Hak pakt nu ook door met Nutri-Score in Duitsland
- Food-en-retail
- 25 sep 2019 @ 09:02
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 25 sep 2019 @ 09:02
- Peter van Woensel Kooy
In navolging van België en Nederland, zet groente- en peulvruchtenfabrikant Hak vanaf heden Hak-producten voorzien van het Nutri-Score voedselkeuzelogo op het schap van Duitse supermarkten. In Duitsland is Hak overigens niet de eerste fabrikant die het logo op zijn producten zet.
Eerder ging daar het Franse Danone de groenten- en peulvruchten fabrikant uit Giessen voor.
Net als in Nederland, heeft de Duitse overheid overigens nog geen definitieve beslissing genomen over een nieuw voedselkeuzelogo. Het zijn vooral de buitenlandse bedrijven actief op de Duitse markt die daar, net als Hak in Nederland, niet op de overheid willen wachten. In Nederland moet een nieuw voedselkeuzelogo het oude ‘groene vinkje’ dat in 2017 is afgeschaft, gaan vervangen. Interessant detail is dat volgens het EU beginsel van wederzijdse erkenning lidstaten voedselproducten die in een andere lidstaat zijn geproduceerd en waar Nutri-Score wel is erkend, moeten toestaan.
Timo Hoogeboom, ceo van Hak, zegt in een korte toelichting: 'Los van duidelijkheid voor de consument, is dit nog een reden waarom harmonisatie binnen de EU nodig is. Wat ons betreft is voor de Duitse en Nederlandse overheid echt geen enkele reden meer om met hun keuze nog langer te wachten. Het wordt chaos in Europa als elke lidstaat meent het doorvlochten voorwerk van andere landen en onderzoekers in twijfel te trekken De maatschappelijke urgentie is hoog. Nederland en Duitsland moeten snel voor Nutri-Score kiezen omdat het zijn effect op het koopgedrag van consumenten, namelijk het kopen van gezondere producten en met name meer groenten, in andere EU-landen heeft bewezen.'
Sinds afgelopen zomer voert Hak in België het Nutri-Score logo en sinds begin september 2019 in Nederland.
(PvWK)
Lees ook (19/09/19 'Hak fuhrt in Deutschland die Nutri-score Kennzeichnung ein'
En: persbericht (04/09/2019) Eerste HAK-groenten en -peulvruchten met Nutri-Score in schap
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- vinkje
- keurmerk
- voedselkeuzelo
- Nederland
- fabrikant
- producten
- België
- ceo
- Nutri-Score
- Timo Hoogeboom
- Hak
- schap
- boon
- supermarkt
- Hak
- Duits
- marketing
- logo
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees van Dorp - founders Instama
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Balr failliet - focus verschuift... 14-07-2025
- Heinz lanceert Europese campagne... 14-07-2025
- Consument wacht op last-minute... 14-07-2025
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers