Coca-Cola in Nederland gebruikt geen nieuw plastic meer voor haar flessen
- Food-en-retail
- 7 sep 2021 @ 08:11
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MVOMarketing
- 7 sep 2021 @ 08:11
- Peter van Woensel Kooy
Coca-Cola in Nederland gebruikt geen nieuw plastic meer voor haar flessen. Het hele portfolio gaat over op flessen gemaakt van 100% gerecycled plastic met 42% minder CO2-voetafdruk dan flessen van nieuw plastic.
Je zal het niet zien of merken, maar er zal voortaan géén nieuw plastic meer gebruikt worden in de plastic flessen van Coca-Cola in Nederland. Eind vorig jaar waren alle kleine plastic flesjes al over op 100% gerecycled plastic. Zoals destijds aangekondigd, stromen vanaf volgende week ook de grote flessen gemaakt van gerecycled plastic in de markt.
De overstap naar 100% gerecycled plastic (rPET) voor de volledige portfolio (voetnoot 2), waaronder Coca-Cola, Sprite, Fanta en Fuze Tea, resulteert jaarlijks in een CO2-besparing van 42% ten opzichte van flessen gemaakt van nieuw plastic (noot 3). Daarnaast levert het een besparing op van ruim 10.000 ton nieuw ‘virgin’ plastic per jaar (noot 3). In Nederland is Coca-Cola de eerste grote frisdrankproducent die dit op deze schaal voor het volledige portfolio realiseert. Deze volledige overstap sluit aan op de ambitie van Coca-Cola in Nederland om lokale en meer circulaire oplossingen te stimuleren, waar plastic geen afval meer is maar dient als nieuwe grondstof en onze handtekening onder het Plastic Pact Nederland.
Coca-Cola in Nederland onderweg naar klimaatneutraal
Deze stap is onderdeel van de ambitie van Coca-Cola in Nederland om in 2040 over de hele waardeketen klimaatneutraal te zijn. Er wordt al hard gewerkt om de Coca-Cola fabriek in Dongen, Noord-Brabant, vanaf 2023 volledig CO2 neutraal te laten opereren. Het bedrijf blijft de komende jaren investeren in duurzaamheid en het terugdringen van de milieu-impact. 'Duurzaamheid is een prioriteit voor ons bedrijf', vertelt Jaap Wassink, VP & Country Director Coca-Cola Europacific Partners Nederland. “Als marktleider is het belangrijk om de juiste koers te varen en dat marktleiderschap ook te laten zien als het gaat om verduurzaming. De overstap naar 100% gerecycled plastic is voor ons een stevige maar heel belangrijke investering, die we graag doen. We blijven werken aan het verminderen van onnodig plastic gebruik waar dat kan, aan duurzamer grondstoffengebruik en het recyclen van eigen afvalstromen.'
Duurzaamheid en circulariteit toegankelijker maken
'Kies ons! We zijn niet nieuw en daar zijn we trots op!’ De volledige transitie naar 100% gerecyclede plastic flessen (rPet) wordt ondersteund door een campagne met deze woorden, die de consument motiveert de 100% rPET flessen van Coca-Cola te helpen recyclen. Karlijn in ‘t Veld, country director bij Coca-Cola Nederland: 'We zijn erg blij met deze belangrijke mijlpaal. Het is onze verantwoordelijkheid om meer duurzame aankopen toegankelijker te maken voor klanten en consumenten en daar helpen we hen graag bij. Deze stap is in lijn met onze ambitie waarbij we tegen 2025 elke fles die we verkopen weer ingezameld willen zien om opnieuw te kunnen recyclen. We hopen met de bekendheid van onze merken de consument te bereiken over het belang van duurzaamheid en circulariteit om hen vervolgens mee te nemen in onze reis van verduurzaming; de nieuwe 100% rPET-flessen zijn daar een goed voorbeeld van.'
Minder en duurzamere verpakkingen
Coca-Cola in Nederland werkt al lange tijd aan het verder verduurzamen van alle verpakkingen en het verminderen van het gebruik van nieuw plastic binnen de gehele keten. Zo introduceerde Coca-Cola een jaar geleden de KeelClip verpakkingen, waarmee minimalistisch karton het plastic om blikjes heen vervangt. Ook houdt het merk zich bezig met het verkleinen van de hoeveelheid plastic in de flessen - de 1,5 liter fles van Coca-Cola is al een stuk lichter dan een paar jaar geleden - en wordt er ook gewerkt aan verdere innovaties zoals het ontwikkelen van alternatieven zoals een papieren fles en verpakkingsvrije oplossingen. Daarnaast worden ook de plastic omverpakkingen van multipacks en de transportverpakkingen (voetnoot 4) van alle drankverpakkingen (plastic flessen en blik) gemaakt van 100% gerecycled plasticfolie. Dit levert een besparing op van 600.000 kilo nieuw plastic en dringt de CO2-uitstoot van deze verpakkingen terug met 60%.
(PvWK)
voetnoten van Coca-Cola:
1. Verpakkingen excl. dop en etiket. Deze zijn wel 100% recyclebaar.
2. M.u.v. Minute Maid 33 cl.
3. T.o.v. PET-flessen gemaakt van nieuw plastic.
4. Onder transportverpakkingen wordt verstaan de verpakkingen die gebruikt worden om producten veilig en efficiënt te transporteren, van fabriek tot aan de klant, zoals supermarkten en out-of-home vestigingen (ofwel trade units).
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers