[column] Verpakkingen en de gemakstrend
- Food-en-retail
 - 4 sep 2018 @ 11:46
 - Link
 - 
  
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designMarketingFood
 
- 4 sep 2018 @ 11:46
 - Huib Burggraaf
 
Consumenten willen gemak en de vraag naar convenience food neemt toe. Hoe kun je met de verpakking inspelen op de gemakstrend?
Er bestaan verschillende slimme verpakkingsoplossingen die de gemakstrend faciliteren. Niet alleen gelet op maximaal gebruiksgemak, maar ook op smaak- en kwaliteitsbehoud en beleving.
Gemakkelijk én gezond
Verpakkingen spelen een belangrijke rol als het gaat om de kwaliteit en houdbaarheid van convenience food. Het idee dat voorgesneden groenten minder gezond zouden zijn gaat niet meer op. Door slimme verpakkingstechnieken blijven de groenten intact en blijven waardevolle voedingsstoffen behouden. Een bekende techniek is het gebruik van microperforaties die zorgen voor een evenwichtige atmosfeer in de verpakking. Verse groenten en fruit blijven met de juiste luchtdoorlatendheid langer houdbaar. De verpakking zorgt tevens voor minder verkleuring en uitdroging. Dat smaakt niet alleen beter, het ziet er ook beter uit.
Dag slappe hap
De kant-en-klaar maaltijd als slappe hap is verleden tijd. Door maaltijdcomponenten apart te verpakken voorkom je dat smaken met elkaar mengen. En in het geval van muesli of salade blijven de ingrediënten bovendien lekker knapperig, wanneer je pas vlak voor consumptie de dressing toevoegt.
Daarnaast is het tegenwoordig mogelijk om de verschillende componenten onder de juiste temperatuur te verhitten door middel van shielding. Uiteraard is het uitgesloten dat de verpakking zich ‘mengt’ met het eten, ook wanneer het product wordt verhit. Voedselverpakkingen moeten aan zeer strenge eisen voldoen. Producten zijn onder andere verplicht om migratie- en toxiciteitsgegevens aan te leveren bij de controlerende instanties. Je eet dus geen plastic. Dit werd in het verleden nog weleens gedacht.
Uitpakgemak
Consumenten willen gemak en dat geldt natuurlijk ook voor de verpakking zelf. Een gebruiksvriendelijk verpakkingsdesign is een must. De verpakking moet gemakkelijk geopend (en gesloten) kunnen worden. Andere innovaties richten zich bijvoorbeeld op easy take-away, zoals een combi-maaltijdtray, waarin je zowel eten als drinken kunt verpakken zodat de consument altijd een hand vrij heeft. Of wat denk je van een maaltijdbak die na opening transformeert tot bord? Dat scheelt de consument weer een paar handelingen (bord pakken, afwassen en wegzetten).
Beleving
Tot slot spelen verpakkingen een belangrijke rol bij de (vers)beleving van convenience food. Nu convenience hot is besteden steeds meer merken aandacht aan een opvallende (schap)presentatie. De ‘standaard’ plastic maaltijdbak krijgt concurrentie. Zo presenteert Albert Heijn Aziatische stoofpotjes in een mandje voor een extra oosterse uitstraling en komt er steeds meer variantie in vorm en inhoudsmaten.
Ken jij voorbeelden van innovatieve convenience verpakkingen?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
- 
Huib Burggraaf
 - Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
 - Functie: VerpakkingXpert
 - Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
 - Profiel »
 
- distributie
 - verpakking
 - vers
 - voorgesneden
 - design
 - gemakstrend
 - gemakkelijk
 - Huib Burggraaf
 - kwaliteitsbehoud
 - groenten
 - faciliteren
 - smaak
 - beleving
 - versturen
 - gezond
 - food
 
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
 - Inschrijven
 
Meest gelezen
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
 - De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt...
 - Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
 - MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
 - Goudwisselkantoor lanceert campagne rond investeren in fysiek...
 - TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
 
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
 - ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
 
Laatste Nieuws
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman... 03-11-2025
 - Bacardi en Coca-Cola lanceren... 03-11-2025
 - Rel in Parijs na verwelkoming Shein... 03-11-2025
 - Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen... 31-10-2025
 - CBL reageert op verkiezingsuitslag:... 31-10-2025
 - Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van... 31-10-2025
 
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
 - Klaar voor Black Friday?
 - De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
 - Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
 - Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
 - The State of AI in Customer Experience 2025
 




