TV-kijkgedrag 2024: voetbal domineert, uitgesteld kijken stabiel

- Media
- 11 jan 2025 @ 15:53
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 11 jan 2025 @ 15:53
- Kel Koenen
Het kijkgedrag van Nederlanders is in 2024 nauwelijks veranderd ten opzichte van 2023, blijkt uit het nieuwste jaarrapport van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Gemiddeld keek de Nederlander dagelijks 130 minuten televisie, slechts twee minuten minder dan het voorgaande jaar. Voetbaluitzendingen domineerden opnieuw de lijst van meest bekeken programma’s.
Nederlanders keken in 2024 gemiddeld 98 minuten per dag live naar televisiezenders. Uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddatum bleef stabiel op 31 minuten per dag, goed voor een aandeel van 24%. Opvallend is dat het marktaandeel van de publieke omroep (NPO) in 2024 steeg naar 34,5%, met een avondmarktaandeel van 37%. RTL Nederland zag een lichte daling naar 24,9%, terwijl Talpa Network 16,8% noteerde.
Voetbal blijft publiekslieveling
De top 25 van meest bekeken programma’s werd volledig gedomineerd door voetbal, met als absolute uitschieter de halve finale Nederland-Engeland tijdens het EK 2024 op NPO 1. De wedstrijd trok gemiddeld 6,95 miljoen kijkers, met een totaal bereik van ruim 8,5 miljoen. Ook de kwartfinale Nederland-Turkije en de groepswedstrijd tegen Frankrijk scoorden hoog.
Succesvolle niet-sportprogramma’s
Wie is de Mol? was het populairste niet-sportprogramma, met 3,7 miljoen kijkers voor de eerste aflevering. Ook het Eurovisie Songfestival, Heel Holland Bakt en Even Tot Hier trokken miljoenenpubliek. In het commerciële segment waren onder meer The Masked Singer (RTL 4) en Vandaag Inside (SBS6) succesvol.
Nieuwe kijktrends
Het vernieuwde kijkonderzoek, dat sinds augustus 2023 volledig operationeel is, registreert niet alleen traditioneel tv-kijkgedrag, maar ook andere schermgebruiken. Dit omvat onder meer kijken via randapparaten en videoplatforms. Door een aangepaste definitie is het aandeel ‘overig schermgebruik’ in 2024 gestegen. Een opvallende verandering in het zenderlandschap was de transformatie van SBS9 naar Viaplay TV en de aanpassingen binnen Ziggo Sport.
Toekomst televisiekijken
Hoewel de kijktijd nauwelijks is veranderd, blijft de manier waarop content wordt geconsumeerd in beweging. De toename van ‘overig schermgebruik’ en de dominantie van grote live-evenementen tonen aan dat lineaire televisie nog steeds relevant is. Het NMO-onderzoek zal in de toekomst verder worden uitgebreid met inzichten in online kijkgedrag op alle devices, wat nieuwe kansen biedt voor adverteerders en contentmakers.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
- Nieuwe Dumpert-serie volgt... 16-04-2025
- 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken... 16-04-2025
- NMO breidt luisteronderzoek uit met... 15-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management