5 minuten met: Hans-Willem de Lint van Message To The Moon
- B2b
- 10 dec 2016 @ 10:00
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - InterviewZakelijk
- 10 dec 2016 @ 10:00
- Connie Lohuis
In '5 minuten met' geven we het woord aan b2b marketeers. Wat zijn hun favoriete cases en waar halen zij hun inspiratie vandaan? Dit keer het woord aan: Hans-Willem de Lint. Hij richtte in 2006 Message To The Moon (MTTM) op. MTTM.nl is specialist op het gebied van zakelijke telefonie.
Wat typeert jouw werkwijze, en hoe maak jij een verschil binnen je organisatie?
‘In een wereld van snelle termen en flitsende woorden ben ik een meer traditionele ondernemer; ik hecht veel waarde aan kwaliteit en heldere communicatie. Op maandagmorgen nemen we kort de stand van zaken door met het hele bedrijf, mijn deur staat altijd open en ik loop graag even langs alle afdelingen om te horen hoe het er voor staat. Al dat gemail en nodeloze meetings, daar heb ik een broertje dood aan. Binnenkort schaf ik e-mailen maar helemaal af binnen mijn bedrijf.’
Wat is jouw drijfveer in je werk?
‘Als ondernemer wil ik het maximale uit mezelf en mijn omgeving halen. Daarom stel ik altijd ambitieuze doelen. In de wereld van bellen en internet heb ik mezelf ten doel gesteld om als eerste aanbieder een bericht naar de maan te sturen. En de grote marktpartijen in telecom aan te pakken, want de macht van de grootste partijen in de markt voor zakelijk bellen en internetten is buitensporig. Ondernemers hebben daar veel last van en dus duik ik er op. Ik kom op voor de belangen van mijn bedrijf en die van andere ondernemers. Onrecht is een belangrijke drijfveer voor me, vaak ontstaan er in onrechtvaardige situaties ook veel nieuwe kansen. De nieuwe telecomwet die per 1 oktober tot stand is gekomen, kwam er op mijn initiatief. We zijn nog niet naar de maan, maar op dit soort zaken ben ik ook trots.’
Hoe lang houd je je al bezig met b2b-marketing?
‘Sinds we bestaan. We zitten in de zakelijke telecommunicatie, dus wij communiceren hoofdzakelijk b2b.’
Hoe geef je daar invulling aan bij Message To The Moon?
‘Als Message To The Moon zijn we een echte push marketeer. Wij wachten niet tot de mensen naar ons komen, maar we stappen zelfverzekerd op anderen af. Dit doen we via alle mogelijke kanalen, maar we proberen altijd te eindigen met menselijk contact. Dat is de belangrijkste factor in zaken doen met andere bedrijven.’
Op welke b2b-campagne waar je zelf bij betrokken was, kijk je met trots terug?
‘Een aantal jaren geleden hebben we een stevige brief geschreven naar ondernemers in Nederland, mede naar aanleiding van het consumentenprogramma Kassa. Het programma stelde - geheel in lijn met mijn visie - de macht en dominantie van KPN stevig aan de kaak. Iets waar we ons volledig in konden vinden. Via diverse kanalen hebben we ons aangesloten bij die gedachte, een pamflet campagne uit het hart geschreven en contact gezocht met ondernemers in het land. Voordat we het wisten ontstond er een beweging die landelijke deining veroorzaakte. Het was de maatschappelijke component die me trots maakt.’
Met welke ontwikkelingen in b2b-marketing moeten we echt iets doen, waar liggen de kansen?
‘Alles draait om je database en de wijze van benadering van je doelgroep. Wat dat betreft lijkt commercie een beetje op relaties in het persoonlijke leven. Daarin moet je zo nu en dan de lead nemen en verrassen om interessant te blijven voor de ander. De ontwikkelingen die ik interessant vind in dat licht, liggen in de lijn van waarden-gebaseerde b2b-marketing. Wij luisteren heel goed naar onze klanten, maar willen uiteindelijk wel een relatie die gelijkwaardig is. Dit betekent dat we in onze b2b-benadering een sterk eigen karakter proberen te behouden en ons niet blindstaren op alle trends en consumenten-inzichten die er zijn.’
Is de klant altijd koning?
‘De klant is koning’ vind ik persoonlijk een tegeltjes-wijsheid uit het vorige decennium. Die aangeeft dat je de klant altijd maar gelijk moet geven, ongeacht wat. Zo ontstaat er nooit een gelijkwaardige dialoog. De uiteindelijke keuze bij de klant laten, met duidelijke spelregels, in plaats van het eenzijdig behagen of opdringen van de company policy, lijkt mij genoeg bevestiging van de klant serieus en centraal te stellen.
Wij vinden het uiteindelijk het meest belangrijk dat onze klanten op de beste manier kunnen bellen en internetten. Dat beloven we met een authentiek verhaal, dat we vervolgens enthousiast pushen richting onze database, met geavanceerde technieken. Overigens. In een wereld van e-mail en online heb ik nog steeds een heilig geloof in klassieke direct marketing. Juist dit valt meer op dan ooit. En terwijl iedereen de fax heeft doodverklaard, en een heilig geloof heeft in e-mail boven post, zien wij juist kansen in de fax en post. Immers, meer dan 100.000 bedrijven in Nederland hebben nog fax, en ieder bedrijf heeft een postadres. Mijn klanten krijgen de facturen per post, tenzij ze aangegeven dit per e-mail te willen ontvangen. Uiteraard neemt e-mail de overhand, maar meer dan 25 procent geeft nog steeds de voorkeur aan een fysieke factuur. Een significante groep die vaak vergeten wordt.’
Welke lessen heb je geleerd tijdens je carrière?
‘Stay focussed, maar vergeet niet soms te ontspannen.’
Wie is jouw leermeester en waarom?
‘Ik heb altijd veel plezier beleefd aan de lessen van Wouter de Vries Jr. (jaja, de broer van Peter R.), tijdens het vak dienstenmarketing op de VU. Los van de inhoud alleen zouden docenten en hoogleraren een voorbeeld moeten nemen aan hem, hij weet inhoud leuk te verpakken. Wouter de Vries deed het anders dan anderen. Voor de VU zelf was ik te ondernemend, voor Wouter kwam ik terug. Zijn lessen leerden mij mijn dienstverlening terug te vertalen naar een duidelijke, simpele marketingstrategie in het hier en nu.’
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- De marketingtransfers van week 15, 2025
- Van buikgevoel naar breinstrategie op Nima Marketing Day 2025
- De marketingtransfers van week 16, 2025
- Stef de Reeder van ABN Amro: 'Marketing is veel meer dan...
- Martijn Kleij benoemd tot CCO van het Jaar
- Wing Cheung op Nima Marketing Day: 'Van onenightstand...
Laatste Nieuws
- Spotler neemt Lets Get Digital over30-04-2025
- Wing Cheung op Nima Marketing Day:... 30-04-2025
- Martijn Kleij benoemd tot CCO van... 29-04-2025
- Stef de Reeder van ABN Amro:... 29-04-2025
- De marketingtransfers van week 16,... 25-04-2025
- Van buikgevoel naar breinstrategie... 22-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management