De Graanrepubliek: de smaak van graan hergewaardeerd
- Food-en-retail
- 29 nov 2022 @ 11:40
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 29 nov 2022 @ 11:40
- Sjaak Hoogkamer
De Graanrepubliek, vanaf maart 2023 open, is een nieuwe food en agri coöperatie in Oost-Groningen. Een voormalige NS remise is getransformeerd tot een broedplaats voor nieuwe producten en concepten zoals pasta, bier, brood en jenever. Familiedistilleerderij Hooghoudt participeert in het project.
In de Graanrepubliek wordt volgens de initiatiefnemers ‘samengewerkt aan de lekkerste producten, vervaardigd van verschillende oer graanrassen.’
Ooit stond deze regio bekend als ‘graanschuur van Europa’, maar intussen verbouwen veel Groningse boeren hun graan vooral voor diervoeding. Dat betekent concreet: veel productie voor weinig waarde, nauwelijks smaak en uiteindelijk een uitgeputte bodem plus teruglopende biodiversiteit. 'Dat moet anders', dachten de oprichters van De Graanrepubliek. En ze sloegen de handen ineen met Hooghoudt; het familiebedrijf dat het al sinds 1888 betrokken is bij de regio en hierbij haar eigen koers durft te varen.
Smaak, biodiversiteit en een beter voedselsysteem
Bij Hooghoudt staat naar eigen zeggen ‘smaak hoog in het vaandel, inmiddels al vier generaties lang.’ Dag in, dag uit experimenteert men bij de familiedistilleerderij uit Groningen met smaken, kleuren en geuren uit de natuur. Bovendien ligt het Hooghoudt-hart bij Groningen; een regio die zij graag zo breed mogelijk ondersteunen en weer trots willen maken. Dus toen de eerste gesprekken startten over het initiëren van De Graanrepubliek waren ze bij Hooghoudt snel enthousiast. Martijn Keesmaat, commercieel directeur bij Hooghoudt: ‘De republiek is een coöperatie van boeren, ondernemers en makers in Oost-Groningen, die niet alleen de smaak van streekproducten naar een nieuw niveau tillen, maar ook biodiversiteit van het landschap, plus het voedselsysteem verbeteren én een steentje bijdragen aan de werkgelegenheid in de regio.’
Versterking van de regio
Om te beginnen kocht de coöperatie samen met de familie Hooghoudt en de boerenfamilie Waalkens uit Finsterwolde het monumentale pand waarin De Graanrepubliek gevestigd is die tot 1935 als remise door de Staatsspoorwegen werd gebruikt. Keesmaat: ‘Dat maakt Hooghoudt niet alleen een onderdeel van de coöperatie, maar ook een van de aanjagers van de nieuwe beweging. Van buitenaf lijkt dit wellicht een risico, maar voor Hooghoudt voelt het natuurlijk.
Want naast dat wij ons graag inzetten voor innovatieve, smaakvolle jenevers, is de onderneming ook al sinds het begin betrokken bij het realiseren van werkgelegenheid in het gebied Oldambt, het verbeteren van de leefbaarheid en de economische versterking van de provincie Groningen.’
Nieuwe distilleerderij, open voor publiek
Maar naast dat Hooghoudt mede investeert in het monumentale gebouw, is men vanuit de onderneming trots op de nieuwe distilleerderij die in De Graanrepubliek is gebouwd en waar met oer graanrassen gewerkt zal worden. Keesmaat: ‘Door de korte lijntjes naar de boeren uit de coöperatie, is het mogelijk om bijzondere graansoorten te verwerken tot hoogwaardige moutwijn voor in de jenevers.
Resultaat: de focus komt in de toekomst nog meer op smaak te liggen.
Op dit moment functioneert De Graanrepubliek al als maalderij, mouterij, bakkerij, brouwerij, slijterij, pastamakerij, educatiecentrum, smaaklaboratorium, proefkeuken én Hooghoudt distilleerderij.’
Maart 2023 verwacht De Graanrepubliek bovendien haar bezoekerscentrum inclusief proeflokaal met terras te openen. Vanaf dan is óók het experience center van Hooghoudt open voor publiek en kunnen geïnteresseerden uit de regio en daarbuiten met eigen ogen zien hoe granen uit de omgeving worden gedistilleerd tot de spirits.
Voorproefje
Vorige week kregen zogenoemde spirit professionals reeds de kans om de nieuwe distilleerderij met eigen ogen te aanschouwen. Deze club experts genoot van een privérondleiding en een diner tussen de koperen ketels en mocht daarbij gelijk de nieuwste Hooghoudt gelagerde jenever proeven: De Hooghoudt PX 7. Hier is maar één vat van. Keesmaat: ‘Deze jenever is zoals de naam al doet vermoeden ruim 7 jaar gelagerd op een PX vat uit Andalusië. De volle zoete smaaktonen zijn verrijkt met botanicals van gerookte aardbei, abrikoos, bergamot, kruidnagel en Nederlandse Jeneverbes.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
- [marketeer 199] Thijs Ekelschot -... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing