De festivalmarkt blijft groeien

De festivalmarkt blijft groeien
  • Sponsoring
  • 10 jun 2015 @ 08:51
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • Kunst & CultuurActivatie

Na de sterke groei in 2013 hebben de Nederlandse festivals de opwaartse trend in 2014 weten vast te houden. Er waren vorig jaar 801 festivals die 22,7 miljoen mensen wisten te trekken, een stijging van 5,6 procent.

Opvallend is wel dat de bijdragen van private fondsen en bedrijven flink is gedaald: van 51,7 miljoen euro in 2012 naar 30 miljoen euro in 2014. Dit wordt deels veroorzaakt doordat barterdeals van mediamerken (o.a. radio, tv, print) niet zijn meegenomen in de cijfers.

De bestedingen van de bezoekers namen toe tot 445 miljoen. De bijdragen vanuit rijk, provincies en gemeenten gingen omhoog naar 44,3 miljoen euro. De bruto recettes stegen met 7,2 procent tot 178 miljoen euro.

Dat blijkt uit de jongste Festival Monitor, samengesteld door Respons in samenwerking met de Vereniging van EvenementenMakers. Behalve de belangrijkste cijfers over de festivalmarkt bevat de Festival Monitor ook de Top 25 met de grootste entreeheffende en gratis toegankelijke festivals.

Hans Ligtermoet, directeur VVEM: 'Het belangrijkste cijfer van deze monitor is natuurlijk de stijging van het aantal bezoekers. Het bevestigt dat het publiek graag en massaal op de been komt voor onze festivals en evenementen en dat het aantal mensen dat hier plezier aan beleeft nog steeds groeit. Indirect laat dit ook het belang zien van festivals als social events die voor verbondenheid zorgen en bijdragen aan een positief gevoel in en over de samenleving. Wie door de cijfers heen kijkt ziet ook dat de festivalmarkt volop in beweging is. Ondanks het enorme aanbod is het aantal festivals toch weer gegroeid en het aantal organisatoren toegenomen. De wereld van festivals en evenementen bruist van de ideeën en innovatieve concepten.'

Top 25
De ranglijst van grootste festivals wordt bij de entreeheffende festivals aangevoerd door het Amsterdam Dance Event met 350.000 bezoeken. De filmfestivals IFFR en IDFA volgen met 287.000 en 240.000 bezoeken, terwijl Pinkpop en Zwarte Cross Festival op vier en vijf staan met respectievelijk 194.000 en 185.000 bezoeken.

Bij de gratis toegankelijke festivals staan de Vierdaagsefeesten in Nijmegen bovenaan met 1,4 miljoen bezoeken, gevolgd door Robin Rotterdam Unlimited met 900.000 en het Amsterdam Light Festival met 730.000. Op vier en vijf staan het lichtfestival Glow uit Eindhoven met 650.000 en de Amsterdam Gay Pride met 600.000.
 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken