Sanoma verkoopt Nieuwe Revu, Panorama en Playboy
- Media
- 17 jul 2014 @ 10:47
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - VerkoopPrintMerkenMediastrategie
- 17 jul 2014 @ 10:47
- Redactie Media
Sanoma heeft eindelijk een koper gevonden voor zijn mannenbladen Panorama, Nieuwe Revu en Playboy. De uitgever is met Pijper Media tot overeenstemming gekomen over de verkoop van het cluster Mannen dat eerder onder strategische heroriëntatie werd geplaatst. De verkoop is onder voorbehoud van positief advies van de vakbonden en OR en akkoord van de betrokken licentiegever.
Met de verkoop van deze titels en de bijbehorende digitale activiteiten gaan 23 medewerkers (21,9 fte) met hun titel mee naar Pijper Media. De in Groningen gevestigde uitgever vestigt de betreffende titels in Amsterdam.
Sanoma Media Netherlands zette op 31 oktober 2013 de snoeischaar in de eigen organisatie. Er werden 17 focusmerken benoemd die verder uitgebouwd zouden gaan worden door uitbreiding van het digitale aanbod, e-commerce, via events en door een nauwere samenwerking met SBS. De reorganisatie kenden echter vooral slachtoffers: 32 titels werden in de etalage gezet, 500 banen werden opgeheven.
De verkoop van de 32 titels kost inmiddels ruim een half jaar. Vooral het cluster Mannen bleek lastig te verkopen. Eindelijk heeft Sanoma nu een akkoord bereikt met Pijper Media over de verkoop van de drie mannenbladen Nieuwe Revu, Panorama en Playboy. Met deze overgang van onderneming gaan 24 medewerkers over van Sanoma naar Pijper Media. Naar verwachting is de overgang van de betreffende titels in het najaar van 2014 volledig gerealiseerd.
Sanoma verkocht eerder al Wieler Revue en de restaurantgids Lekker 500 aan Pijper Media. Deze uitgever is al meer dan 40 jaar ‘a family business’. Het bedrijf geeft titels uit op het gebied van sport, lifestyle, gastronomie en toerisme. Voorbeelden zijn Noorderland, Nautique, Surfmagazine en Lonely Planet. Naast de uitgeverij heeft Pijper Media ook een full-service rotatiedrukkerij. Alle magazines worden in eigen huis geproduceerd.
Anton Pijper, CEO Pijper Media over de acquisitie: 'We zijn zeer verheugd dat we deze mooie overname kunnen doen. De titels Panorama, Nieuwe Revu en Playboy zijn stuk voor stuk iconische merken waar generaties mee zijn opgegroeid. Samen met de redacties zien wij er naar uit om deze sterke merken met nieuw elan verder multimediaal uit te bouwen, zodat ook toekomstige generaties niet om deze merken heen kunnen.'
Henk Scheenstra, COO Content Media: 'We zijn blij dat we onze mannenmerken kunnen onderbrengen bij Pijper Media. Al eerder is gebleken dat zij een goed ‘huis’ zijn voor onze titels. Wij zijn er van overtuigd dat deze merken door de verkoop een goede toekomst tegemoet gaan.'
Door deze verkoop en de 19 titels die eerder naar New Skool Media gingen, begint er eindelijk schot te komen in de 'strategische heroriëntatie' die Sanoma zich eind vorig jaar ten doel stelde. Een aantal merken zijn overgedragen aan dochterbedrijf Head Office, dat zich richt op contentmarketing via customer media. Daarnaast is besloten dat een klein aantal titels wordt samengevoegd met andere titels van Sanoma.
Nog niet alle verstoten Sanoma-bladen zijn nu verkocht. Het cluster Glossy’s blijft onder strategische heroriëntatie. Naar verwachting wordt ook dit proces voor het einde van 2014 afgerond.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management