Belgische ghostkitchen Casper opent 4 vestigingen in Nederland
- Food-en-retail
- 20 apr 2022 @ 11:17
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenFood
- 20 apr 2022 @ 11:17
- Peter van Woensel Kooy
Casper, de snelgroeiende ghostkitchen keten uit België, heeft € 5 miljoen opgehaald in een Series-A-ronde onder leiding van Slingshot Ventures. Dit betekent expansie in Nederland, maar ook in Frankrijk en Luxemburg.
'Casper is een uniek concept, snelgroeiend, met een zero-waste policy, een zichtbare branding en bevindt zich niet in achterafstraatjes', meldt woordvoerder Carolijn Peelen namens het merk, 'Casper wordt getypeerd door tech driven-productie keukens en een uitgebreid keuze menu dat tegemoet komt aan een groeiende vraag naar convenience.'
In 2021 had Casper een omzetgroei van 210% en leverde het meer dan 230.000 gerechten. Marktonderzoek van Euromonitor voorspelt dat de maaltijdbezorgingsindustrie rond 2030 een biljoen dollar waard zal zijn.
Klanten van Casper kunnen bij 10 virtuele restaurants bestellen. Het menu biedt voor ieder wat wils: van Gloria’s pasta en Barney’s burgers tot gezonde salades, bagels of een volledig veganistisch gerecht van de Vegetarische Slager. Bestellen kan rechtstreeks bij de virtuele restaurants of via Casper, waarbij de verschillende merken kunnen worden gecombineerd tot één bestelling, in één levering.
Casper heeft een zero-waste beleid en streeft ernaar om zoveel mogelijk met lokale leveranciers te werken. Binnen 30 minuten worden de maaltijden tot aan de deur bezorgd of zijn ze klaar om af te halen. De productiekeukens zijn proces gestuurd, waarbij techniek, keuken en bedrijfsvoering steeds in balans zijn en de productkwaliteit essentieel is. Casper werkt samen met de marktplaatsen Thuisbezorgd.nl, Deliveroo en Uber Eats.
In tegenstelling tot andere ghost kitchens is Casper duidelijk zichtbaar in het straatbeeld. Het heeft geen geblindeerde ramen in straatjes achteraf, maar open en transparante locaties met duidelijk herkenbare branding, techniek om inloopbestellingen te plaatsen en wachtruimtes voor de bezorgers.
Matthias Laga, medeoprichter & CEO van Casper: 'Natuurlijk zijn we trots op wat we de afgelopen 2 jaar hebben bereikt, maar we realiseren ons ook dat onze grootste uitdaging nog voor ons ligt. Toch ben ik er 100% van overtuigd dat het beste nog moet komen! Dankzij deze financiering kunnen we versneld uitbreiden naar nieuwe markten en tegemoetkomen aan de continue, en groeiende vraag naar gemak. Wij zijn ervan overtuigd dat we een succesformule hebben met ons delivery proof aanbod in combinatie met onze tech-, marketing- en operationele expertise. In de Benelux en Frankrijk gaan we nieuwe vestigingen openen en het is onze ambitie om in 2024 internationaal vijftig vestigingen te hebben. Een ambitieus plan, maar we zijn er klaar voor. Gelukkig zijn we niet bang om grote uitdagingen aan te gaan; grote uitdagingen geven de beste beloningen.'
Tanja Kramer, Principal bij Slingshot Ventures vult aan: 'We zijn verheugd om Casper te ondersteunen in zijn missie om de online maaltijdbezorging experience te veranderen en onderdeel te worden van dit indrukwekkende groeiverhaal. De markt voor dark kitchens groeit exponentieel, aangewakkerd door de snelle acceptatie van online maaltijdbestellingen en de opkomst van on-demand apps voor maaltijdbezorging. Vooral millennials en de generatie Z zijn gewend om maaltijden te bestellen. Casper is een marktleider in België en goed gepositioneerd om internationaal uit te breiden. We zijn onder de indruk van de continue focus op de klanttevredenheid, de productkwaliteit en de operationele bedrijfsvoering van Matthias en zijn team.'
Marktonderzoek van Euromonitor voorspelt dat de maaltijdbezorgingsindustrie rond 2030 een biljoen dollar waard zal zijn, voegt Peelen nog toe.
(PvWK)
Foto boven: Casper oprichters Peter van Praet, Matthias Laga en Zhong Xu
Over Casper
'Casper werd in maart 2020 opgericht door Matthias Laga (1986), Zhong Xu (1985), CEO/medeoprichter Deliverect en Peter Van Praet (1988), CEO/oprichter Bavet. Casper is een keten van hybride bezorg- en afhaalrestaurants (ghost- of dark kitchens) die 10 hoogwaardige virtuele merken verkoopt voor verschillende smaken – interessant geprijsd en duurzaam verpakt. Casper is momenteel actief in Gent, Antwerpen, Leuven, Brussel, Luik en Brugge en werkt samen met de marktplaatsen Thuisbezorgd.nl, Deliveroo en Uber Eats. Casper breidt in het derde kwartaal van dit jaar uit naar diverse plaatsen in Nederland (Den Haag, Rotterdam, Eindhoven en Utrecht), Frankrijk (Lille) en in het vierde kwartaal volgt Luxemburg. Vanaf Q2 2024 wil Casper 50 internationale locaties hebben.'
(bron: Casper)
Over Slingshot
'Slingshot Ventures, opgericht in 2017 door Marco Pieters en Tom Kist, is een Venture Capital fonds dat investeert in snelgroeiende consumer-tech bedrijven. Het is het grootste venture fonds van Nederland dat uitsluitend gefinancierd wordt door ondernemers. De combinatie van de expertise en het netwerk van de investeerders maakt dat Slingshot proactief bij haar participaties betrokken is. Sinds de oprichting heeft Slingshot geïnvesteerd in o.a. Chronext (luxe horloge platform), Boldking (Europese leider in online verzorgingsproducten voor mannen), Naduvi (online outlet voor home & living merken), Temper (marktplaats voor horeca en retail jobs), Stox Energy Socks (innovatieve compressie sokken), VanMoof (slimme en elektrische stadsfietsen), Wundermart (onbemande retail oplossing voor hotels en kantoren). Voor meer informatie kijk op www.slingshot.ventures.'
(bron: Slingshot)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up in Amsterdam
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bloomon en Fastned verrassen met... 12-05-2025
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management