoluut zijn. Wat natuurlijk belangrijk is dat we de shopper geïnspireerd hebben met relevante kennis, producten en recepten waardoor ze het onderdeel laten zijn van de wekelijkse shopping trip. We hebben er heel veel vertrouwen in en zetten daarom dit activatie-concept in 2019 stevig voort.’
Welke externe bureaus zijn erbij betrokken?
‘Young Perfect uit Breda is bij dit project nauw betrokken geweest. Zij zijn in onze ogen een expert op het gebied van shopperactivatie in Nederland. Zij hebben ons geholpen met het concept, design en executie om de uiteindelijke doelstellingen die we hebben samen te realiseren. De total pack en operational excellence, echt ontzorgen dus!’
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers