Havas Media automatiseert mediaplanning met Campaign Cloud

Havas Media automatiseert mediaplanning met Campaign Cloud
  • Media
  • 2 mei 2019 @ 10:41
  • 15940 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • StrategieReclameMediabureauDigitaal

Mediabureau Havas Media heeft al zijn werkprocessen rond mediacampagnes ondergebracht in de Campaign Cloud van Cloud Integrate. Hierdoor hebben opdrachtgevers beter zicht op de kosten en gehanteerde tarieven van reclamecampagnes.

De Campaign Cloud is een cloudplatform op basis van Salesforce dat speciaal is ingericht om mediabureaus bij hun werkzaamheden te ondersteunen. Havas Media gebruikt het platform om planningen en tactische flowcharts te maken, prijzen en contracten te bewaren en offertes op te stellen. De Campaign Cloud is daarbij een ‘single source of truth’. Alle tarieven van leveranciers en uitgevers zijn er te vinden. Zowel klanten als leveranciers hebben via een online dashboard toegang tot het systeem en krijgen zo realtime inzicht in alle contractuele afspraken en gebruikte tarieven.

De Campaign Cloud brengt op de eerste plaats een efficiëntieslag. Het administratieve werk van Havas-medewerkers bedraagt al snel zo'n 60 procent, maar zou door de automatisering met Campaign Cloud voor de helft gereduceerd kunnen worden, zo verwacht het bureau. De verlichting van de administratieve last maakt het werk leuker en zorgt voor gemotiveerde medewerkers. De herwonnen tijd kunnen zij bovendien besteden aan hun taak als strategische media-adviseur. Verder zorgt het platform voor transparantie bij adverteerders. Daar is veel behoefte aan, omdat inkoopprijzen sterk schommelen door onder andere de felle concurrentiestrijd tussen Talpa en RTL.

'We hebben te maken met een technology shift die onze business fundamenteel verandert', zegt Thijs Muller, CEO van Havas Media Nederland. 'Er zijn nieuwe devices, nieuwe kanalen en nieuwe vormen van content. En – nog belangrijker – al die digitale technologie heeft de advertentie-uitgaven meetbaar gemaakt. De marketeer werkt anno 2019 datagedreven en gelooft niet zomaar de blauwe ogen van zijn mediabureau. Dat heeft consequenties voor ons. Wij moeten de data kunnen leveren die helpt bij het verantwoorden van de keuze voor bepaalde media.'

Salesforce-veteranen

Havas Media liet de Campaign Cloud bouwen door Cloud Integrate, een startup bestaande uit zelfbenoemde 'Salesforce-veteranen'. Door het gebruik van Salesforce-componenten is het systeem zeer schaalbaar en gemakkelijk aan andere systemen te koppelen.

'Dit project laat goed zien wat er met cloud-technologie mogelijk is', zegt Hugo Obertop, oprichter van Cloud Integrate. 'We zijn erin geslaagd een heel nieuw platform te maken dat naadloos aansluit bij de werkprocessen van een mediabureau. Een volgende stap is dit platform te verrijken met kunstmatige intelligentie en te koppelen aan financiële systemen. Havas Media heeft dan direct inzicht in de effectiviteit van een campagne.'

Havas Media is met ruim 20.000 medewerkers in 140 landen één van de grootste mediabureaus ter wereld. De organisatie beheert de marketingcampagne budgetten van grote bedrijven zoals Hyundai, Kia, Disney, KLM, Emirates, Philips en Beats by Dre.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken