Drie Gezonde Innovatie Awards voor start-up Spoony
- Food-en-retail
- 3 feb 2021 @ 11:54
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - AwardFoodStartup
- 3 feb 2021 @ 11:54
- Peter van Woensel Kooy
Vandaag zijn de winnaars van de Gezonde Innovatie Awards 2021 bekendgemaakt. Dit is een initiatief van Foodlog en Foodpersonality. Van de 144 inzendingen heeft start-up Spoony - die als missie heeft om kinderen vaker en gevarieerd groenten te laten eten - als enige meerdere awards in de wacht gesleept.
De Gezonde Innovatie Awards 2021 zijn een initiatief van Foodlog en Foodpersonality, waarbij ze op basis van stemmen, vanuit het publiek en een vakjury, bepalen welke innovaties het meest bijdragen aan een gezonder eetpatroon. Vanuit 144 inzendingen heeft start-up Spoony - die als missie heeft om kinderen vaker en gevarieerd groenten te laten eten - als enige meerdere awards in de wacht gesleept. De 'Slurp Soep' en 'Doe-het-zelf pakketten' zijn de winnende producten, gekozen door het publiek. Hiermee zijn ze de enige winnaar in de categorie kinderproducten. De pilot 'Gezond eten is kinderspel', waar samengewerkt wordt met diëtisten en kinderartsen, mag zich volgens de vakjury een winnend initiatief noemen.
'Investeren in een gezond eetpatroon van kinderen kan helpen in de preventie van gezondheidsproblemen op latere leeftijd. Daar sta ik achter. Spoony is zowel educatief als leuk doordat kinderen op een speelse manier kennis maken met groenten. Als kinderen op jonge leeftijd groenten leren eten en de smaken leren waarderen, wordt het veel meer een gewoonte om dit ook op volwassen leeftijd te doen', aldus Jenneke Heising, vakjury Gezonde Innovatie Awards en wetenschapper, docent en onderzoeker op het gebied van Food Quality and Design aan Wageningen University & Research (WUR).
Winnende producten: 'Slurp Soep' en 'Doe-het-zelf pakketten'
De Slurp Soep is een verse 'to go' soep die voor 92% uit groenten bestaat. Het is innovatief doordat het eten van de dagelijks benodigde portie groenten voor een kind (150 gram) makkelijk wordt gemaakt*. De soep zit in een BPA-vrij en recyclebaar zakje dat ouders en kinderen al kennen van het populaire knijpfruit. Het bevat minimaal 30% minder zout dan vergelijkbare soepen en er zitten geen suikers of andere toevoegingen in.
De Doe-het-zelf pakketten bevatten alles – ingrediënten, een receptkaart met veel illustraties en een bijbehorend eetspelletje – om kinderen in de leeftijdscategorie 4 tot 12 jaar zelf gezonde groenten tussendoortjes te laten maken. De kindervariant op de populaire verspakketten bestond nog niet, terwijl het betrekken van kinderen bij het koken wordt aangeraden. Recepten lopen uiteen van Wortel Kwark bolletjes op basis van volkorenmeel tot Kabouterpizza’s, wat kleine plakjes courgette zijn die naar pizza smaken.
Winnend initiatief: pilot 'Gezond eten is kinderspel'
In samenwerking met veertien kinderdiëtisten en twee ziekenhuizen heeft Spoony de afgelopen maanden een pilot gedaan bij 150 kinderen met diverse eetproblematiek (o.a. obesitas). Er is onderzocht of de eetspelletjes, in combinatie met verrassende groente recepten die kinderen zélf makkelijk kunnen maken, deze groep helpen een gezonder voedingspatroon te ontwikkelen. Dit borduurt voort op het inzicht dat door zelf koken, gecombineerd met spelelementen, kinderen het makkelijkste nieuwe smaken ontdekken. De Spelletjes Box werd uitgedeeld na een consult waarbij ze thuis in verschillende ‘levels’ aan de slag konden met recepten en eetspelletjes.
Uit de eerste resultaten blijkt dat de Spelletjes Box een belangrijke, positieve tool is voor diëtisten en ouders om thuis met hun kinderen aan de slag te gaan. Het rapport wordt later in februari uitgebracht.
Naast dit initiatief met experts heeft Spoony een testpanel van 150 kinderen bij de buitenschoolse opvang. Ook werkt het foodmerk samen met HBO opleidingen van Inholland ‘Food Commerce & Technology’ en HAS.
(PvWK)
*Disclaimer: de soep wordt niet gezien als vervanging voor de groenten bij het avondmaal, omdat het belangrijk is dat kinderen groenten ook kauwen en individuele smaken leren kennen (bron: Spoony).
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Foodpersonality
- Foodlog
- Slurp Soep
- docent
- winnend
- onderzoeker
- producten
- Jenneke Heising
- Wageningen University & Research
- Gezonde Innovatie Awards
- Spooney
- pakketten
- Food Quality and Design
- vakjury
- WUR
- Gezonde Innovatie Awards en wetenschapper
- Doe-het-zelf
- slurpsoep.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 201] Niels van den Bergh... 03-05-2024
- Veja scoort met in-store schoenmaker02-05-2024
- Shell kondigt nieuwe samenwerking... 01-05-2024
- [RMD24] 'Het wordt tijd om met... 01-05-2024
- Unox Soep in Zak positioneert zich... 29-04-2024
- Albert Heijn introduceert AH... 26-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing