Asjemenou: Loeki de Leeuw ziet Abraham
- Media
- 26 jan 2022 @ 08:28
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 26 jan 2022 @ 08:28
- Michiel van Zaane
De onhandigste leeuw van Nederland is 50 jaar geworden. Reclameleeuw Loeki stuntelt al een halve eeuw over de beeldbuis.
Op 24 januari 1972, op de week af 50 jaar geleden, verscheen Loeki de Leeuw voor het eerst in de Ster-blokken op NPO 1 en NPO 2 en later ook op NPO 3. Jarenlang sierde de leeuw de reclameblokken en daarmee veranderde Loeki al snel in een begrip binnen de Nederlandse televisiewereld.
Hoewel de leeuw in 2004 van de buis verdween, bleef hij geliefd, zo bleek onder meer uit een petitie van NPO Radio 2. In maart 2021 maakte Ster bekend dat Loeki weer een plek zou krijgen in de Ster-blokken. De definitieve terugkeer vond uiteindelijk in mei 2021 rondom het Eurovisie Songfestival plaats.
Populair
Loeki blijft populair. Uit onderzoek van DVJ Insights en Ster uit 2021 blijkt dat associaties over hem positief zijn: Loeki wordt leuk, grappig en gezellig gevonden én roept nostalgische gevoelens op. Een analyse van Validators stelt daarnaast dat Nederlanders blij zijn om Loeki weer op televisie te zien.
Ook voor merken die een reclamecampagne willen inzetten of overwegen, is Loeki’s terugkeer positief. Uit het onderzoek van DVJ Insights en Ster blijkt dat de tv-kijker meer aandacht heeft voor het reclameblok, dat Loeki het reclameblok nog aantrekkelijker maakt en dat Loeki zorgt voor een hogere bereidheid om reclame te kijken. Merken kunnen op dat Loeki-effect meeliften.
Asjemenou
Loeki de Leeuw is ontstaan vanuit een idee van Joop Geesink. Hij bedacht en ontwierp de leeuw. Loeki is lange tijd onderdeel van de Ster-blokken geweest. Zijn kreet ‘Asjemenou’ is alom bekend en heeft zelfs het Van Dale-woordenboek gehaald. De terugkeer van de populaire leeuw is het resultaat van een overeenkomst tussen Ster en de eigenaar van Loeki, Louise Geesink.
Ondanks dat Loeki de afgelopen 50 jaar niet altijd op televisie te zien is geweest, is hij nooit helemaal weggeweest. Het leeuwtje was de inspiratiebron voor de Ster Gouden Loeki. De publieksprijs voor de beste tv-reclame, die Ster sinds 1995 jaarlijks uitreikt, zal traditiegetrouw ook dit jaar weer worden vergeven.
Op dinsdagavond 1 februari worden de 10 commercials die nog in de race zijn voor de prijs bekendgemaakt. Vanaf dat moment kan het Nederlands publiek stemmen op de favoriete commercials van het afgelopen jaar. Op vrijdagavond 25 februari wordt in een speciale tv-uitzending op NPO 1 de winnaar van de award onthuld.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing