Festivalbezoekers verspreiden zich meer over heel Nederland
- Sponsoring
- 30 nov 2018 @ 13:19
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - Kunst & CultuurOnderzoekEntertainmentEvenementBereik
- 30 nov 2018 @ 13:19
- Jeroen Mirck
Festivalbezoekers verspreiden zich steeds meer over heel Nederland. Dit concludeert Respons in de jaarlijkse Festival Monitor. MarketingTribune analyseert de festival-ranglijsten van 2018.
Muziekfestivals domineren nog altijd de festivalmarkt met een totaal bereik van 17,6 miljoen, verdeeld over 688 festivals, aldus Respons. In de provincies Noord- en Zuid-Holland vinden de meeste festivals plaats. Beide provincies laten in 2017 nog wel een lichte stijging zien in aantallen festivals, maar noteerden voor het eerst in jaren lagere bezoekaantallen. De bezoekaantallen in provincies zoals Limburg, Noord-Brabant en Utrecht namen daarentegen toe.
De grootste sponsors zijn vertrouwde namen: Heineken, Rabobank, Grolsch, Jupiler en Coca-Cola. Bedrijven zijn samen goed voor 21,5 miljoen euro aan sponsorgeld. Lokale overheden leggen trouwens samen meer geld op tafel: 29,7 miljoen euro.
Ranglijsten van grootste festivals
Het populairste element van de Respons Festival Monitor zijn natuurlijk de ranglijsten. Bekijk hier de complete lijsten. Het grootste entreeheffende festival blijft Amsterdam Dance Event, net als een jaar eerder. Het vierjaarlijkse Wereld Muziek Concours / Parkstadfestival Limburg staat dit jaar op nummer twee in deze ranglijst. Verder blijft de volgorde van de topvijf hetzelfde.
Nieuw in de toptien is het Defqon 1 Festival. Compleet nieuw in de lijst zijn het Kingsland Festival, Thuishaven en I Love Hiphop.
Ook de ranglijst van vrij toegankelijke (dus gratis) festivals heeft een vertrouwde nummer één: de Vierdaagsefeesten in Nijmegen. Deze lijst heeft evenmin veel verschuivingen in de topvijf: de enige verandering hier is dat Pride Amsterdam voorbij Rotterdam Unlimited is gestoken.
De grootste 'gratis' stijger is het Life I Live Festival, van 17 naar 12. De hoogste nieuwe binnenkomer is het World Living Statues Festival, op elf.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
- Philips stadion podium voor Philips... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing