‘Bluetoothsignaal beacon is basic, de app zorgt voor de slimmigheid’

‘Bluetoothsignaal beacon is basic, de app zorgt voor de slimmigheid’
  • Online
  • 3 sep 2015 @ 10:16
  • 11491 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • ActivatieApps

Het Rotterdamse bedrijf Invitado Visitor Management past tijdens evenementen iBeacon-technologie toe in combinatie met een app. Het is nu mogelijk iedereen met de app te bereiken zonder dat deze actief met de app bezig zijn. MarketingTribune sprak met directeur Lodewijk Bovy: ‘Zonder onze aanpassing in het beacon-zendalgoritme heb je alleen wat aan beacons als de telefoon actief is, met de app op de voorgrond. Maar de meeste telefoons zitten tijdens een event gewoon in een broekzak laat staan dat de app actief is’.

Bluetooth gecombineerd met slimmigheid

Een iBeacon zendt een uniek bluetoothsignaal uit dat wordt opgepikt door de app wanneer de mobiele telefoon bij een iBeacon in de buurt komt. Hierdoor kan de app bepalen waar de smartphone zich bevindt ten opzichte van de beacon. Lodewijk: ‘De gebruiker van de app krijgt de vraag om bluetooth te activeren. Het bluetoothsignaal van de beacon is heel basic en kan niet veel uitrichten, de app zorgt voor de “slimmigheid”.’

Technologie verder verbeterd

Tijdens event15 - de beurs voor de evenementenbranche - in april in de Utrechtse Jaarbeurs heeft Invitado het gebruik van de iBeacon getest: ‘Het toepassen van de beacons tijdens event 15 was een geweldige test, omdat we van honderden bezoekers hun bewegingen (anoniem toen nog) hebben kunnen meten en we mensen specifieke content bij onze eigen stand hebben aangeboden middels (toen nog) een SMS’je. Op basis van de ervaring tijdens deze beurs is de technologie verder verbeterd.’

Toestemming

De app kan gekoppeld worden aan de toegangsregistratie. Bedrijven op de beurs geven vooraf aan welk type bezoekers geïnteresseerd is in hun producten. Komt een bezoeker in de buurt van een bedrijf dat op basis van zijn bezoekersprofiel interessant is, dan krijg hij direct een pushnotificatie met meer informatie, zélfs als de bezoeker niet actief met de app bezig is. ‘Bij het eerste gebruik van de app, moet je echter wel toestemming geven om de locatiebepaling van de telefoon door te geven aan de app.’

Ziggo Dome

Invitado start vanaf september met het commercieel inzetten van de technologie. Zo zal er in september tijdens een evenement in de Ziggo Dome - ‘We mogen de naam van het event helaas niet publiceren’ – met iBeacons gewerkt worden om bezoekers te verrassen en content op maat aan te bieden.

Netwerken

In de komende maanden zal er met diverse opdrachtgevers gezocht worden naar creatieve toepassingen: ‘Je loopt bijvoorbeeld op een beurs en krijgt bij stands, die passen bij jouw profiel, automatisch content aangeboden over de bijbehorende producten. Maar denk ook aan een actieve routebegeleiding naar voor jou interessante stands en netwerken met anderen die in jouw omgeving zijn en binnen jouw profiel passen.’

Schone toiletten

Ook op facilitair gebied valt veel winst te behalen en daarom is het bedrijf in gesprek met eventlocaties in Nederland en België: ‘Denk maar eens aan alle toepassingen die er mogelijk zijn zonder direct contact te maken. We kunnen bewegingen en nabijheid registreren. Dat betekent dat we bijvoorbeeld betalingen kunnen laten plaatsvinden - in plaats van de bekende muntjes - maar ook dat we looproutes over de beursvloer kunnen meten en daar dus lering uit kunnen trekken voor volgende jaren. Of we kunnen ‘blind spots’ op de vloer zichtbaar maken en we kunnen zien wanneer het gebruik van toiletten piekt, zodat je weet wanneer het schoonmaken van belang is.’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken