[column] Aandacht
- Algemeen
- 12 nov 2022 @ 16:23
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Marketing
- 12 nov 2022 @ 16:23
- Sjaak Hoogkamer
Aandacht krijgen in algemene zin is een uitdaging anno 2022. Want ja, voor je het weet zap je weg naar elders. Zie je wel, daar ga je al weer naar je smartphone. Even snel checken of iemand mijn bericht heeft geliket op Facebook of Insta, of mijn mail is beantwoord, of de nos.nl of TikTok nog iets te melden heeft.
Onze schermpjes vragen, nee, eisen, de hele dag door onze aandacht. Niet alleen de smartphone, maar ook de tv - en dan met name Netflix, Disney of Amazon - en iPad vechten om onze aandacht. Om nog maar te zwijgen over de papieren krant, de radio en Spotify.
Aandacht is een schaars goed aan het worden in ons drukke medialandschap. Er is een enorme rijkdom aan media en een grote armoede aan aandacht om dat allemaal te consumeren. Gelukkig ben ik geen marketeer, want het lijkt me de hel. Steeds maar roepen dat jij de beste bent en nagenoeg niemand die je - bewust of onbewust - hoort of ziet. Je moet opvallen, creatief de beste zijn, humor gebruiken, iets verrassends doen. Tuurlijk, maar de consument van nu is verwend, kritisch, druk, overbelast. Ons systeem is vol. Daarom voelt het zo heerlijk om eens niet connected te zijn. De stekker eruit. Resetten.
Ik werd zo blij van de uitroep van marketingprof Ronald Voorn (zie pagina 30 in deze editie): ‘Aandacht? Laat de mens ook eens met rust!’ Zet alles eens uit en praat met elkaar, niet via Whatsapp, maar live. Wanneer doen we dat nog? Toon oprecht interesse in elkaar. Marketeers, wees inventief en vermijd soms de snelweg van de verplichte media. Als je de juiste emotionele snaar weet te raken, krijg je vanzelf aandacht. Want voor je het weet ben en blijf je een roepende in de mediawoestijn.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 18, 2022.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- Dans keert terug via herseninterface
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

