Giep leidt Adfo Top 50 Allertijden

- Algemeen
- 11 sep 2023 @ 12:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - JournalistiekContentCreatieStrategie
- 11 sep 2023 @ 12:00
- Peter van Woensel Kooy
In het jubileumnummer 'Adfo Top 50 Allertijden' leidt merkenprofessor Giep Franzen de charts. Hij liet de Nederlandse reclame-industrie uitgroeien tot een volwaardige bedrijfstak en gaf het 'merkdenken' een goed onderbouwde plek in marketing en wetenschap.
Brenda Smith, cmo van A.S. Watson, leidt het lijstje top 50 ‘smaakmakers van merken, marketing en media’. Erwin Wijman stelde de lijstjes voor het jubileumnummer samen op basis van een poll en redactionele inbreng.
Giep Franzen is mede-oprichter van het iconische bureau FHV. Met zijn gedachtegoed zou hij de Nederlandse reclamewereld voorgoed veranderen. Behalve dat voorzag hij het 'merkdenken' van een wetenschappelijke basis en deelde zijn kennis zonder winstbejag met nieuwe generaties, waardoor deze kennis werd uitgebreid en gewaarborgd. Veel grote namen uit het marketing- en communicatievak stellen schatplichtig aan hem te zijn en zijn daar trots op (zie onder).
Franzen dwong recent nog respect af met zijn laatste, postuum op MT online gepubliceerde en later door Swocc in print uitgegeven meesterwerk Brandr (scroll naar beneden voor alle 19 delen). De podcast van Airborne over Giep Franzen oogstte ook buiten het marketingcommunicatievak brede waardering en viel in de prijzen. Beluister hier 'Giep'. Hij werd eerder door verschillende vakmedia en IAA uitgeroepen tot 'Reclameman van de Eeuw'.
Giep Franzen was daarnaast de man die binnen het VEA-bestuur (nu VIA) nog wel eens met de hand op tafel sloeg om collega-directeuren aan te sporen 'een rondje vakmedia' te doen met een advertentie. 'Want alleen zo houden wij goede platforms voor ons vak in de lucht.' Een aanbeveling waar sommige directeuren van grote bureaus nu wel eens met de pet naar gooien: op naar de vergetelheid. Vakkundige aandacht is immers niet gratis noch vanzelfsprekend.
De redactie van het 40-jarige vakmedium MarketingTribune feliciteert de redactie van Adformatie met het 50-jarig jubileum. 'Laten we elkaar scherp blijven houden. En we zeggen voor deze ene keer... in het licht van de lopende jubileum-hack campagne van KesselsKramer: "we lazen het al op... Adfo".'
Proficiat!
(PvWK)
foto boven: Mary Hoogerbrugge (Swocc) en Jeroen de Bakker (Airborne) vieren de 15.000-ste luisteraar van podcast 'Giep' (foto JdB)
Brenda Smith wordt in het zonnetje gezet door hoofdredacteur Susanne Van Nierop
(foto: Bert Hagendoorn)
(bron: Linkedin)
Podcast 'Giep' op Spotify klik hier
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Swocc
- Airborne
- Giep Franzen
- onmisbaar
- MT
- Adformatie
- podcast
- common sense
- VIA
- legacy
- Top 50
- verantwoordelijkheid
- Brenda Smith
- doorgeven
- lijstjes
- practice what you preach
- Capital C
- Giep
- jubileum
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers