[column] Verpakkingen en de gemakstrend

[column] Verpakkingen en de gemakstrend
  • Food-en-retail
  • 4 sep 2018 @ 11:46
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Packaging designMarketingFood

Consumenten willen gemak en de vraag naar convenience food neemt toe. Hoe kun je met de verpakking inspelen op de gemakstrend?

Er bestaan verschillende slimme verpakkingsoplossingen die de gemakstrend faciliteren. Niet alleen gelet op maximaal gebruiksgemak, maar ook op smaak- en kwaliteitsbehoud en beleving.

Gemakkelijk én gezond
Verpakkingen spelen een belangrijke rol als het gaat om de kwaliteit en houdbaarheid van convenience food. Het idee dat voorgesneden groenten minder gezond zouden zijn gaat niet meer op. Door slimme verpakkingstechnieken blijven de groenten intact en blijven waardevolle voedingsstoffen behouden. Een bekende techniek is het gebruik van microperforaties die zorgen voor een evenwichtige atmosfeer in de verpakking. Verse groenten en fruit blijven met de juiste luchtdoorlatendheid langer houdbaar. De verpakking zorgt tevens voor minder verkleuring en uitdroging. Dat smaakt niet alleen beter, het ziet er ook beter uit.

Dag slappe hap
De kant-en-klaar maaltijd als slappe hap is verleden tijd. Door maaltijdcomponenten apart te verpakken voorkom je dat smaken met elkaar mengen. En in het geval van muesli of salade blijven de ingrediënten bovendien lekker knapperig, wanneer je pas vlak voor consumptie de dressing toevoegt.
Daarnaast is het tegenwoordig mogelijk om de verschillende componenten onder de juiste temperatuur te verhitten door middel van shielding. Uiteraard is het uitgesloten dat de verpakking zich ‘mengt’ met het eten, ook wanneer het product wordt verhit. Voedselverpakkingen moeten aan zeer strenge eisen voldoen. Producten zijn onder andere verplicht om migratie- en toxiciteitsgegevens aan te leveren bij de controlerende instanties. Je eet dus geen plastic. Dit werd in het verleden nog weleens gedacht.

Uitpakgemak
Consumenten willen gemak en dat geldt natuurlijk ook voor de verpakking zelf. Een gebruiksvriendelijk verpakkingsdesign is een must. De verpakking moet gemakkelijk geopend (en gesloten) kunnen worden. Andere innovaties richten zich bijvoorbeeld op easy take-away, zoals een combi-maaltijdtray, waarin je zowel eten als drinken kunt verpakken zodat de consument altijd een hand vrij heeft. Of wat denk je van een maaltijdbak die na opening transformeert tot bord? Dat scheelt de consument weer een paar handelingen (bord pakken, afwassen en wegzetten).

Beleving
Tot slot spelen verpakkingen een belangrijke rol bij de (vers)beleving van convenience food. Nu convenience hot is besteden steeds meer merken aandacht aan een opvallende (schap)presentatie. De ‘standaard’ plastic maaltijdbak krijgt concurrentie. Zo presenteert Albert Heijn Aziatische stoofpotjes in een mandje voor een extra oosterse uitstraling en komt er steeds meer variantie in vorm en inhoudsmaten.

Ken jij voorbeelden van innovatieve convenience verpakkingen?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken