Fred Teeven nieuwe voorzitter Vereniging Nederlandse Brouwers

Fred Teeven nieuwe voorzitter Vereniging Nederlandse Brouwers
  • Food-en-retail
  • 29 jun 2022 @ 14:26
  • 13280 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Fred Teeven is door de algemene vergadering van Nederlandse Brouwers met ingang van 24 juni benoemd tot voorzitter. Hij volgt Stijn Deelen op die na drie jaar afscheid neemt.

Teeven (63) was onder meer staatssecretaris van Veiligheid en Justitie in de kabinetten Rutte I en II, lid van de Tweede Kamer, officier van justitie, en teamleider en rechercheur bij de FIOD. Teeven is nu Senior Managing Partner bij Meines Holla & Partners en daarnaast voorzitter Raad van Toezicht Partners voor Jeugd, onafhankelijk voorzitter van VoiCe (de branchevereniging van collectieve beheersorganisaties), lid van Board of Advisors van Sygno en parttime buschauffeur bij Connexxion.

Deelen in een reactie: ‘We zien uit naar de samenwerking met Fred Teeven. Hij beschikt over een brede ervaring. In de fase waarin we ons als biersector bevinden, kunnen we die heel goed gebruiken. Als vereniging behartigen we de belangen van onze 14 leden die gezamenlijk goed zijn voor 95% van de bierproductie in Nederland. Samen geven we ook invulling aan de verantwoordelijkheid die we voelen voor een verantwoorde bierconsumptie en een duurzame sector.’

Teeven ziet uit naar zijn rol als voorzitter van Nederlandse Brouwers: ‘De biersector is een prachtige sector die volop in beweging is en innoverend zal blijven. Nederlandse Brouwers is de belangrijkste vertegenwoordiger van de sector en een belangrijke promotor van verantwoord genieten van het brede aanbod aan alcoholhoudend, alcoholvrij en – arm bier dat we in Nederland kennen. Ik ga mij ervoor inzetten dat iedereen van een goed glas bier kan blijven genieten. Want dat is toch waar we het uiteindelijk voor doen.’

Teeven maakt zich zorgen over hoe de discussie over alcoholpreventie soms wordt gevoerd. Hij vindt dat deze zich moet richten op hoe we alcoholmisbruik tegengaan.

‘De discussie moet niet doorslaan naar hoe we het Nederlanders zo moeilijk mogelijk kunnen maken om van een lekker glas bier te genieten. Dat is een soort van vertrutting waar ik me niet bij thuis voel. Miljoenen Nederlanders drinken regelmatig voor hun plezier een glas bier en doen dat verantwoord. Laten we onze aandacht richten op de veel kleinere groep mensen die niet met mate van alcohol kan genieten.’

In dat kader kan hij niet uitleggen dat de overheid de verbruiksbelasting op alcoholvrijbier meer dan verdubbelt, terwijl juist alcoholvrij bier zo'n essentiële rol speelt in het preventiebeleid.

Ik hoop dat de staatssecretarissen Van Oijen en Van Rij gaan inzien dat juist alcoholvrij bier belangrijk is en ze alsnog voorstellen om de verbruiksbelasting op alcoholvrij volgend jaar niet te verdubbelen

Stijn Deelen trad in  2019 aan als voorzitter van de Nederlandse Brouwers. In maart 2020  ging Nederland voor het eerst in lockdown. ‘Plotseling zag de biersector zich geconfronteerd met het wegvallen van één van haar belangrijkste afzetkanalen, de horeca. Wat volgde was een zware tijd voor de sector. Ik heb veel bewondering voor de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen dat de sector heeft laten zien. Niet alleen de eigen bedrijfsvoering snel aanpassen, maar tegelijkertijd óok daar waar mogelijk de horeca steunen. Op dat ondernemerschap, dat de basis vormt van het succes van de Nederlandse biersector, zal ook in deze tijd een groot beroep worden gedaan. Of het nu de schaarste aan grondstoffen of op de arbeidsmarkt is of de versnelde energietransitie die nodig is om eerder gasvrij te worden of de covid-19 pandemie, de Nederlandse biersector voelt de gevolgen van de diverse crisissen waarmee we in Nederland en wereldwijd geconfronteerd worden volop. Ik ben er trots op hoe de sector hier steeds weer mee om weet te gaan. Het was een voorrecht om voorzitter te mogen zijn van zo'n veerkrachtige sector.’

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken