Björn Stenvers wordt fondsdirecteur bij ICOM

Björn Stenvers wordt fondsdirecteur bij ICOM
  • Sponsoring
  • 13 jun 2017 @ 11:10
  • 18614 x gelezen
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingPersonaliaKunst & Cultuur

Björn Stenvers, momenteel directeur van de stichting Samenwerkende Amsterdamse Musea (SAM), verruilt op 1 september zijn Amsterdamse functie voor een internationale positie bij de International Council of Museums in Parijs. Als executive director van het ‘Fonds de Dotation’ van ICOM wordt hij verantwoordelijk voor de strategieontwikkeling, de marketing en het uitbouwen van het netwerk.

'De International Council of Museums is de belangrijkste organisatie wereldwijd op het gebied van musea en erfgoed', zegt Björn Stenvers, nu nog SAM-directeur in Amsterdam. 'Het Fonds van ICOM ondersteunt en ontwikkelt onder andere erfgoedcongressen, museale awards, trainingscentra, World Museum Day, publicaties en tentoonstellingen. Ik ben vereerd en kijk er enorm naar uit om voor het Fonds en ICOM aan de slag te gaan.'

Voor de toekomst van de producten en diensten van de Stichting Samenwerkende Amsterdamse Musea (SAM) zijn volgens Stenvers 'goede plannen en afspraken gemaakt' met alle stakeholders. 'De realisatie hiervan kan ik met alle vertrouwen overdragen aan de samenwerkende museumcollega's en het team van de stichting.'

Marketingvisie

“De energie, het netwerk en de marketingvisie van Björn is een aanwinst voor het ICOM Fonds. Samen met hem gaan we de komende jaren onze ambities zichtbaar maken en verder uitrollen” aldus Suay Aksoy president van Fonds de dotation de l’ICOM.

Sinds 2013 vervult Stenvers (45) de rol van directeur van de stichting Samenwerkende Amsterdamse Musea (SAM) die hij zelf oprichtte. De stichting stimuleert en ontwikkelt samenwerking op het gebied van kennis, marketingprojecten en training van museumpersoneel. Van 2008 tot 2012 werkte Stenvers als hoofd marketing bij de Amsterdamse erfgoed musea (het Amsterdam Museum, Museum Willet-Holthuysen, Bijbels Museum en Museum Ons’ Lieve Heer op Solder). Stenvers studeerde Marketing, Kunstgeschiedenis en Communicatie. In de periode 2010-2011 volgde hij het Cultural Leadership International programma van de British Council met werkstages op het hoofdkantoor van de National Trust. In 2012 en 2013 was hij coördinator van het werelderfgoedgebied van de Grachtengordel in samenwerking met Amsterdam Marketing. Stenvers is bestuurslid bij diverse musea en trustee van het Brest Fortress in Belarus. Daarnaast is hij oprichter van Museum Academies voor museummedewerkers in Amsterdam, Rostov, Aruba en Altai en de Moscow Zoo Academy. Sinds 2016 is Stenvers bestuurslid van de sectie Marketing & PR van ICOM.

ICOM-fonds in Parijs

Fonds de dotation de l’ICOM is opgericht in 2013 in Parijs. Het fonds ondersteunt initiatieven om musea van de 21e eeuw vorm te geven. Het geeft financiële ondersteuning voor activiteiten die voldoen aan de criteria: vergroten van de sociale waarde van musea, ondersteuning van innovatie in musea, behoud en beheer van erfgoed, implementatie van risico verminderende maatregelen en professionele ontwikkeling van museummedewerkers.

ICOM (International Council of Museums), opgericht in 1946, is een NGO met een formele relatie met UNESCO. Het is de enige internationale vak- en netwerkorganisatie op het gebied van musea en museumprofessionals gericht op de promotie en de bescherming van natuurlijk en cultureel erfgoed, vandaag en voor de toekomst, tastbaar en niet tastbaar. ICOM heeft meer dan 37.000 individuele en 20.000 instellingsleden verspreid over 137 landen.

Lees ook het eerdere MarketingTribune-interview met Björn Stenvers.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken