SXSW 2023: Make real impact or go home

SXSW 2023: Make real impact or go home
  • Media
  • 15 mrt 2023 @ 07:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Dominique Henskens (zie foto hieronder) is voor New Dutch Wave en CreativeNL in Austin, Texas om deel te nemen aan SXSW. Zij doet exclusief verslag voor Marketingtribune van 10 tot 19 maart.

SXSW is een festival dat sinds 1987 jaarlijks in de lente wordt gehouden in Austin (Texas) in de Verenigde Staten. Het festival draait om muziekoptredens, film, interactieve media, tentoonstellingen en educatieve bijeenkomsten. Er treden jaarlijks ongeveer 1500 bands en artiesten op.

Zondag 12 maart: lange rijen in het Convention Center, het hart van SXSW, voor keynote Ryan Gellert, CEO van Patagonia. Everybody loves Patagonia… ook in Austin.

Het kledingmerk Patagonia zet purpose boven winst. ‘Earth is our only shareholder’. Alle winst van Patagonia wordt voortaan geïnvesteerd in het redden van de planeet en het klimaat. Gellert: ‘Wij ‘mensen’ hebben klimaatproblemen gecreëerd dus we moeten ze ook oplossen. Het is niet ‘woke’ het is pure noodzaak.’

De kledingindustrie is super vervuilend, zowel het productieproces als de bergen afval van afgedankte en zelfs nooit gedragen kleding.

Gellert: ‘See yourself as a owner not a consumer. Als owner wil je namelijk dat iets lang goed blijft en ervaar je echte waarde. Dat betekent dat Patagonia kleding ontwerpt die altijd gerepareerd kan worden. Er is dan ook een repair service en het merk juicht kledingruil-initiatieven toe. Als meer fashion brands Patagonia zouden volgen, zouden we de toevoer van ‘rommel’ inperken.’

Patagonia neemt 100% verantwoordelijkheid voor de productieketen en zoekt naar oplossingen voor het volledig recyclebaar maken van kledingmateriaal. Gellert: ‘Consumers must be cynical about what companies say about their product. I really mean cynical. Hold them accountable.

Do not underestimate your power of purchase, it’s the biggest influence you have as a citizen. Think before you buy

Missiestatement van Patagonia

Patagonia wil nog meer impact maken en heeft onlangs een ‘cracker’ company overgenomen. Crackers? Ja, food dus. Gellert legt uit dat het hard nodig is om het een radicale swift te maken in hoe we eten produceren: ‘The reward of solving a problem is getting a bigger problem to solve.’ En dat is wat resoneert bij een post-pandemie groep professionals hier in SWXSW, met tech en creativiteit de grote problemen van onze tijd te lijf gaan.

Ocean Clean Up project

Ook onze ‘eigen’ Boyan Slat staat dit jaar op de mainstage in SXSW. In een kleiner gezelschap sprak hij tijdens de bijeenkomst van New Dutch Wave.

The Ocean Clean Up project is ondertussen ook een river clean up project geworden.

Dat zit zo: enerzijds werken Boyan en zijn team aan het opruimen van de plastic soup ‘Great Pacific Carbage Patch’ op zee en anderzijds filteren ze plastic uit de belangrijke rivieren in wereld voordat het plastic de zee bereikt. The Ocean Clean Up project wil voor 2040 maar liefst 90% van het drijvende plastic uit de oceaan halen.  

Fun fact: de ‘opruim’ systemen waarmee The Ocean Clean up werkt hebben een koosnaam die altijd gelinkt is aan Tom Hanks. Binnenkort wordt het derde systeem gelanceerd – naam nog onbekend- waarmee de efficiëntie verder verbetert. Hierdoor is het opruimen van de plastic soup op zee in ongeveer 10 jaar echt mogelijk. Natuurlijk kreeg Boyan ook de ‘cracker’ company vraag, what is next? Zijn notitieboekje staat vol…

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken