Eerste officiële #BookTok evenement in Nederland

- Online
- 20 jul 2023 @ 11:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MediastrategieMarketing
- 20 jul 2023 @ 11:30
- Peter van Woensel Kooy
Bij Scheltema in Amsterdam vond het eerste officiële BookTok-evenement van social medium TikTok plaats. 'Een boeiende avond waarbij BookTokkers, auteurs, uitgevers en anderen uit de BookTok-community samen zijn gekomen uit liefde voor boeken.'
Behalve lokale #BookTok inzichten werd ook de 'Book Club' aangekondigd. Zeer interessant voor boekhandels, bibliotheken, uitgevers en andere media, omdat via dit kanaal nieuwe en jonge Hollandse lezers worden aangeboord.
De avond begon met een presentatie van Thierry Marchand, Public Policy Manager bij TikTok. Hij deelde hij interessante inzichten over de hasthag #BookTok, die volgens hem sinds 2022 nog steeds toeneemt in populariteit. Zo plaatsten Nederlandse TikTokkers sinds januari 2023 al 60.000 video’s met de hashtag #BookTok.
Gretske de Jong, winkeldirecteur van Scheltema, deelde vervolgens verrassende inzichten over het effect van #BookTok op de boekhandel. Dit merkt zij aan het verkoopsucces van populaire boeken op TikTok, die vaker dan gemiddeld in het Engels worden gelezen, en aan de grote groei van het genre ‘Young Adult’.
Het panel dat hierover verder sprak bestond uit Laura Diane, bekend als auteur van ‘Tussen twee vuren’, BookTokker Daniëlla Morcus, digital marketeer bij Scheltema Destiny Stapper; en Jeroen Dera, universitair docent Nederlandse Letterkunde. Dera is tevens onderzoeker naar het effect van #BookTok op jongeren. Dit panel werd geleid door presentatrice en journaliste Samya Hafsaoui. Boeiende inzichten die uit hun talk volgden zijn:
- Auteurs worden toegankelijker voor hun lezers dankzij TikTok waardoor zij en hun lezers meer met elkaar in contact komen dan ooit tevoren, bijdragend aan de magie van het lezen.
- BookTok brengt mensen van over de hele wereld samen, schept vriendschappen en verenigt dankzij de liefde voor boeken.
- De hashtags #BookTok en #BoekTok stimuleren jongeren die twijfelen om eerder een boek op te pakken.
Ook werd aandacht besteed aan de lancering van de Book Club in Nederland, 'een nieuwe manier voor alle boekenliefhebbers om hun passie voor lezen te delen', volgens de initiatoren van TikTok. #BookTok is al 158 miljard keer bekeken en #boektok ruim 217 miljoen keer. 'Via deze hashtags worden boekenliefhebbers van over de hele wereld bij elkaar gebracht. Als een van de meest actieve gemeenschappen op TikTok is #Booktok de plek geworden om #boekentips (8,9 miljoen keer bekeken) en inspiratie voor de #boekenkast (6 miljoen keer bekeken) te vinden, recensies te delen en voor schrijvers en uitgevers om nieuwe fans te winnen', zo wordt verteld. Hierdoor heeft het ontdekken van boeken volgens het medium een superboost gekregen en wordt de boekverkoop wereldwijd gestimuleerd. Lees hier verder over de nieuwe Nederlandse Book Club van TikTok.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Jeroen Dera
- Scheltema
- Daniëlla Morcus
- digital marketeer
- Gretske de Jong
- #boektok
- Thierry Marchand
- Gretske de Jong
- Laura Diane
- #boekenkast
- winkeldirecteur
- Destiny Stapper
- Scheltema
- #BookTok
- TikTok
- Book Club
- BookTokker
- bekend als auteur van ‘Tussen twee vuren’
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Google Maps presenteert best... 07-02-2025
- Level Level lanceert consultancy-tak... 04-02-2025
- Zuckerberg over Meta en AI in 202531-01-2025
- Mobiel.nl: Uitgeslapen mensen... 24-01-2025
- [marketeer 214] Diederik Broekhuizen... 24-01-2025
- [update] TikTok-vluchtelingen naar... 20-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day