DPG Media verkoopt Startpagina en SchoolBANK
- Media
- 22 dec 2020 @ 11:08
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Merken
- 22 dec 2020 @ 11:08
- Sjaak Hoogkamer
DPG Media verkoopt Startpagina, inclusief GoeieVraag, en SchoolBANK aan de nieuw opgerichte vennootschap Kompas Publishing B.V. van Aart Wallet en Steven Flipse en behoudt hiermee de focus op (de digitale transitie van) nieuwsmedia, magazines en online services.
De advertentieverkoop van beide platformen blijft wel onderdeel van het DPG Media Advertising netwerk als publishing partner.
Toekomst
Startpagina (opgericht in 1998) en SchoolBANK (opgericht in 2002) zijn sinds april 2020 onderdeel van DPG Media. Startpagina en de online ontmoetingsplaats SchoolBANK hebben miljoenen trouwe gebruikers. De afgelopen periode is gekeken naar de toekomstige richting van beide merken. DPG Media focust zich op nieuwsmerken, magazines en online services en onderscheidt zich in de markt door de verbinding tussen deze drie elementen te leggen. Startpagina en SchoolBANK hebben een ander doel, namelijk een directory-functie en het beheren van een sociaal netwerk voor gebruikers. Afgelopen maanden is DPG Media benaderd door Steven Flipse en Aart Wallet, respectievelijk voormalig CFO bij Sanoma Media Netherlands en medeoprichter van FashionChick, inmiddels ook onderdeel van DPG Media.
Focus
Aart Wallet, mede oprichter Kompas Publishing B.V.: ‘Onlangs hebben wij DPG Media benaderd voor het overnemen van deze bijzondere en iconische merken. Startpagina heeft na 22 jaar nog steeds een miljoenen bereik. Met de integratie van GoeieVraag in 2016 is het bereik flink verbreed. Wij zien mogelijkheden om Startpagina verder te verbreden waarbij de focus blijft liggen op het zoeken, vinden en ontdekken van nuttige en handige informatie. SchoolBANK is al jaren een niche social netwerk waar wij in de huidige markt veel potentie zien voor groei. Wij zijn blij dat we met de overname een sterk team aan specialisten in huis krijgen en tevens nog gebruik zullen blijven maken van het grote DPG Media Advertising netwerk.’
Samenwerken
Lauri Koop, directeur online services DPG Media: ‘De combinatie van de oprechte interesse in Startpagina en SchoolBANK, ons gezamenlijk geloof in de mogelijkheden van beide merken én de strategische focus die we als DPG Media willen aanbrengen, geeft ons het volste vertrouwen in het feit dat de verkoop voor Startpagina en SchoolBANK de juiste route is naar een succesvolle toekomst voor beide merken. Echter is het geen definitief afscheid van deze mooie merken, want we blijven op veel fronten samenwerken, voortaan dus als publishing partner.’
Alle medewerkers werkzaam voor Startpagina en SchoolBANK gaan mee naar Kompas Publishing B.V.. Deze overname is nog onder voorbehoud van een positief advies van de Ondernemingsraad van DPG Media.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- ACM akkoord met overname RTL Nederland door DPG Media
- Mediahuis geeft abonnees van 9 regionale dagbladen toegang tot...
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna en De Smurfen zet...
- BBC Studios leidt wereldwijd op YouTube en TikTok
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
- Cupra en Audio Obscura onthullen 'Behind The Pulse'
Laatste Nieuws
- NDP Nieuwsmedia stelt bescherming... 09-07-2025
- Cupra en Audio Obscura onthullen... 08-07-2025
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers