[column] Recap Barbera Wolfensberger van SXSW 2023: 'teruggekomen vol ideeën'

[column] Recap Barbera Wolfensberger van SXSW 2023: 'teruggekomen vol ideeën'
  • Online
  • 27 mrt 2023 @ 10:30
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • InnovatieConceptenMarketing

Missieleider van Nederland tijdens het jongst leden SXSW festival in Austin Barbera Wolfensberger (directeur-generaal Cultuur en Media, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap & lid Topteam Creatieve Industrie) deelt een exclusieve terugblik met haar learnings ter plaatse.

Voor de zesde keer vond deze maand de New Dutch Wave-missie op South by Southwest (SXSW) plaats, het tech-, film- en muziekfestival in Austin, Texas. Een bruisende stad met de veelzeggende slogan ‘keep it weird’.

En voor de tweede keer was ik, namens het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en het Topteam Creatieve Industrie, mee als missieleider. De groep bestond uit een divers gezelschap van creatieve ondernemers en bestuurders. Ik denk dat die ‘weirdness’ van Austin een bijzondere aantrekkingskracht heeft op ons Nederlanders: de speelsheid, de ruimte voor het onverwachte, en de vrijheid voor creativiteit en zelfexpressie.

Het zogeheten Innovation Bridge Europe House was omgetoverd tot een tijdelijk ontmoetingspunt voor Nederlanders, een plek waar inspirerende sessies, ontmoetingen en samenwerkingen plaatsvonden. Ik denk bijvoorbeeld aan de sessie met uitvinder/ontwerper Boyan Slat, waarin ik hem vroeg naar zijn drijfveren en ambities met The Ocean Cleanup.

Even bijzonder waren de presentaties van een aantal gerenommeerde digitale ontwerpbureaus uit Nederland. Jeroen van Erp van Fabrique liet zien hoe virtual reality polarisatie in de samenleving kan tegengaan, en hoe digitaal ontwerp kan bijdragen aan het realiseren van de sustainable development goals. David Vogel van code d’azur vertelde over de mogelijkheden van immersieve marketing, waarbij het ging over de consumenten van de toekomst en het doorbreken van het bestaande e-commerce paradigma.

Een aantal dagen daarvoor was ik bij de opening van het nieuwe kantoor van code d’azur in Austin. Een prachtig voorbeeld van hoe creatieve ondernemers uit Nederland hun weg naar Austin vinden, dat zich steeds verder ontwikkelt als populair alternatief voor Silicon Valley. Van alle EU-landen is Nederland bovendien de grootste exportpartner van Texas.

Er bestaat dan ook een bijzondere relatie tussen Nederland en Austin, wat de nieuwe burgemeester van Austin (Kirk Wilson) tijdens de feestelijke openingsreceptie van New Dutch Wave-missie bevestigde in zijn speech. Hopelijk verwelkomen we hem snel eens in Nederland.

In Austin hebben we onze creatieve industrie alvast stevig op de kaart gezet. Van de VR-ervaring ‘Symbiosis’ van Polymorf, de première van de televisiepilot ‘Marvin?’ en DROPSTUFF’s immersieve installatie ‘The Water Ach’ tot een sessie van de Dutch Games Association over het belang spel en optredens van Nederlandse artiesten zoals Amber Arcades en Ir-Sais. Ook verkenden we met het Topteam ICT, de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Economische Zaken en Klimaat waar we als Topteam Creatieve Industrie en OCW samen kunnen optrekken op het gebied van digitalisering.

Terug in Nederland kijk ik met trots terug op een zeer succesvolle week. We inspireerden en raakten geïnspireerd. We zijn teruggekomen met nieuwe ideeën voor het heden en de toekomst. En de eerste stappen van nieuwe samenwerkingen zijn gezet. Een geslaagde missie.

Barbera Wolfensberger
Directeur-generaal Cultuur en Media, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Lid Topteam Creatieve Industrie

foto boven: Barbera opent kunst-installatie met waterfontein tijdens SXSW 2023 in Austin

Extra verslagen SXSW 2023: gebruik zoekwoord 'SXSW' in het vindvenster op MarketingTribune.nl, zoals hier > SXSW 2023: Make real impact or go home. Hieronder Barbera over SXSW en o.a. impact van techniek op onderwijs (met dank aan Techniek Innovatie Huis). Meer info klik hier



Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken