Festivalbezoekers verspreiden zich meer over heel Nederland

Festivalbezoekers verspreiden zich meer over heel Nederland
  • Sponsoring
  • 30 nov 2018 @ 13:19
  • 10042 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • Kunst & CultuurOnderzoekEntertainmentEvenementBereik

Festivalbezoekers verspreiden zich steeds meer over heel Nederland. Dit concludeert Respons in de jaarlijkse Festival Monitor. MarketingTribune analyseert de festival-ranglijsten van 2018.

Muziekfestivals domineren nog altijd de festivalmarkt met een totaal bereik van 17,6 miljoen, verdeeld over 688 festivals, aldus Respons. In de provincies Noord- en Zuid-Holland vinden de meeste festivals plaats. Beide provincies laten in 2017 nog wel een lichte stijging zien in aantallen festivals, maar noteerden voor het eerst in jaren lagere bezoekaantallen. De bezoekaantallen in provincies zoals Limburg, Noord-Brabant en Utrecht namen daarentegen toe.

De grootste sponsors zijn vertrouwde namen: Heineken, Rabobank, Grolsch, Jupiler en Coca-Cola. Bedrijven zijn samen goed voor 21,5 miljoen euro aan sponsorgeld. Lokale overheden leggen trouwens samen meer geld op tafel: 29,7 miljoen euro.

Ranglijsten van grootste festivals

Het populairste element van de Respons Festival Monitor zijn natuurlijk de ranglijsten. Bekijk hier de complete lijsten. Het grootste entreeheffende festival blijft Amsterdam Dance Event, net als een jaar eerder. Het vierjaarlijkse Wereld Muziek Concours / Parkstadfestival Limburg staat dit jaar op nummer twee in deze ranglijst. Verder blijft de volgorde van de topvijf hetzelfde. 

Nieuw in de toptien is het Defqon 1 Festival. Compleet nieuw in de lijst zijn het Kingsland Festival, Thuishaven en I Love Hiphop.

Ook de ranglijst van vrij toegankelijke (dus gratis) festivals heeft een vertrouwde nummer één: de Vierdaagsefeesten in Nijmegen. Deze lijst heeft evenmin veel verschuivingen in de topvijf: de enige verandering hier is dat Pride Amsterdam voorbij Rotterdam Unlimited is gestoken.

De grootste 'gratis' stijger is het Life I Live Festival, van 17 naar 12. De hoogste nieuwe binnenkomer is het World Living Statues Festival, op elf.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken