Onderzoek sportsector: Nederlander kijkt meest uit naar Elfstedentocht
- Algemeen
- 28 okt 2022 @ 11:17
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 28 okt 2022 @ 11:17
- Sjaak Hoogkamer
Terwijl heel Nederland in 1997 voor het laatst kon genieten van de finish op de Bonkevaart in Leeuwarden, is de Elfstedentocht toch het meest geliefde sportevenement. Uit het recente Sportsector Merkenonderzoek blijkt verder dat het nationale hockeyteam Vrouwen van alle sportteams het meest wordt bewonderd door de Nederlander.
Aan het onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy deden sinds 2010 54.000 respondenten mee.
Niet alleen bij de Friezen, maar ook in de andere provincies gaat het Nederlandse sporthart het hardst kloppen van de Elfstedentocht. De jaarlijkse spanning of de 200 kilometerlange schaatstocht eindelijk weer eens doorgaat, voedt de populariteit. Zelfs onder jongvolwassenen die nog niet geboren waren ten tijde van de laatste editie is de Elfstedentocht een fenomeen. Voor hen staat de tocht der tochten op een sterke vierde positie, na het WK Voetbal, de Olympische Spelen en het EK Voetbal.
Populairste sportevenementen en -competities
1. Elfstedentocht
2. Olympische Spelen
3. WK Voetbal
4. EK Voetbal
5. Tour de France
6. Vierdaagse Nijmegen
7. Eredivisie
8. UEFA Champions League
9. TT Assen
10. Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix
Meer waardering voor vrouwen- dan mannenteams door succes en sympathie
Het onderzoek laat ook zien dat sportteams vooral veel fans trekken als ze naast (internationaal) succes, ook sympathie uitstralen. Vanwege de hoge score op al deze factoren wordt het nationale vrouwenhockeyteam het meest gewaardeerd. En net als bij hockey worden ook de Nederlandse voetbalvrouwen hoger ingeschaald dan de mannen. Ook hier komt dit door de mix van bewondering voor het succes en sympathie voor de sportvrouwen. Door het sterkere imago van tophockey in vergelijking met profvoetbal worden beide hockeyteams meer gewaardeerd door de Nederlander dan de twee voetbalelftallen.
Sportteams en -clubs met hoogste waardering
1. Nederlands hockeyteam vrouwen
2. TeamNL
3. Nederlands hockeyteam mannen
4. Nederlands voetbalelftal vrouwen
5. Nederlands voetbalelftal mannen
6. Team Jumbo-Visma
7. Hockeyclub 's-Hertogenbosch
8. Ajax
9. SV Kampong
10. HC Bloemendaal
Onderzoek onder 54.000 respondenten sinds 2010
Het Sportsector Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2010 uitgevoerd. Sindsdien zijn 54.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle sportorganisaties die in Nederland actief zijn. Het onderzoek heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende en wordt uitgevoerd door een onderzoeksbureau dat bijvoorbeeld ook verantwoordelijk is voor de marktonderzoeken van NOS en RTL.
Voor het onderzoek worden de respondenten in twee fasen ondervraagd. Eerst wordt de spontane bekendheid onderzocht van alle sportaccommodaties, -bonden, -clubs en -evenementen. Daarna wordt voor de 100 spontaan bekendste organisaties navraag gedaan op 38 factoren: merkkracht (= geholpen naamsbekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (17 factoren), intentie tot bezoek/lidmaatschap en groeiverwachting.
Top 100 van sterkste sportorganisatiemerken in 2020
1. Elfstedentocht
2. Olympische Spelen
3. WK Voetbal
4. Rotterdam Ahoy
5. EK Voetbal
6. KNVB
7. Tour de France
8. Vierdaagse Nijmegen
9. Eredivisie
10. Ajax
11. Johan Cruijff ArenA
12. De Kuip
13. Feyenoord
14. UEFA Champions League
15. NOC*NSF
16. GelreDome
17. Nederlands voetbalelftal Vrouwen
18. PSV
19. Nederlands voetbalelftal Mannen
20. Thialf
21. TT Assen
22. Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix
23. Amstel Gold Race
24. AZ
25. Vitesse
26. FC Utrecht
27. Dam tot Damloop
28. Johan Cruijff Schaal
29. FC Twente
30. Olympisch Stadion Amsterdam
31. ADO Den Haag
32. Sparta Rotterdam
33. FC Groningen
34. Willem II
35. Philips Stadion
36. TOTO KNVB Beker
37. NAC
38. Nederlands hockeyteam Vrouwen
39. De Graafschap
40. sc Heerenveen
41. N.E.C.
42. CM.com Circuit Zandvoort
43. PEC Zwolle
44. Go Ahead Eagles
45. Fortuna Sittard
46. Excelsior
47. Roda JC Kerkrade
48. SC Cambuur
49. Heracles Almelo
50. RKC Waalwijk
51. Keuken Kampioen Divisie
52. VVV-Venlo
53. Nederlands hockeyteam Mannen
54. Team Jumbo-Visma
55. KNSB
56. ABN AMRO World Tennis Tournament
57. FC Volendam
58. FC Emmen
59. De Uithof
60. Papendal
61. Judo Bond Nederland
62. TeamNL
63. NN Marathon Rotterdam
64. Abe Lenstra Stadion
65. AFAS Stadion
66. Dutch Open
67. Stadion Galgenwaard
68. Goffertstadion
69. Jaap Eden IJsbaan
70. MVV Maastricht
71. Telstar
72. De Grolsch Veste
73. ISU WK Allround & Sprint Schaatsen
74. Atletiekunie
75. ISU EK Allround & Sprint Schaatsen
76. Euroborg
77. Nederlandse Loterij NK Wielrennen
78. De Adelaarshorst
79. KNLTB
80. KNZB
81. Stadion De Vijverberg
82. Fanny Blankers-Koen Stadion
83. Daikin NK Allround & Sprint Schaatsen
84. Sportpark De Toekomst
85. Daikin NK Afstanden Schaatsen
86. KNWU
87. HC Bloemendaal
88. SV Kampong
89. KNHB
90. FBK Games
91. TCS Amsterdam Marathon
92. EuroHockey Championships
93. ASICS NK Atletiek
94. Nevobo
95. Covebo Stadion - De Koel -
96. Hockeyclub 's-Hertogenbosch
97. KNGU
98. KNKV
99. KNBB
100. NHV
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Kinderpostzegelactie 2024 start met onthulling interactieve...
- Birgit Tummers van het Chassé Theater: 'Emailcampagnes zijn...
- Natuurmonumenten lanceert nieuwe merkstrategie
- 'Creatieve Residentie' ter ere van 750 jaar Amsterdam
- [column] Voor vertrouwen is geen keurmerk nodig
- Ontdek de kracht van welzijn op de werkvloer tijdens de WOW...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing