Tour de France 2016: wie zijn de ploegsponsors?

Tour de France 2016: wie zijn de ploegsponsors?
  • Sponsoring
  • 1 jul 2016 @ 18:02
  • Link
  • Danny de Graaf
    Danny de Graaf

    Zelfstandig sponsoradviseur
    Sponsoringsadviseur
  • SportmarketingZakelijkSponsoringSport

Wat voor bedrijven gaan schuil achter de wielerploegen die deelnemen aan de Tour de France? Voor het vierde achtereenvolgende jaar zocht Sponsoringadviseur.nl het uit. Veel fietsfabrikanten, puissant rijke wielerliefhebbers en veelal onbekende merken met expansiedrang. Vooral de Belgische markt is populair onder wielersponsors.

Samenstelling: Danny de Graaf, Sponsoringadviseur.nl

De gemiddelde kosten van een Tour-ploeg bedragen rond de 18 miljoen euro per jaar. Let wel: dit is een gemiddeld bedrag want er zijn grote budgetverschillen in het peloton. Sky is één van de rijkste ploegen met een geschat budget van zo'n 35 miljoen euro, maar veel ploegen doen het met circa 12 miljoen euro.

Het leeuwendeel van het budget van een team (circa 60%) wordt betaald door de hoofdsponsor of eigenaar van het team. Overige sponsors dragen 20% bij, ongeveer evenveel als de inkomsten uit startgelden. Prijzengeld maakt geen onderdeel uit van het budget want dit gaat rechtstreeks naar de renners.

Ongeveer driekwart van het budget gaat op aan salarissen van de renners (60%) en personeel (15%). De rest van het budget gaat op aan logistiek, materieel en marketing. Om de kosten te drukken kent iedere ploeg daarnaast nog zo’n 15 tot soms wel 40 kleine co-sponsors. Hierbij valt te denken aan leveranciers van fietsen, banden, (volg)auto’s, voedingssupplementen, helmen, bidons en dergelijke. Veel van deze bedrijven sponsoren de ploeg hoofdzakelijk in natura, in ruil voor enige naambekendheid. 

Fietsenmerken

Uiteraard zijn fietsenmerken het best vertegenwoordigd onder de sponsors van de Tour de France. De wereldwijde markt voor fietsen is goed voor zo’n 36 miljard euro. In Europa worden de meeste fietsen verkocht (circa 36%) en in China worden de meeste fietsen geproduceerd. De markt van fietsen is zeer competitief. Er bestaan in de wereld pakweg 300 verschillende fietsenmerken. In het Tour-peloton rijden 18 verschillende fietsenmerken rond. Zes daarvan zijn (gedeeld) hoofdsponsor van een team en drie merken leveren fietsen aan meerdere teams. Hofleverancier van fietsen in de Tour de France is het Amerikaanse merk Specialized.

Van de sponsors van 2016 zijn er volgend jaar een aantal niet meer te zien. De algemene tendens binnen de professionele wielerwereld is dat het moeilijk is om co-sponsors aan te trekken, en om die reden heeft een aantal ploegen nu al aangegeven er na 2016 mee te stoppen. Oleg Tinkov haalt de stekker uit het team van Tinkoff en ook IAM stopt als sponsor. Van Katusha is het maar zeer de vraag of het volgend jaar nog doorgaat. Hetzelfde geldt voor Etixx, dat lijdt onder tegenvallende resultaten en door moedermaatschappij Perigo in de etalage is gezet. Orica zou stoppen, maar heeft op het laatste moment besloten toch nog een jaar door te gaan.

Het leven van een wielerploeg is dan ook meestal maar een kort leven beschoren. Alleen al ten opzichte van vorige jaar zijn er vier ploegen geheel of gedeeltelijk van hoofdsponsor(s) gewisseld. Ten opzichte van twee jaar geleden geldt dat voor maar liefst negen van de 22 ploegen.

Danny de Graaf adviseert bedrijven en rechthebbenden via Sponsoringadviseur.nl.

De Tour-ploegen van 2016

AG2R La Mondiale

Hoofdsponsor van het team AG2R La Mondiale is een fusie tussen twee Franse verzekeraars. AG2R verstrekt vooral veel levens- en ziektekostenverzekeringen. La Mondiale is een verzekeraar en pensioenfonds. 8 Miljoen Fransen zijn bij de Ag2R Groep aangesloten, waaronder veel kappers en mensen die in de voeding werkzaam zijn.

Astana Pro Cycling

Het bedrijf achter Astana is Samruk-Kazyna. Het sponsort met de naam van de hoofdstad van Kazachstan om toeristen en investeerders aan te trekken. Samruk-Kazyna is een holding die een meerderheidsbelang heeft in meer dan 500 belangrijke, strategische Kazachse bedrijven, zoals de nationale luchthaven, Air Astana, banken en staatsmijnen. Met een totale waarde van 78 miljard dollar is het de rijkste sponsor van de Tour.

BMC

Bicycle Manufacturing Company is gevestigd in het Zwitserse plaatsje Grenchen dat vooral bekend staat door de vele horlogefabrikanten (zoals Breiting en Swatch). BMC is in 1986 door de Amerikaan Bob Bigelow opgericht. In 2000 verkocht hij BMC aan de Zwitserse miljardair en wielerfan Andy Rihs die zijn fortuin heeft gemaakt met het verkopen van gehoorapparaten (Phonak). Saillant detail: de wielerploeg kost meer dan de jaarwinst van BMC. De financiering van de ploeg komt dan ook volledig uit Rihs’ eigen zak.

Bora-Argon 18

Bora is een Duitse fabrikant van unieke afzuiginstallaties voor keukens, geïntegreerd in de kookplaat. Argon-18 is een Canadese fietsenfabrikant, die zijn naam dankt aan een kleurloos edelgas dat het 18e element is in de scheikunde.  Argon wordt onder meer toegepast in het maken van titanium, waar de fietsen van Argon-18 van gemaakt worden.

Cannondale Pro Cycling Team

Cannondale is een Amerikaanse fietsenfabrikant opgericht door Joe Montgomery. Hij begon zijn carrière als beleggingsanalist op Wall Street. Hier ontdekte hij dat Amerikanen steeds meer uitgaven aan vrijetijdsbesteding en dat ze graag fietsen. Dit bracht hem op het idee om lichtgewicht aluminium fietsen te fabriceren. Het in 1971 gestarte bedrijf werd in 2008 voor 200 miljoen dollar verkocht aan het Canadese Dorel Industries dat naast fietsen ook baby-artikelen verkoopt, zoals de Maxi-Cosi. 

Cofidis, Solutions Credits

Cofidis is een Franse financiële dienstverlener gespecialiseerd in kredietverstrekking per telefoon of internet. Het bedrijf, ook actief in Spanje, Italië en België, sponsort het wielrennen al sinds 1997 en is daarmee één van de trouwste wielersponsors. In de eerste jaren steeg de (geholpen) naamsbekendheid van Cofidis van 11% naar 60%. Ook de omzet steeg explosief. In België met maar liefst 111% in vijf jaar tijd, grotendeels dankzij de wielersponsoring. Van de nieuwe klanten gaf 10 à 15% aan Cofidis te bellen omdat ze het bedrijf gezien hadden bij het wielrennen.

Direct Energy

De ploeg Direct Energy heeft het team van Europcar overgenomen. Met 1 miljoen klanten is hoofdsponsor Direct Energy nu de op twee na grootste energieleverancier van Frankrijk. Sinds vorige jaar levert het bedrijf ook gas en elektriciteit aan huishoudens in België. Met de sponsoring van de wielerploeg hoopt Direct Energy zijn marktaandeel in Frankrijk en België verder te vergroten.   

Etixx – Quick Step

Hoofdsponsors van deze ploeg zijn de van oorsprong Belgische fabrikant van sportvoeding Etixx en vloerenfabrikant Quick Step, inmiddels eigendom van de grote Amerikaanse concurrent Mohawk Industries. Eigenaar van Ettix-Quick Step is de puissant rijke Tsjechische zakenman Zdenka Bakaly, die zijn geld verdiende in de mijnbouw en later overstapte naar de mediawereld. Daar leerde hij de Nederlander Bessel Kok kennen, die topman was van het Tsjechische staatsbedrijf Cesky Telekom. De vrienden kochten samen de Belgische wielerploeg, waar Kok voorzitter werd van de Raad van Bestuur. Bakaly’s vermogen is inmiddels voor een groot deel verdampt, maar bedraagt nog steeds circa 1,5 miljard dollar.

Francaise des Jeux

Francaise des Jeux is in Frankrijk monopolist van kansspelen zoals de lotto en toto. Ook kun je bij FdJ gokken op sportwedstrijden, behalve op wielrennen. Het bedrijf is voor 72% in handen van de Franse staat en steunt net als de Nederlandse Lotto de sport. Francaise des Jeux heeft onlangs zijn sponsorship met de wielerploeg tot 2018 verlengd. Niet geheel verwonderlijk want Francaise des Jeux heeft onderzocht dat wielerfans sinds de start van hun sponsoring, eind jaren negentig, 75 euro meer uitgegeven bij FdJ dan niet-wielerfans.  

Fortuneo – Vital Concept

Fortuneo is een Franse online bank, onderdeel van Credit Mutuel Arkea. Sinds kort is de bank ook actief in België. Fortuneo heeft een sponsorcontract voor drie seizoenen afgesloten, maar toch spreekt de CEO over een 'experiment', om te zien of de bank meer naambekendheid en klanten in Frankrijk en België kan verwerven. Vital Concept verkoopt in Frankrijk online producten voor de landbouw zoals voeding, zaden en landbouwapparatuur. Het bedrijf is markleider in Frankrijk en wil nu uitbreiden naar België en Duitsland.

IAM Cycling

IAM Funds staat voor Independent Asset Management en is een Zwitsers Beleggingsfonds. Het is een volstrekt onlogische sponsor omdat je alleen in IAM Funds kunt investeren als je beschikt over een Zwitserse bankrekening. IAM Cycling is dan ook een speeltje van eigenaar Michel Thétaz, een fervent wielerliefhebber en fietser. Naar verluid betaalt hij de ploeg uit eigen zak. Co-sponsors heeft hij niet kunnen vinden en daarom stopt IAM Funds eind dit jaar met sponsoring van de ploeg. 

Lampre – Merida

Lampre is een Italiaans bedrijf dat voorbewerkt staal levert. Met een onderbreking van drie jaar is Lampre al 25 jaar actief in de wielersport. De internationale staalfabrikant is daarmee is de oudste en trouwste sponsor uit het peloton. Merida is een Taiwanese fietsenfabrikant opgericht in 1972 door de inmiddels overleden Ike Tseng, die ook grootaandeelhouder was van bandenfabrikant en Ajax-sponsor CST.

Lotto Soudal

Lotto is de Belgische equivalent van onze Lotto. Soudal is een Belgische fabrikant van lijm, siliconen en andere bouwmarktproducten. Het familiebedrijf uit Turnhout bestaat dit jaar 50 jaar.

Movistar

Movistar is onderdeel van het Spaanse Telefonica, een van de grootste aanbieders ter wereld van mobiele en vaste telefonie. Het sub-merk Movistar is actief in Spanje en bijna alle Latijns-Amerikaanse landen. Movistar sponsort al jaren het wielrennen en is daarnaast ook sponsor van het Yamaha Moto GP Team en van FC Barcelona.

 

Orica-GreenEdge

Eigenlijk betekent deze naam 'Orica - Uw Naam Hier', want het Australische team zoekt al een tijd tevergeefs een co-sponsor. Orica levert wereldwijd explosieven, chemicaliën en apparatuur voor de mijnbouw.  Een belangrijk deel van de kosten van het team wordt gedragen door multimiljonair Gerry Ryan: een sport- en wielerfan. Ryan is rijk geworden met de verkoop van caravans en later met zijn theaterproductiebedrijf, bekend van onder meer 'Walking with Dinosaurs'.

Team Dimension Data

Dit Zuid-Afrikaanse team is de opvolger van MTN Qhubeka. Dimension Data is wereldwijd actief in de IT, met ook in Nederland kantoren (Barneveld en Den Haag). Naast hoofdsponsor van de wielerploeg is Dimension Data ook de officiële technologie-partner van de ASO. Het bedrijf belooft de komende vijf jaar het wielrennen te verrijken met meer en snellere data.

Team Giant Alpecin

Giant is een Taiwanese fietsenfabrikant. Het fietsenmerk is in Europa groot gemaakt door Andries Gaastra, de oprichter van Kogo Miyata. Hij bezat lange tijd 50% van de aandelen van Giant Europe en produceerde de fietsen voor de Europese markt. Het Duitse merk Alpecin levert haarverzorgingsproducten tegen roos, grijs haar en haaruitval voor mannen. 

Team Katusha

De grote man achter Katusha is de Russische zakenman Igor Makarov, voormalig CEO van olie- en gasbedrijf Itera en goed bevriend met het Kremlin. Officieel wordt het team gesponsord door het bedrijf ‘Areti’, maar dat is niets meer dan een anagram van Itera.

Makarov (zelf ooit begenadigd wielrenner) is ook president van de Russische Wielerunie en heeft een bestuursfunctie in de UCI. Hij heeft een vermogen van 2,1 miljard dollar.

Team Lotto-Jumbo

Het Nederlands Team Lotto-Jumbo behoeft weinig uitleg. Jumbo Supermarkten is in 1979 in Tilburg opgericht door Jan en Anita Meurs. Sinds 1983 is Jumbo in handen van de familie Van Eerd die een geschat vermogen heeft van 630 miljoen euro.

Team Sky

Met circa 21 miljoen klanten in Groot-Brittannië, Ierland, Duitsland, Italië en Oostenrijk is Sky de grootste betaal-televisiezender van Europa. Sky begon z’n sponsoring van de wielersport in 2008 met sponsoring van de Britse Wielerbond. Twee jaar later startte Sky z’n eigen team. De wielersponsoring van Sky heeft er mede voor gezorgd dat fietsen in het Verenigd Koninkrijk enorm aan populariteit heeft gewonnen. Volgens de Britse Wielerbond telt het Verenigd Koninkrijk nu 1,7 miljoen meer fietsers dan in 2008.

Tinkoff

Hoofdsponsor van het team is Tinkoff Credit Systems, een Russische uitgever van creditcards in handen van miljardair en voormalig amateur-wielrenner Oleg Tinkov. Hij werd rijk door zijn bierbrouwerij Tinkoff die hij in 2005 voor 167 miljoen euro verkocht aan InBev. Daarna startte hij met het uitgeven van creditcards. Vanwege verliezen door de Russische crisis stopt de flamboyante zakenman aan het eind van dit seizoen als wielersponsor. 

Trek – Segafredo

Trek is een Amerikaanse producent van fietsen en produceert de lichtste racefiets ter wereld. In Europa verkoopt Trek vooral veel E-bikes. Het familiebedrijf Trek heeft een omzet 1 miljard dollar. Segafredo is een Italiaans koffiemerk dat onderdeel is van de Massimo Zanneti Beverage Group. Dit bedrijf is ook eigenaar van het Nederlandse koffiemerk Tiktak. 

Danny de Graaf geeft sponsoradvies via Sponsoringadviseur.nl.

Danny de Graaf

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken