Marc Adriani van BNR: 'Audio is één-op-ééncommunicatie met de ontvanger'

Marc Adriani van BNR: 'Audio is één-op-ééncommunicatie met de ontvanger'
  • Media
  • 12 okt 2022 @ 09:05
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • PodcastDutch Podcast Conference

Marc Adriani is podcastmaker en per 1 november Hoofdredacteur van BNR. Hij is een van de sprekers tijdens ‘The Dutch Podcast Conference’. Een korte kennismaking.

Marc Adriani begon zijn carrière als radiomaker voor Veronica Nieuws Radio en de Tros. Later vervulde hij directiefuncties bij BNN, EMI, BNNVara en Talpa Network. Dit jaar maakte hij voor het AD twee succesvolle verhalende podcasts. Per 1 november is Adriani de Hoofdredacteur van BNR. BNR is één van de grootste podcastaanbieders van Nederland.

Waarvoor leent een podcast zich volgens jou bij uitstek in zakelijke communicatie?
Bij audio is er - meer dan bij een website of een filmpje - sprake van één-op-ééncommunicatie met de ontvanger. Vaak wordt er echt en met aandacht geluisterd, de luisteraar kiest immers bewust voor het luisteren. Ook wordt audio vaak geluisterd met een koptelefoon of via oortjes. Hierdoor is de impact voor de ontvanger groter en zal hij of zij ook meer aandacht hebben voor de boodschap die de podcast wil overbrengen.

Hoe zet jijzelf podcasts in binnen de marketingmix?
In mijn toekomstige functie als Hoofdredacteur van BNR is het uitbrengen van podcasts essentieel. We spelen daarbij in op de vraag van het publiek. Steeds vaker is het luisterpubliek gewend om audio te starten wanneer het uitkomt. Ook is het een ideale manier om een bepaald onderwerp verder uit te diepen. De wisselwerking met het radiostation BNR is daarbij uniek.

Welke drie podcasts beluister je zelf?
Betrouwbare bronnen: Een must voor liefhebbers van geschiedenis en politiek.
Koster en Van Dijk: Een podcast over media.
Boekestijn en de Wijk: Op zoek naar de nieuwe wereldorde.

De dilemma’s van Appie
Laat je het geluid van een kogel horen als je het verhaal vertelt van een gruwelijke supermarktoverval, waarbij twee vakkenvullers om het leven kwamen? Dit is slechts één dilemma die podcastmaker Marc Adriani tegenkwam bij het maken van zijn podcast Appie. Adriani vertelt over de totstandkoming van de podcast Appie en dan met name over de keuzes die je als maker van de podcast moet maken. Het gaat over de ideale lancering, de juiste PR, het gebruik van geluid, het belang van nabestaanden, de persoonlijke verhaallijn en de eigen mening van de maker. In een openhartige presentatie neemt hij je mee langs de verschillende dilemma’s.

THE DUTCH PODCAST CONFERENCE
Hét event over zakelijke podcasts


De podcast is bezig aan een ongekende opmars. Wat is het geheim van deze populariteit? En hoe kun jij daarvan leren? Je kunt een podcast namelijk slim inzetten voor merkpositionering, een centrale rol geven in je contentstrategie of hem gebruiken om medewerkers betrokken te houden bij het nieuwe werken. Of je verbindt je merk aan één van de vele populaire podcasts die er al zijn! Welke weg je ook kiest, tijdens de Dutch Podcast Conference leer je volop van de inzichten, praktische tips en ervaringen van andere merken. Wat zijn hun succesverhalen? Waar liepen zij tegenaan en hoe overwonnen ze obstakels? Hoe bouwen zij met een podcast continu en dagelijks effectief aan hun merk?

Kom 1 november naar het congres en krijg alles te horen over podcasts: de opzet en productie ervan, de succescases, de effectieve impact op je merkcommunicatie en de mogelijke verdienmodellen. Meer informatie via dutchpodcastconference.nl of koop hier direct je kaartje met korting.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken