[Tyto Tech 500] Journalisten blijken grootste influencers in techwereld 2023

[Tyto Tech 500] Journalisten blijken grootste influencers in techwereld 2023
  • Online
  • 16 nov 2023 @ 09:59
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingInfluencermarketing

Uit de zevende jaarlijkse 'Tyto Tech 500' ranglijst blijken journalisten de meest invloedrijke persoonlijkheden in de tech-industrie in 2023 te zijn. Hun aantal in de Tech 500-ranglijst is sinds 2021 met 38 procent gestegen naar 198 van de 500 meest invloedrijke personen. Hier de lijst, met ook de Nederlanders.

De Tech 500 ambieert de meest invloedrijke personen in de technologiesector in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en, dit jaar voor het eerst, Nederland en Zweden in kaart te brengen. 'Het is het enige objectieve, datagedreven onderzoek naar influencers in de Europese technologiesector.'

De jaarlijkse ranking geeft inzicht in wie invloed heeft in de tech-sector en hoe die invloed door de tijd heen verandert. De belangrijkste trends over 2023:

Journalisten behoren naar eigen zeggen tot 'de elite van de Europese technologie-beinvloeders'. Bijna 40 procent van de meest invloedrijke persoonlijkheden in de Europese Tech 500 zijn journalisten, waardoor topmensen uit het bedrijfsleven voor het eerst uit de toppositie qua invloed worden gestoten, zo blijkt uit het nieuwste onderzoek. 'Uitsluitend gekeken naar de Nederlandse resultaten blijkt dat het percentage journalisten met 42 procent nog iets hoger ligt. Journalisten die voorkomen op de Europese Tech lijst van de 20 meest invloedrijke personen zijn onder meer François Sorel, programmamaker bij BFM Business; Sarah Butler, retailcorrespondent bij The Guardian; en Jonathan Amos, wetenschapscorrespondent bij de BBC.'

De invloed in de Europese technologie-industrie is zwaar gericht op de particuliere sector 37 procent van de meest invloedrijke personen in de Europese tech-industrie zijn topmensen uit het bedrijfsleven, maar de groep heeft zijn langdurige plek op de eerste plaats afgestaan aan journalisten. Op landenniveau vormen topmensen 51 procent van de meest invloedrijke in Groot-Brittannië, 70 procent in Frankrijk, 64 procent in Duitsland en 62 procent in Zweden. In Nederland ligt dit percentage het laagst: 25 procent. Voor het tweede achtereenvolgende jaar wordt Richard Branson, de Britse zakenmagnaat, investeerder en oprichter van de Virgin Group, benoemd als de meest invloedrijke persoon in de Europese technologiesector volgens Tyto. De eerste Nederlandse topman uit het bedrijfsleven op de Europese ranglijst is Pieter Zwart, ceo van Coolblue, op de 68e plaats.

In Nederland vormen de sectoren general tech (29 procent), consumer tech (15 procent) en enterprise tech (11 procent) meer dan de helft van de ranglijst. Fintech (9 procent) en cybersecurity (7 procent) completeren de top 5 van technologiesectoren in Nederland.

De Europese top 10 tech-influencers in 2023 ziet er als volgt uit:

1. Richard Branson – oprichter, Virgin

2. François Sorel – radiojournalist en tv-presentator BFM Business

3. George Freeman – Britse staatsminister van Wetenschap, Onderzoek, Technologie en Innovatie

4. Alok Sharma – voorzitter COP26

5. Jonathan Brearley – ceo Ofgem

6. Patrick Vallance – niet-uitvoerend directeur Aria

7. Robert Habeck – Bondsminister van Economische Zaken en Klimaatbescherming, Duitse regering

8. Annalena Baerbock – Bondsminister van Buitenlandse Zaken, Duitse regering

9. Helen Dickinson – ceo British Retail Consortium

10. Sarah Butler – retailcorrespondent The Guardian

De Nederlandse top 10 tech-influencers in 2023 ziet er als volgt uit:

1. Pieter Zwart, ceo Coolblue

2. Micky Adriaansens, Minister van Economische Zaken en Klimaat

3. Jitse Groen, oprichter en ceoTakeaway.com

4. Alexandra van Huffelen, staatssecretaris voor Koninkrijksrelaties en Digitalisering

5. Pieter van der Does, mede-oprichter en ceo Adyen

6. Daan van Monsjou, technologiejournalist Tweakers

7. Huib Modderkolk, journalist De Volkskrant

8. Daniel Verlaan, journalist RTL nieuws

9. Nando Kasteleijn, journalist NOS

10. Arnoud Wokke, journalist Tweakers

Zoë Clark, senior partner en hoofd Media en Influence bij Tyto, licht toe: In een tijd van mondiale economische onzekerheid, oorlog en geopolitieke spanningen, klimaatverandering en toenemende bezorgdheid over nieuwe technologische innovaties zoals AI, zien we een grotere rol voor journalisten omdat mensen objectieve en betrouwbare informatie zoeken. Ondanks de groeiende invloed van sociale-mediaplatforms, de alomtegenwoordige kwestie van desinformatie en de verspreiding van nepnieuws, is het duidelijk dat mensen blijven vertrouwen op gerenommeerde nieuwsmedia. De 2023-editie van de Tech 500 biedt een verhelderend inzicht in wie invloedrijk is in het Europese landschap en zal zowel Europese bedrijven die op expansie uit zijn, als internationale bedrijven, vooral uit de VS, in staat stellen hun vlag op Europese bodem te planten.'

De Tyto Tech 500 is volgens de onderzoekers bepaald door de traditionele earned media- en online-invloed van 'een individu' te beoordelen. Download hier het volledige Tech 500-rapport voor Nederland. Het Tyto Tech 500-onderzoek is samengesteld uit de Tech 500-ranglijst van vijf landen (VK, Duitsland, Frankrijk, Nederland en Zweden, red.). De lijst combineert alle influencers die in een van deze ranglijsten staan, om een totaal-lijst van meer dan 2000 individuen te creëren.
(PvWK, foto Pieter Zwart: Customerfirst / BBP 2018)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken