[column] Radio en auto: luister toch hoe goed

[column] Radio en auto: luister toch hoe goed
  • Media
  • 5 nov 2019 @ 09:30
  • 9088 x gelezen
  • Link
  • Jos van den Bergh
    Jos van den Bergh

    zelfstandig marketingadviseur
  • Automotive

Het is feest! Feest omdat de radio deze maand 100 jaar bestaat en die mijlpaal door de radiobranche stevig gevierd wordt. Autorijden staat reeds decennialang synoniem voor radioluisteren. Jos van den Bergh over dit gelukkige huwelijk dat allerlei onvermoede marketingkansen biedt.

Als goede bekenden vormen zij iedere dag weer onderdeel van ons ritueel, in of buiten de auto en wel of geen spotify. Radio verrast, maakt ons in passieve toestand actief attent op hetgeen er allemaal in de wereld gebeurt. Radio schotelt ons daarnaast ongevraagd de lekkerste nummers voor, vaak als we deze muziek al weer bijna vergeten zijn. Het medium is daarnaast ook een prachtig podium voor merken, laat ze dichtbij komen en is ook de plek waarbij we als consument bijna vanzelfsprekend reclame accepteren. Tot slot bieden onze vrienden radiomakers de autobranche een relevant Umfeld.

Radio en auto vormen al decennia lang een goed huwelijk dat activaties van marketeers geweldig laat scoren

Heerlijk relevant zelfs. Want autorijden staat reeds decennialang synoniem voor radioluisteren. Check dit zelf eens in de file van de ochtendspits - de files zijn weer hardnekkig de afgelopen weken - als een goede grap van de makers van de radioshow over de virtuele DAB+ lijn klinkt zie je mensen in andere auto’s steevast meelachen. Radio heeft gewoon een heel warme band met de automobilist.

Ik herinner me daarnaast nog maar al te goed dat ik als student mijn eerste auto aanschafte, een Bleu Lagune Citroën 2CV met een chassis vol gaten, maar de aankoop van een radio met wat mooie speakers móést in één vloeiende beweging met de aankoop van het autootje mee. Wat kon je immers zonder radio aan boord van je nieuwe bolide? Hele stukken rijden zonder geluid uit een Kenwood was geen optie. Een apparaat met anti-diefstalslede overigens, de losse frontjes kwamen later.

De verwevenheid van autorijden en luisteren maakt het niet meer dan logisch dat de autobranche traditioneel een belangrijke adverteerder op radio is.

Enfin, radio’s en auto’s koesteren elkaar, vormen al jaren een koppel dat gelukkig met elkaar getrouwd is. De verwevenheid van autorijden en luisteren maakt het niet meer dan logisch dat de autobranche traditioneel een belangrijke adverteerder op radio is. Je vist immers waar de vissen zijn en die zwemmen elke morgen en middag in hun auto tergend langzaam over de A2 of A4.

De branche die de auto’s verkoopt is daarbij een heel belangrijke investeerder in de met euro’s te vullen radioreclame pot, met name de grote volumemerken zijn vrijwel continu op radio aanwezig. En adverteren op radio loont ook nog eens voor de sector want zodra de spot van het nieuwste model live is, veert de websitetraffic en het searchvolume in record tempo op.

Aanwezigheid op radio pusht sales en bereikt een voor de autoverkopers erg relevante doelgroep. Probeer bijvoorbeeld maar eens op andere wijze een doelgroep van leaserijders te bereiken als je geen gestekkerd model met 4% bijtelling in de aanbieding hebt. TV kijken is niet prio voor veel leaserijders: ze zijn te druk of onderweg en bovendien brengen ze ook beperkt tijd op Facebook door. Radio weet ze wel te 'vangen' en na vier of vijf spots per dag tikken ze ’s avonds vol enthousiasme jouw nieuwste model auto op Google in. Radio als voedselvertrekker van een grote tech-reus en pushmachine van de autobusiness.

Radio is, en dat weten veel minder marketeers, ook een perfect medium om interactie met potentiële klanten bij activaties te pushen.

Maar radio doet meer voor de branche. Het is, en dat weten veel minder marketeers, ook een perfect medium om interactie met potentiële klanten bij activaties te pushen. Als je deelnemers zoekt voor een social game of leadgeneratietool maak er gerust maar een gave radiospot over en zendt deze vervolgens een paar weken flink uit. Succes gegarandeerd.

Leads

Het doet mij herinneren aan mijn automarketeerstijd. Er was een leuk social media spel door één van de creatieve bureaus bedacht. Gewoon een cool idee dat adverteren een keer anders dan anders maakte en wellicht zou kunnen opvallen in het grijze landschap van standaard autocommercials. Uiteindelijk moet zo’n spel echter ook leads opleveren plus daadwerkelijk auto’s verkopen en natuurlijk moest de merk- en modelvoorkeur ook nog even een positieve boost krijgen. De automotive is immers altijd ambitieus.

Na zorgvuldige afweging is er toen met de bureaus besloten deze digitale activatie een keer via radio te laten aanwakkeren. Investeren in een radiocampagne om een contentspelletje op social te promoten dus. Je leest het goed. In the end een gouden zet want radio heeft de traffic en het leadvolume voor deze activatie naar eenzame hoogte laten stijgen zodat uiteindelijk alle salesdoelstellingen royaal zijn overtroffen. De kracht van radio voor een automerk. Kern van mijn verhaal is dat 100 jaar radio ook door de autobranche gevierd mag worden, radio en auto vormen een winning team.

Boodschap en creatie

Radio levert immers al jaren een relevante bijdrage bij de verkoop van auto’s en verdient zeker in het huidige landschap een plaats in de mediamix van televisie, digitaal en social. Het medium stuwt belangrijke KPI’s naar grote hoogte, zeker als er aandacht wordt besteed aan boodschap en creatie. Een goede radiospot trekt de doelgroep in het reclameblok uit het ritme, valt op en is consistent met de totale campagneaanpak. Succesvolle creatie maakt daarom op radio het verschil, speelt met geluid en stemmen zoals alleen muziekkunstenaars dat kunnen doen. Soundlogo’s en terugkerende boodschappen verdienen daarnaast een lange termijn aanpak, want herkenning heeft tijd nodig om bij de consument te kunnen rijpen.

Nieuwe proposities

De radiomakers aan de andere kant van de speaker hebben als uitdaging hun belangrijkste adverteerdersgroep te blijven inspireren. Denk ook na deze 100 jaar mee met de autobouwers en ontwikkel nieuwe proposities waarmee digital en social media met radio geïntegreerd kunnen worden. Investeer ook royaal in de digitalisering en connectivity van de auto. Met de opkomst van het digitale ecosystem rond de auto worden nieuwe proposities mogelijk. Location based messaging, gepersonaliseerde reclamecontent, niche kanalen en persoonlijke profielen liggen voor het oprapen. Parallel aan de ontwikkeling van deze new business groeit radio na 100 jaar door naar audio en ook dat biedt kansen. Radio is audio geworden, maar blijft ook in deze bredere vorm een waardevol instrument voor de automotive industrie. Met digitale radio en de mogelijkheden van de connected car in de smart city liggen er na 100 jaar radio weer veel nieuwe business opportunities. Audio in de auto, turn it on!

 

Jos van den Bergh (1973) werkte bijna 20 jaar lang in diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie en adviseert tegenwoordig met zijn bedrijf MediaMondo automotive en mediapartijen op het gebied van marketingcommunicatie, PR en media. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de autowereld. Ook marketing advies nodig? Mail Jos geheel vrijblijvend op jjbergh@gmail.com

Jos van den Bergh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken