[column] DWDD: Schering en inslag
- Media
- 19 nov 2022 @ 21:19
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - TelevisieproductieTelevisieMerken
- 19 nov 2022 @ 21:19
- Gastblogger
Het artikel in de Volkskrant over de horror show die DWDD heet, benam me de adem. Een giftige atmosfeer waarin angstcultuur vrijelijk kon bloeien, waar solidariteit op de proef werd gesteld, waar de pionnetjes onder hoge druk verplicht moesten scoren.
Of ze werden als brandhout geofferd voor de roem aan de top, waarbij de machthebbers binnen de NPO het lieten gebeuren.
Inmiddels is Meneer van Nieuwkerk van de Top 2000 afgehaald. Misschien een idee dat Frans Klein, de hoofdverantwoordelijke binnen de NPO, zelf eens een keer vertrekt? De man die mij ooit een briefje stuurde waarin hij mij 'susses' wenste met mijn verdere carrière.
Ik heb inderdaad zelf enkele decennia bij uiteenlopende omroepen en voor productiebureaus gewerkt. Het komt me bekend voor. Dat wil zeggen: het systeem waarin je als zzp-er afhankelijk bent van de vaak onnavolgbare luimen en machinaties, niet-nagekomen beloftes, politiek gedreven loyaliteiten aan de machtige types op het Mediapark.
Jij moet je gedragen, nederig geduld hebben en je laten kleineren, want anders kom je op de zwarte lijst, zelfs als een producent of (publieke) omroep het door jou gegenereerde (overheids)geld niet eerlijk ten goede laat komen aan het programma wat je zelf bedacht en/of verkocht hebt. Want stel dat je ooit nog weer eens iets elders probeert te slijten: op de rotonde die omroepland is, kom je iedereen altijd weer tegen.
Ja, ik heb geweldige jaren achter de rug, en er een paar mooie vriendschappen aan overgehouden, ik heb heel Nederland en een deel van de wereld doorkruist. Maar ik ben dolgelukkig dat ik de rotonde definitief heb verlaten voor een andere werkomgeving. Eentje waarin ik zelf bepaal wat ik doe, waarin ik geen rekening hoef te houden met grote ego’s, op niemand hoef te wachten, behalve dan soms op mijn zoon met wie ik een winkel in vintage designer kleding run; want soms heeft hij zich verslapen. Ach als dat het maar is..
Het voelt als de bevrijding van een systeem waarin irrationaliteit de norm is. En je ziet het pas, als je afstand hebt genomen.
Santje Kramer
regisseur, copywriter, journalist en redacteur Cultuur
Lees hier: In de succesvolle tv-machine van DWDD werd menig redacteur vermalen
(bron: Volkskrant)
[update] Matthijs van Nieuwkerk vertrekt bij BNNVARA na Volkskrant-onthullingen
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- brulboei
- graai salaris
- asociaal
- Medialane
- BNN Vara
- ego
- Frans Klein
- Marco Versluis
- Matthijs
- emp
- human resources
- Suzanne Kunzeler
- laakbaar
- loyer brand
- topsport
- DWDD
- Parool
- Volkskrant
- wegkijken
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Rapper Krulle lanceert campagne-track voor 113 samen met...
- Omnicom en IPG vormen nieuw mediabolwerk
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
Laatste Nieuws
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
- Omnicom en IPG vormen nieuw... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

