Fred Teeven nieuwe voorzitter Vereniging Nederlandse Brouwers
- Food-en-retail
- 29 jun 2022 @ 14:26
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 29 jun 2022 @ 14:26
- Sjaak Hoogkamer
Fred Teeven is door de algemene vergadering van Nederlandse Brouwers met ingang van 24 juni benoemd tot voorzitter. Hij volgt Stijn Deelen op die na drie jaar afscheid neemt.
Teeven (63) was onder meer staatssecretaris van Veiligheid en Justitie in de kabinetten Rutte I en II, lid van de Tweede Kamer, officier van justitie, en teamleider en rechercheur bij de FIOD. Teeven is nu Senior Managing Partner bij Meines Holla & Partners en daarnaast voorzitter Raad van Toezicht Partners voor Jeugd, onafhankelijk voorzitter van VoiCe (de branchevereniging van collectieve beheersorganisaties), lid van Board of Advisors van Sygno en parttime buschauffeur bij Connexxion.
Deelen in een reactie: ‘We zien uit naar de samenwerking met Fred Teeven. Hij beschikt over een brede ervaring. In de fase waarin we ons als biersector bevinden, kunnen we die heel goed gebruiken. Als vereniging behartigen we de belangen van onze 14 leden die gezamenlijk goed zijn voor 95% van de bierproductie in Nederland. Samen geven we ook invulling aan de verantwoordelijkheid die we voelen voor een verantwoorde bierconsumptie en een duurzame sector.’
Teeven ziet uit naar zijn rol als voorzitter van Nederlandse Brouwers: ‘De biersector is een prachtige sector die volop in beweging is en innoverend zal blijven. Nederlandse Brouwers is de belangrijkste vertegenwoordiger van de sector en een belangrijke promotor van verantwoord genieten van het brede aanbod aan alcoholhoudend, alcoholvrij en – arm bier dat we in Nederland kennen. Ik ga mij ervoor inzetten dat iedereen van een goed glas bier kan blijven genieten. Want dat is toch waar we het uiteindelijk voor doen.’
Teeven maakt zich zorgen over hoe de discussie over alcoholpreventie soms wordt gevoerd. Hij vindt dat deze zich moet richten op hoe we alcoholmisbruik tegengaan.
‘De discussie moet niet doorslaan naar hoe we het Nederlanders zo moeilijk mogelijk kunnen maken om van een lekker glas bier te genieten. Dat is een soort van vertrutting waar ik me niet bij thuis voel. Miljoenen Nederlanders drinken regelmatig voor hun plezier een glas bier en doen dat verantwoord. Laten we onze aandacht richten op de veel kleinere groep mensen die niet met mate van alcohol kan genieten.’
In dat kader kan hij niet uitleggen dat de overheid de verbruiksbelasting op alcoholvrijbier meer dan verdubbelt, terwijl juist alcoholvrij bier zo'n essentiële rol speelt in het preventiebeleid.
Ik hoop dat de staatssecretarissen Van Oijen en Van Rij gaan inzien dat juist alcoholvrij bier belangrijk is en ze alsnog voorstellen om de verbruiksbelasting op alcoholvrij volgend jaar niet te verdubbelen
Stijn Deelen trad in 2019 aan als voorzitter van de Nederlandse Brouwers. In maart 2020 ging Nederland voor het eerst in lockdown. ‘Plotseling zag de biersector zich geconfronteerd met het wegvallen van één van haar belangrijkste afzetkanalen, de horeca. Wat volgde was een zware tijd voor de sector. Ik heb veel bewondering voor de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen dat de sector heeft laten zien. Niet alleen de eigen bedrijfsvoering snel aanpassen, maar tegelijkertijd óok daar waar mogelijk de horeca steunen. Op dat ondernemerschap, dat de basis vormt van het succes van de Nederlandse biersector, zal ook in deze tijd een groot beroep worden gedaan. Of het nu de schaarste aan grondstoffen of op de arbeidsmarkt is of de versnelde energietransitie die nodig is om eerder gasvrij te worden of de covid-19 pandemie, de Nederlandse biersector voelt de gevolgen van de diverse crisissen waarmee we in Nederland en wereldwijd geconfronteerd worden volop. Ik ben er trots op hoe de sector hier steeds weer mee om weet te gaan. Het was een voorrecht om voorzitter te mogen zijn van zo'n veerkrachtige sector.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers