Sanoma verkoopt Nieuwe Revu, Panorama en Playboy

Sanoma verkoopt Nieuwe Revu, Panorama en Playboy
  • Media
  • 17 jul 2014 @ 10:47
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • VerkoopPrintMerkenMediastrategie

Sanoma heeft eindelijk een koper gevonden voor zijn mannenbladen Panorama, Nieuwe Revu en Playboy. De uitgever is met Pijper Media tot overeenstemming gekomen over de verkoop van het cluster Mannen dat eerder onder strategische heroriëntatie werd geplaatst. De verkoop is onder voorbehoud van positief advies van de vakbonden en OR en akkoord van de betrokken licentiegever.

Met de verkoop van deze titels en de bijbehorende digitale activiteiten gaan 23 medewerkers (21,9 fte) met hun titel mee naar Pijper Media. De in Groningen gevestigde uitgever vestigt de betreffende titels in Amsterdam.

Sanoma Media Netherlands zette op 31 oktober 2013 de snoeischaar in de eigen organisatie. Er werden 17 focusmerken benoemd die verder uitgebouwd zouden gaan worden door uitbreiding van het digitale aanbod, e-commerce, via events en door een nauwere samenwerking met SBS. De reorganisatie kenden echter vooral slachtoffers: 32 titels werden in de etalage gezet, 500 banen werden opgeheven. 

De verkoop van de 32 titels kost inmiddels ruim een half jaar. Vooral het cluster Mannen bleek lastig te verkopen. Eindelijk heeft Sanoma nu een akkoord bereikt met Pijper Media over de verkoop van de drie mannenbladen Nieuwe Revu, Panorama en Playboy. Met deze overgang van onderneming gaan 24 medewerkers over van Sanoma naar Pijper Media. Naar verwachting is de overgang van de betreffende titels in het najaar van 2014 volledig gerealiseerd.

Sanoma verkocht eerder al Wieler Revue en de restaurantgids Lekker 500 aan Pijper Media. Deze uitgever is al meer dan 40 jaar ‘a family business’. Het bedrijf geeft titels uit op het gebied van sport, lifestyle, gastronomie en toerisme. Voorbeelden zijn Noorderland, Nautique, Surfmagazine en Lonely Planet. Naast de uitgeverij heeft Pijper Media ook een full-service rotatiedrukkerij. Alle magazines worden in eigen huis geproduceerd.

Anton Pijper, CEO Pijper Media over de acquisitie: 'We zijn zeer verheugd dat we deze mooie overname kunnen doen. De titels Panorama, Nieuwe Revu en Playboy zijn stuk voor stuk iconische merken waar generaties mee zijn opgegroeid. Samen met de redacties zien wij er naar uit om deze sterke merken met nieuw elan verder multimediaal uit te bouwen, zodat ook toekomstige generaties niet om deze merken heen kunnen.'

Henk Scheenstra, COO Content Media: 'We zijn blij dat we onze mannenmerken kunnen onderbrengen bij Pijper Media. Al eerder is gebleken dat zij een goed ‘huis’ zijn voor onze titels. Wij zijn er van overtuigd dat deze merken door de verkoop een goede toekomst tegemoet gaan.'

Door deze verkoop en de 19 titels die eerder naar New Skool Media gingen, begint er eindelijk schot te komen in de 'strategische heroriëntatie' die Sanoma zich eind vorig jaar ten doel stelde. Een aantal merken zijn overgedragen aan dochterbedrijf Head Office, dat zich richt op contentmarketing via customer media. Daarnaast is besloten dat een klein aantal titels wordt samengevoegd met andere titels van Sanoma.

Nog niet alle verstoten Sanoma-bladen zijn nu verkocht. Het cluster Glossy’s blijft onder strategische heroriëntatie. Naar verwachting wordt ook dit proces voor het einde van 2014 afgerond. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken