[column] Verpakkingen en de gemakstrend
- Food-en-retail
- 4 sep 2018 @ 11:46
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designMarketingFood
- 4 sep 2018 @ 11:46
- Huib Burggraaf
Consumenten willen gemak en de vraag naar convenience food neemt toe. Hoe kun je met de verpakking inspelen op de gemakstrend?
Er bestaan verschillende slimme verpakkingsoplossingen die de gemakstrend faciliteren. Niet alleen gelet op maximaal gebruiksgemak, maar ook op smaak- en kwaliteitsbehoud en beleving.
Gemakkelijk én gezond
Verpakkingen spelen een belangrijke rol als het gaat om de kwaliteit en houdbaarheid van convenience food. Het idee dat voorgesneden groenten minder gezond zouden zijn gaat niet meer op. Door slimme verpakkingstechnieken blijven de groenten intact en blijven waardevolle voedingsstoffen behouden. Een bekende techniek is het gebruik van microperforaties die zorgen voor een evenwichtige atmosfeer in de verpakking. Verse groenten en fruit blijven met de juiste luchtdoorlatendheid langer houdbaar. De verpakking zorgt tevens voor minder verkleuring en uitdroging. Dat smaakt niet alleen beter, het ziet er ook beter uit.
Dag slappe hap
De kant-en-klaar maaltijd als slappe hap is verleden tijd. Door maaltijdcomponenten apart te verpakken voorkom je dat smaken met elkaar mengen. En in het geval van muesli of salade blijven de ingrediënten bovendien lekker knapperig, wanneer je pas vlak voor consumptie de dressing toevoegt.
Daarnaast is het tegenwoordig mogelijk om de verschillende componenten onder de juiste temperatuur te verhitten door middel van shielding. Uiteraard is het uitgesloten dat de verpakking zich ‘mengt’ met het eten, ook wanneer het product wordt verhit. Voedselverpakkingen moeten aan zeer strenge eisen voldoen. Producten zijn onder andere verplicht om migratie- en toxiciteitsgegevens aan te leveren bij de controlerende instanties. Je eet dus geen plastic. Dit werd in het verleden nog weleens gedacht.
Uitpakgemak
Consumenten willen gemak en dat geldt natuurlijk ook voor de verpakking zelf. Een gebruiksvriendelijk verpakkingsdesign is een must. De verpakking moet gemakkelijk geopend (en gesloten) kunnen worden. Andere innovaties richten zich bijvoorbeeld op easy take-away, zoals een combi-maaltijdtray, waarin je zowel eten als drinken kunt verpakken zodat de consument altijd een hand vrij heeft. Of wat denk je van een maaltijdbak die na opening transformeert tot bord? Dat scheelt de consument weer een paar handelingen (bord pakken, afwassen en wegzetten).
Beleving
Tot slot spelen verpakkingen een belangrijke rol bij de (vers)beleving van convenience food. Nu convenience hot is besteden steeds meer merken aandacht aan een opvallende (schap)presentatie. De ‘standaard’ plastic maaltijdbak krijgt concurrentie. Zo presenteert Albert Heijn Aziatische stoofpotjes in een mandje voor een extra oosterse uitstraling en komt er steeds meer variantie in vorm en inhoudsmaten.
Ken jij voorbeelden van innovatieve convenience verpakkingen?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- gemakstrend
- gemakkelijk
- beleving
- distributie
- smaak
- verpakking
- voorgesneden
- vers
- groenten
- Huib Burggraaf
- gezond
- design
- faciliteren
- food
- versturen
- kwaliteitsbehoud
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Thuiswinkel Markt Monitor:... 19-03-2024
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing