Drie Gezonde Innovatie Awards voor start-up Spoony
- Food-en-retail
- 3 feb 2021 @ 11:54
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - AwardFoodStartup
- 3 feb 2021 @ 11:54
- Peter van Woensel Kooy
Vandaag zijn de winnaars van de Gezonde Innovatie Awards 2021 bekendgemaakt. Dit is een initiatief van Foodlog en Foodpersonality. Van de 144 inzendingen heeft start-up Spoony - die als missie heeft om kinderen vaker en gevarieerd groenten te laten eten - als enige meerdere awards in de wacht gesleept.
De Gezonde Innovatie Awards 2021 zijn een initiatief van Foodlog en Foodpersonality, waarbij ze op basis van stemmen, vanuit het publiek en een vakjury, bepalen welke innovaties het meest bijdragen aan een gezonder eetpatroon. Vanuit 144 inzendingen heeft start-up Spoony - die als missie heeft om kinderen vaker en gevarieerd groenten te laten eten - als enige meerdere awards in de wacht gesleept. De 'Slurp Soep' en 'Doe-het-zelf pakketten' zijn de winnende producten, gekozen door het publiek. Hiermee zijn ze de enige winnaar in de categorie kinderproducten. De pilot 'Gezond eten is kinderspel', waar samengewerkt wordt met diëtisten en kinderartsen, mag zich volgens de vakjury een winnend initiatief noemen.
'Investeren in een gezond eetpatroon van kinderen kan helpen in de preventie van gezondheidsproblemen op latere leeftijd. Daar sta ik achter. Spoony is zowel educatief als leuk doordat kinderen op een speelse manier kennis maken met groenten. Als kinderen op jonge leeftijd groenten leren eten en de smaken leren waarderen, wordt het veel meer een gewoonte om dit ook op volwassen leeftijd te doen', aldus Jenneke Heising, vakjury Gezonde Innovatie Awards en wetenschapper, docent en onderzoeker op het gebied van Food Quality and Design aan Wageningen University & Research (WUR).
Winnende producten: 'Slurp Soep' en 'Doe-het-zelf pakketten'
De Slurp Soep is een verse 'to go' soep die voor 92% uit groenten bestaat. Het is innovatief doordat het eten van de dagelijks benodigde portie groenten voor een kind (150 gram) makkelijk wordt gemaakt*. De soep zit in een BPA-vrij en recyclebaar zakje dat ouders en kinderen al kennen van het populaire knijpfruit. Het bevat minimaal 30% minder zout dan vergelijkbare soepen en er zitten geen suikers of andere toevoegingen in.
De Doe-het-zelf pakketten bevatten alles – ingrediënten, een receptkaart met veel illustraties en een bijbehorend eetspelletje – om kinderen in de leeftijdscategorie 4 tot 12 jaar zelf gezonde groenten tussendoortjes te laten maken. De kindervariant op de populaire verspakketten bestond nog niet, terwijl het betrekken van kinderen bij het koken wordt aangeraden. Recepten lopen uiteen van Wortel Kwark bolletjes op basis van volkorenmeel tot Kabouterpizza’s, wat kleine plakjes courgette zijn die naar pizza smaken.
Winnend initiatief: pilot 'Gezond eten is kinderspel'
In samenwerking met veertien kinderdiëtisten en twee ziekenhuizen heeft Spoony de afgelopen maanden een pilot gedaan bij 150 kinderen met diverse eetproblematiek (o.a. obesitas). Er is onderzocht of de eetspelletjes, in combinatie met verrassende groente recepten die kinderen zélf makkelijk kunnen maken, deze groep helpen een gezonder voedingspatroon te ontwikkelen. Dit borduurt voort op het inzicht dat door zelf koken, gecombineerd met spelelementen, kinderen het makkelijkste nieuwe smaken ontdekken. De Spelletjes Box werd uitgedeeld na een consult waarbij ze thuis in verschillende ‘levels’ aan de slag konden met recepten en eetspelletjes.
Uit de eerste resultaten blijkt dat de Spelletjes Box een belangrijke, positieve tool is voor diëtisten en ouders om thuis met hun kinderen aan de slag te gaan. Het rapport wordt later in februari uitgebracht.
Naast dit initiatief met experts heeft Spoony een testpanel van 150 kinderen bij de buitenschoolse opvang. Ook werkt het foodmerk samen met HBO opleidingen van Inholland ‘Food Commerce & Technology’ en HAS.
(PvWK)
*Disclaimer: de soep wordt niet gezien als vervanging voor de groenten bij het avondmaal, omdat het belangrijk is dat kinderen groenten ook kauwen en individuele smaken leren kennen (bron: Spoony).
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Spooney
- Doe-het-zelf
- Food Quality and Design
- docent
- Foodlog
- onderzoeker
- Gezonde Innovatie Awards
- Jenneke Heising
- producten
- vakjury
- slurpsoep.
- WUR
- Foodpersonality
- winnend
- Slurp Soep
- Gezonde Innovatie Awards en wetenschapper
- Wageningen University & Research
- pakketten
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Directeur Marketing Jorieke de Vries verlaat Jumbo
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Balr failliet - focust verschuift... 14-07-2025
- Heinz lanceert Europese campagne... 14-07-2025
- Consument wacht op last-minute... 14-07-2025
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers