[column] Effectieve e-learning animatie in 6 tips

[column] Effectieve e-learning animatie in 6 tips
  • Online
  • 26 mei 2020 @ 11:23
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • DigitaalContent

Veel e-learningtrajecten zijn saai. De oplossing: animatie toevoegen. Met animatie kan er een boeiende leerervaring worden gecreëerd. Het wordt leuker én de leerstof blijft ook nog eens langer hangen. Maar hoe maak je nu een effectieve e-learning animatie?

Met animaties kun je complexe informatie een stuk simpeler maken. Niet alleen handig als je een ingewikkeld bedrijfsproces wil uitleggen, maar ook te gebruiken bij e-learning. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Begin in ieder geval met deze 6 tips voor het maken van een effectieve e-learning animatie.

1. Mand (kort dus)

Houd het kort. De kijker moet zo snel mogelijk gegrepen worden. Direct het punt snappen en het verhaal ingezogen worden. Houd de animatie dus kort, maar krachtig. Dit betekent niet dat je heel veel informatie in een paar minuten moet gaan proppen door als een malle tekeer te gaan. Nee, kies je inhoud met zorg. Maak keuzes. En maak desnoods meerdere animaties over verschillende onderwerpen. Kwaliteit boven kwantiteit.

2. Een verhaal vertellen

Creëer een verhaallijn en karakters. Probeer waar mogelijk structuur aan te brengen in je animatie met behulp van een pakkende verhaallijn. Geen verzameling losse feitjes aan elkaar geplakt. Met een verhaal loods je de kijker effectief door de stof heen. Een veelgebruikte vorm is bijvoorbeeld beginnen met een probleem en vervolgens de verschillende oplossingen in beeld brengen. Hierbij kunnen herkenbare karakters en personages ook een belangrijke rol spelen. Maak je een serie animaties? Gebruik dan altijd dezelfde ‘hoofdpersoon’.

3. You’ve got style

Denk vooraf goed na over de stijl die je kiest. Kies altijd een vorm en een stijl die in lijn liggen met de boodschap. Wat wil je uitstralen? Wil je een meer persoonlijke uitstraling? Dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor een getekende animatie. En dat is slechts een van de opties.

Er zijn verschillende soorten stijlen:

  • 2D cartoon-animatie
  • 3D-animatie
  • Motion graphic
  • Getekende animatie
  • Whiteboard-animatie
  • Infographic animatie

Iedere stijl heeft zijn eigen voor- en nadelen. Sommige zijn ingewikkelder in het productieproces, maar resulteren in een professionelere uitstraling. Sommige zijn veel eenvoudiger, maar nog steeds erg effectief.

4. Een vloeiend geheel

Zorg dat alle componenten naadloos op elkaar aansluiten. Ieder aspect van de e-learning animatie moet een bepaalde mate van impact hebben. Denk hierbij aan muziekkeuze, kleuren, woordkeuze, graphics, karakters. Dit vloeiende geheel heeft een storyboard als basis. Geen enkele goede animatie kan zonder storyboard. Ook de e-learning animatie dus niet. In dit storyboard vertel je je verhaal, kies je de stijl en de vorm en denk je na over alle andere componenten.

5. Audio niet vergeten!

Koppel visuals altijd aan audio! Zelfs de in potentie meest boeiende en meeslepende animaties, kunnen niet zonder audio. Vergeet je om na te denken over de audio (en de juiste audio toe te passen), dan is je animatie tot mislukken gedoemd. Geluidseffecten, muziek, voice-over. Een voice-over kan bijvoorbeeld enorm bijdragen aan het effect van de animatie. En kan ondersteunend (en zelfs versterkend) werken. Wel belangrijk: er moet een direct verband zijn tussen wat je ziet en wat je hoort. Ook belangrijk: voeg geen elementen toe die niet relevant zijn. Geen onzinnige geluidseffectjes. Daar wordt de animatie niet per se beter van.

6. Versterk je verhaal

Natuurlijk, je animatie staat als een huis. Het verhaal klopt. De juiste audio. Geen onzinnige toevoegingen. En dan nog ontbreekt er iets. Is vaak zo. Duiding. Toevoeging. Het benadrukken van iets. Dat kun je op een simpele manier oplossen. Gebruik bijschriften en aanvullende teksten in de animatie. Geen hele lappen tekst. Geen 325 woorden. Maar highlights. Waardoor het verhaal nét even beter wordt. Oh ja, vergeet de ondertiteling niet.

Door: Mick Romeijn, videproducer bij LVB.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken