Hema sterkste sponsormerk en GP sterkste sportevenement
- Sponsoring
- 22 aug 2023 @ 08:40
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - SportMarketing
- 22 aug 2023 @ 08:40
- Nanny Kuilboer
Van de bedrijven die als grote sponsor actief zijn in Nederland is Hema het populairst onder de bevolking, blijkt uit het Sponsor Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De winkelketen sponsort de succesvolle wieler- en schaatsploeg Team Jumbo-Visma.
Beerda: ‘Ondanks alle aandacht die Team Jumbo-Visma afgelopen winter met de schaatsploegen behaalde en met de wielerploeg tijdens de Tour de France is sponsor Hema veel bekender bij de Nederlandse bevolking. Team Jumbo-Visma komt niet verder dan de 154e plaats op de ranglijst van meest aantrekkelijke sponsorpartners. Als wielerploeg heeft Team Jumbo-Visma al elf verschillende namen gehad sinds de start in 1984. Voorganger Raboploeg was in de jaren 1996-2012 een begrip in de Nederlandse samenleving. Die positie heeft Team Jumbo-Visma nooit weten te evenaren. Door de vele naamswijzigingen is een groot deel van de achterban afgehaakt. Eind 2024 verandert de naam wéér als supermarktketen Jumbo als hoofdsponsor vertrekt. Deze nieuwe naamsverandering zal nieuwe verwarring veroorzaken en de reputatie van de schaats- en wielerploeg waarschijnlijk geen goed doen.’
Heineken op een magere 16e plaats op de lijst van sterke sponsormerken 2023
Beerda: ‘Mede door de statiegeldaffaire en de aanwezigheid in Rusland hapert de PR-machine van Heineken. Op de lijst van sterkste sponsormerken van Nederland staat Heineken nu op de 16e plaats. Sponsoring van de Grand Prix van Zandvoort kan de reputatie van Heineken versterken, dankzij de topscore van het race-evenement op de imagofactor kwaliteit. De Dutch Grand Prix scoort hierop ruim voor de Marathon van Rotterdam en de Amstel Gold Race. Het toch al magere duurzaamheidsimago van Heineken zal door sponsoring van de autosport echter geen positieve impuls krijgen.’
Sterkste sponsormerken van Nederland in 2023 (+ positie in 2022)
1. (2) Hema
2. (1) Albert Heijn
3. (3) Jumbo
4. (4) Philips
5. (7) Coca-Cola
6. (5) KPN
7. (11) Ziggo
8. (12) ING
9. (8) Campina
10. (9) KLM
11. (-) DHL
12. (10) Nike
13. (6) Rabobank
14. (21) Nationale Postcode Loterij
15. (13) adidas
16. (15) Heineken
17. (18) T-Mobile
18. (19) Grolsch
19. (17) ABN Amro
20. (20) Puma
Nederlandse evenementen met de hoogste kwaliteitsbeoordeling in 2023
1. Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix
2. NN Marathon Rotterdam
3. Amstel Gold Race
4. Hiswa te Water
5. TT Assen
6. Kampeer & Caravan Jaarbeurs
7. Motorbeurs Utrecht
8. ABN Amro Open
9. Museumnacht Amsterdam
10. Pinkpop
Onderzoek onder 168.000 respondenten sinds 2008
Het Sponsor Merkenonderzoek en de merkenonderzoeken waarmee alle (potentiële) sponsorpartners worden gemonitord, zijn met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Sinds 2008 zijn met deze onderzoeken 168.000 respondenten ondervraagd. De onderzoeken worden in eigen beheer uitgevoerd en hebben geen opdrachtgever of andere belanghebbende.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Hornbach bouwpartner van Red Bull Stalen Ros fietsrace
- Boss Parfums is Official Supplier Eredivisie
- Essent terug in schaatsen, vervangt Jumbo als hoofdsponsor
- ING en KNVB helpen amateurvoetbalclubs verduurzamen
- 82.000 bezoekers voor de VriendenLoterij ZomerConcerten
- Team Rockstars IT voor tweeënhalf jaar partner van Ajax
Laatste Nieuws
- Heineken en Koninklijke Jaarbeurs... 11-09-2024
- Team Rockstars IT voor tweeënhalf... 10-09-2024
- ING en KNVB helpen... 05-09-2024
- Essent terug in schaatsen, vervangt... 05-09-2024
- Boss Parfums is Official Supplier... 04-09-2024
- 82.000 bezoekers voor de... 02-09-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing