Giep leidt Adfo Top 50 Allertijden
- Algemeen
- 11 sep 2023 @ 12:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - JournalistiekContentCreatieStrategie
- 11 sep 2023 @ 12:00
- Peter van Woensel Kooy
In het jubileumnummer 'Adfo Top 50 Allertijden' leidt merkenprofessor Giep Franzen de charts. Hij liet de Nederlandse reclame-industrie uitgroeien tot een volwaardige bedrijfstak en gaf het 'merkdenken' een goed onderbouwde plek in marketing en wetenschap.
Brenda Smith, cmo van A.S. Watson, leidt het lijstje top 50 ‘smaakmakers van merken, marketing en media’. Erwin Wijman stelde de lijstjes voor het jubileumnummer samen op basis van een poll en redactionele inbreng.
Giep Franzen is mede-oprichter van het iconische bureau FHV. Met zijn gedachtegoed zou hij de Nederlandse reclamewereld voorgoed veranderen. Behalve dat voorzag hij het 'merkdenken' van een wetenschappelijke basis en deelde zijn kennis zonder winstbejag met nieuwe generaties, waardoor deze kennis werd uitgebreid en gewaarborgd. Veel grote namen uit het marketing- en communicatievak stellen schatplichtig aan hem te zijn en zijn daar trots op (zie onder).
Franzen dwong recent nog respect af met zijn laatste, postuum op MT online gepubliceerde en later door Swocc in print uitgegeven meesterwerk Brandr (scroll naar beneden voor alle 19 delen). De podcast van Airborne over Giep Franzen oogstte ook buiten het marketingcommunicatievak brede waardering en viel in de prijzen. Beluister hier 'Giep'. Hij werd eerder door verschillende vakmedia en IAA uitgeroepen tot 'Reclameman van de Eeuw'.
Giep Franzen was daarnaast de man die binnen het VEA-bestuur (nu VIA) nog wel eens met de hand op tafel sloeg om collega-directeuren aan te sporen 'een rondje vakmedia' te doen met een advertentie. 'Want alleen zo houden wij goede platforms voor ons vak in de lucht.' Een aanbeveling waar sommige directeuren van grote bureaus nu wel eens met de pet naar gooien: op naar de vergetelheid. Vakkundige aandacht is immers niet gratis noch vanzelfsprekend.
De redactie van het 40-jarige vakmedium MarketingTribune feliciteert de redactie van Adformatie met het 50-jarig jubileum. 'Laten we elkaar scherp blijven houden. En we zeggen voor deze ene keer... in het licht van de lopende jubileum-hack campagne van KesselsKramer: "we lazen het al op... Adfo".'
Proficiat!
(PvWK)
foto boven: Mary Hoogerbrugge (Swocc) en Jeroen de Bakker (Airborne) vieren de 15.000-ste luisteraar van podcast 'Giep' (foto JdB)
Brenda Smith wordt in het zonnetje gezet door hoofdredacteur Susanne Van Nierop
(foto: Bert Hagendoorn)
(bron: Linkedin)
Podcast 'Giep' op Spotify klik hier
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- VIA
- Top 50
- podcast
- practice what you preach
- MT
- Capital C
- verantwoordelijkheid
- Swocc
- onmisbaar
- Airborne
- common sense
- lijstjes
- Brenda Smith
- Giep
- jubileum
- Giep Franzen
- doorgeven
- Adformatie
- legacy
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- [column] De marketing van spijt: als ‘sorry’ ook een strategie...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

