Ekoplaza uitblinker in foodretail: beste positionering volgens consumenten

- Food-en-retail
- 9 jan 2025 @ 08:35
- Link
-
Imke Walenberg
Hoofdredacteur Online
MarketingTribune - Geen tag
- 9 jan 2025 @ 08:35
- Imke Walenberg
Ekoplaza is door consumenten uitgeroepen tot dé foodretailer met de beste positionering. Uit het onderzoek ‘Uitblinkers Foodretail’, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Multiscope onder meer dan 4.100 Nederlanders, blijkt dat speciaalzaken beter scoren op positionering dan supermarkten. Ekoplaza neemt de koppositie in, gevolgd door Nettorama en Echte Bakker.
Ekoplaza: grote winnaar op onderscheidendheid
Consumenten beoordeelden foodretailers op relevantie, onderscheidend vermogen en geloofwaardigheid. Ekoplaza scoort het hoogst met een totaalscore van 3,93 op een schaal van 1 tot 5. De keten blinkt vooral uit op het criterium ‘onderscheidendheid’ met een score van 4,04. Dit resultaat is logisch: Ekoplaza profileert zich als biologische supermarkt en heeft hiermee een unieke marktpositie. Nettorama (3,85) en Echte Bakker (3,83) volgen dicht daarachter.
Speciaalzaken positioneren zich sterker
Uit het onderzoek blijkt dat speciaalzaken doorgaans beter in staat zijn om zich helder te positioneren dan grote supermarktketens. Zo scoren slagerijen en poeliers gemiddeld een 3,75, de hoogste score binnen de subbranches. In branches waar het onderscheid tussen aanbieders minder duidelijk is — zoals slijterijen — is het voor bedrijven extra belangrijk om scherp te definiëren waar ze voor staan.
Supermarkten blijven achter
Supermarkten hebben met een gemiddelde score van 3,40 de laagste positionering in de foodretail. Het onderzoek analyseerde vijftien supermarktketens, een aanzienlijk groter aantal dan andere subbranches, waardoor er meer variatie mogelijk is binnen deze groep. Opvallend is dat kleinere en gespecialiseerde supermarkten vaak beter scoren dan de grote ketens. Dit kan te maken hebben met een sterkere klantbinding en een duidelijkere onderscheidende propositie.
Het hele onderzoek is hier te lezen: https://www.multiscope.nl/diensten/marktcijfers/uitblinkers-foodretail.html.
-
Imke Walenberg
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur Online
- Website:https://nl.linkedin.com/in/imkewalenberg
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Let It Rib viert spareribs zonder gene
- [onderzoek] Pasen: Chocola blijft favoriet bij elke generatie
- [column] Minder wijzen meer verbinden: duurzaam merkdenken in...
- Retailmedia: La Place lanceert app met loyaliteitsprogramma...
- Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
- Waarom chocolade met Pasen meer is dan een zoete verleiding
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel... 28-04-2025
- Hands Off kiest koe als boegbeeld in... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management