Peter Heshof: 'Merkessentie blijft ook post-corona het anker'

Peter Heshof: 'Merkessentie blijft ook post-corona het anker'
  • B2b
  • 4 jun 2020 @ 09:43
  • 17382 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Kennissessie

Peter Heshof is eigenaar van trend & marketingbureau Bloom. Sinds 2003 helpt Bloom Future-Proof merken te bouwen vanuit de Tijdgeest en Consumententrends (van Unilever tot Verzekeraars). Hij gaat in de komende maanden exclusief verslag doen van de belangrijkste marketingtrends in het post-corona tijdperk.

Jij introduceert als trendwatcher het zogenoemde Post-Corona Kompas, juist ook om vooruit te kijken na de crisis. Wat houdt het kompas in?

‘Met het Post-Corona Kompas wil ik marketeers inzicht geven in de belangrijkste consumententrends post-corona. Het Post-Corona Kompas geeft richting en duiding in deze onzekere tijd, gebaseerd op het Tijdgeest trend model wat ik sinds 2003 toepas voor vele Top 50 consumenten merken.Tijdens de Lockdown periode waren behoeften als verbinding, solidariteit, empathie, bezinning en klein geluk belangrijk. Nu we uit deze fase ontwaken, zullen andere behoeften dominanter worden. De belangrijkste consumententrends wil ik graag de komende weken gaan delen in het Post-Corona Kompas.’

Wat is het nut van het kompas voor de marketeer?

‘We leven in onzekere tijden. We verschuiven naar een Post-Corona periode met nieuwe consumententrends. Het Post-Corona Kompas is voor iedere marketeer die op zoek is naar duiding, naar een kompas in deze tijd. Als richting en inspiratie voor je merkpositionering, strategie en innovatie. Het Post-Corona kompas is gebaseerd op ons trendmodel, daarin leggen wij uit dat trends geen toeval zijn maar dat ze worden gedreven door de vaste cyclus van de tijdgeest. Ieder 40 à 50 jaar komen dezelfde consumentenbehoeften weer terug, alleen wel in een andere vorm, product, dienst of ervaring.’

Ieder 40 à 50 jaar komen dezelfde consumentenbehoeften weer terug, alleen wel in een andere vorm, product, dienst of ervaring

Wat denk jij als trendwatcher wat de belangrijkste gevolgen zijn van de coronacrisis en dan vooral op consumentengebied?

‘De coronacrisis heeft, net als iedere crisis, een versnellend effect naar een nieuwe tijdgeest periode. We komen uit een Feel Good, Experience, Purpose periode waar de Millennial zich goed thuis voelde en we gaan naar de Smart Wellbeing periode, goed passend bij GenZ. In deze periode wil je weten wat het beste is voor jouw welzijn en wat het beste is voor het welzijn van onze wereld. Niet gebaseerd op een leuke Instagrammable post van een influencer, maar op basis van expertise, wetenschap, technologie en data.’

Is door de coronacrisis een andere consument ontstaan?

‘Verwacht geen nieuwe consument, omdat de oer behoeften van mensen blijven bestaan. Wel zie je een verschuiving tussen de oer behoeften. Een aantal worden dominanter zoals de behoefte aan zekerheid, controle, prestatie, veiligheid, gezond & fit, escapisme, responsible business en smart cocooning. Thema’s waar ik de komende tijd in mijn Post-Corona Kompas op terug ga komen.’

Geldt dit ook voor merken? Moeten zij zich anders profileren?

‘Succesvolle merken bewegen mee met de veranderende tijdgeest en behoeften. Er is veel werk aan de winkel om klaar te zijn voor de nieuwe periode, om de sprong vooruit te maken. Merken kunnen niet meer teren op hun heritage, op hun verleden. Claims als sinds 1858 maken wij de lekkerste snoepjes of de beste verzekeringen zijn straks niet meer relevant.’

In het Post-Corona Kompas zal ik aangeven welke consumententrends in het post-corona tijdperk dominant gaan worden. Het is de rol van de marketeer om hier tijdig op in te spelen, maar altijd vanuit de kracht van je merk.

Welke uitdagingen wacht de marketeer in het post-corona tijdperk?

‘De marketeer moet beseffen dat de consumentenbehoeften de komende jaren fors gaan veranderen, dat er een nieuwe tijdgeest aan gaat komen. Qua shift is deze verandering te vergelijken met de jaren ’90/ begin 2000 toen we als samenleving verschoven van de Sky is the Limit Tijdgeest periode naar de Back to Basic periode. Waar het na de winst-verdriedubbelaar Beleggingspolis, op een ZwitserLeven Palmenstrand samen met Chris Zegers een Bacardi Breezer drinkend, ineens draaide om hele andere behoeften. Zoals authenticiteit, vertrouwdheid, retro, transparantie, duurzaamheid en de Maker als Hero. In het Post-Corona Kompas zal ik aangeven welke consumententrends in het post-corona tijdperk dominant gaan worden. Het is de rol van de marketeer om hier tijdig op in te spelen, maar altijd vanuit de kracht van je merk. Want de merkessentie blijft in elke tijdgeest periode het anker, het vertrekpunt voor iedere positionering, strategie en innovatie.’

 

Online Boek: De logica achter de trends

Vaak krijgt Heshof de vraag wanneer hij nou eens een boek gaat schrijven over zijn trendmodel, over de logica achter de trends. Er is goed nieuws. Het is geen fysiek maar een virtueel boek geworden, in de vorm van een trendvideo en een online-cursus.

Interesse, ga dan naar www.tobloom.nl

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken