Loeki de Leeuw krijgt warm onthaal publiek
- Bureaus
- 31 mei 2021 @ 09:41
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 31 mei 2021 @ 09:41
- Sjaak Hoogkamer
Loeki de Leeuw maakt deze sportzomer zijn rentree en is weer te zien in reclameblokken rondom het EK voetbal, de Olympische Spelen en de Tour de France. Bureau Validators was benieuwd naar de emotionele beleving van de terugkeer van dit icoon en testte de ‘Loeki de Leeuw is terug’-commercial.
Voor veel mensen is Loeki een oude bekende, aangezien hij van 1972 tot 2004 dagelijks in reclameblokken van STER te zien was. Loeki was de neutrale scheiding tussen diverse commercials. Ruim zevenduizend filmpjes werden er gemaakt over dit populaire leeuwtje. Slechts een keer eerder keerde Loeki terug tijdens een eenmalig optreden op 30 januari 2019. Maar welke emoties wekt Loeki vandaag de dag bij mensen op? Validators zocht het uit.
Nederlanders blij om Loeki weer te zien
Om te blijven hangen in het hoofd van de kijker is het voor een commercial zeer belangrijk om emotie op te wekken bij de kijker. Validators testte de Loeki-commercial impliciet met de intuïtieve tool EmotionFlow, waarmee de emotionele beleving van een commercial wordt getest met facial coding en AI. Hieruit blijkt dat Nederlanders de commercial als zeer positief ervaren. Nostalgie, tezamen met de spannende opbouw van de commercial, zorgen voor een piek in blijdschap zodra hij uit de kartonnen doos tevoorschijn komt.
Jongeren meest verheugd om Loeki (terug) te zien
Dit effect is grappig genoeg het grootst bij de jongste doelgroep (18-35 jaar). De verrassing is wel het grootst bij de doelgroep van 35-50 jaar. Loeki komt pas tevoorschijn in de 15e seconde van het filmpje, waarna de verrassing en de blijdschap meteen sterk toenemen. Deze is het sterkst op het moment dat Loeki tevoorschijn komt terwijl hij zijn bekende catchphrase uitspreekt: ‘asjemenou!’
Peak-end rule
Dat de commercial op het einde een positief gevoel oproept, zorgt voor een klassieke ‘peak-end rule’: een ervaring wordt grotendeels gebaseerd op het gevoel op het hoogtepunt en op het einde van deze ervaring. Wanneer er geëindigd wordt met een hoog positief sentiment, zoals hier het geval is, zal de kijker de commercial als positief herinneren en ook zo beoordelen.
Mere exposure effect
Een andere reden voor de positieve beleving bij het zien van Loeki, ligt omsloten in het feit dat hij gedurende een lange periode vaak te zien was. Het – vaker – zien van een oude bekende zorgt voor herkenning. Deze herkenning resulteert in een hogere beoordeling. Dat wordt het ‘mere exposure effect’ genoemd. Loeki voelt als een oude bekende voor de kijker.
Dieren en baby’s als emotionele trigger
Ook is in de analyse terug te zien dat het Loeki-filmpje bij mannen over all hoger scoort op happiness en verrassing. Tot op het moment dat Loeki letterlijk in beeld verschijnt. Dan zijn vrouwen blijer en meer verrast. Dat is niet zo gek, als je Evolution and Human Behavior leest van Lobmaier et al. Volgens hun onderzoek zorgen vrouwelijke hormonen ervoor dat vrouwen gevoeliger zijn voor schattige kenmerken van baby's en jonge dieren. Deze roepen zorgzaamheid op, wat de overlevingskans van baby’s en jonkies vergroot. Het is dus belangrijk om de magie van dieren te gebruiken in een commercial, iets waar de makers van Loeki goed in slagen.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Rijksoverheid lanceert campagne Man, zeg er wat van
- Belastingdienst lanceert 'handige' campagne
- Intertoys brengt De Grote Sinterklaasfilm tot leven
- Makro brengt humor in eindejaarshectiek
- Centraal Beheer start campagne om bewustzijn over pensioen te...
- ICI Paris XL lanceert sitcomserie La Maison ICI
Laatste Nieuws
- Wegenwacht richt pijlen op jongere... 14-11-2025
- Nieuwe campagne Slachtofferhulp... 13-11-2025
- Volkswagen en TeamNL lanceren... 12-11-2025
- Verkeersverwachtingen.nl zet... 12-11-2025
- Foam krijgt nieuwe merkidentiteit12-11-2025
- Neople wint publieksprijs bij... 11-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

