DPG Media verkoopt Startpagina en SchoolBANK
- Media
- 22 dec 2020 @ 11:08
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Merken
- 22 dec 2020 @ 11:08
- Sjaak Hoogkamer
DPG Media verkoopt Startpagina, inclusief GoeieVraag, en SchoolBANK aan de nieuw opgerichte vennootschap Kompas Publishing B.V. van Aart Wallet en Steven Flipse en behoudt hiermee de focus op (de digitale transitie van) nieuwsmedia, magazines en online services.
De advertentieverkoop van beide platformen blijft wel onderdeel van het DPG Media Advertising netwerk als publishing partner.
Toekomst
Startpagina (opgericht in 1998) en SchoolBANK (opgericht in 2002) zijn sinds april 2020 onderdeel van DPG Media. Startpagina en de online ontmoetingsplaats SchoolBANK hebben miljoenen trouwe gebruikers. De afgelopen periode is gekeken naar de toekomstige richting van beide merken. DPG Media focust zich op nieuwsmerken, magazines en online services en onderscheidt zich in de markt door de verbinding tussen deze drie elementen te leggen. Startpagina en SchoolBANK hebben een ander doel, namelijk een directory-functie en het beheren van een sociaal netwerk voor gebruikers. Afgelopen maanden is DPG Media benaderd door Steven Flipse en Aart Wallet, respectievelijk voormalig CFO bij Sanoma Media Netherlands en medeoprichter van FashionChick, inmiddels ook onderdeel van DPG Media.
Focus
Aart Wallet, mede oprichter Kompas Publishing B.V.: ‘Onlangs hebben wij DPG Media benaderd voor het overnemen van deze bijzondere en iconische merken. Startpagina heeft na 22 jaar nog steeds een miljoenen bereik. Met de integratie van GoeieVraag in 2016 is het bereik flink verbreed. Wij zien mogelijkheden om Startpagina verder te verbreden waarbij de focus blijft liggen op het zoeken, vinden en ontdekken van nuttige en handige informatie. SchoolBANK is al jaren een niche social netwerk waar wij in de huidige markt veel potentie zien voor groei. Wij zijn blij dat we met de overname een sterk team aan specialisten in huis krijgen en tevens nog gebruik zullen blijven maken van het grote DPG Media Advertising netwerk.’
Samenwerken
Lauri Koop, directeur online services DPG Media: ‘De combinatie van de oprechte interesse in Startpagina en SchoolBANK, ons gezamenlijk geloof in de mogelijkheden van beide merken én de strategische focus die we als DPG Media willen aanbrengen, geeft ons het volste vertrouwen in het feit dat de verkoop voor Startpagina en SchoolBANK de juiste route is naar een succesvolle toekomst voor beide merken. Echter is het geen definitief afscheid van deze mooie merken, want we blijven op veel fronten samenwerken, voortaan dus als publishing partner.’
Alle medewerkers werkzaam voor Startpagina en SchoolBANK gaan mee naar Kompas Publishing B.V.. Deze overname is nog onder voorbehoud van een positief advies van de Ondernemingsraad van DPG Media.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- [column] GenZ en de power van Cutenessmarketing
- Donald Duck blijft populairste mediamerk onder kinderen
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe campagne
Laatste Nieuws
- Nederlandse media lanceren... 18-09-2025
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe... 15-09-2025
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes