Adverteerders uiten zorgen na onthullingen Facebook-klokkenluider
- B2b
- 8 okt 2021 @ 11:29
- Link
-
Ryan Baij
Allround Redacteur
BBP Media - ZakelijkOnline advertising
- 8 okt 2021 @ 11:29
- Ryan Baij
Bva-directeur Henriette van Swinderen zegt dat de Nederlandse adverteerders grote zorgen hebben na de onthullingen van de Facebook-klokkenluider eerder deze week.
De klokkenluider, Frances Haugen, oud-medewerker van Facebook, kwam eerder met het verhaal naar buiten dat het sociale netwerk winst belangrijker vindt dan de veiligheid van zijn gebruikers. Ze leverde daarvoor tienduizenden documenten aan die ze voor haar vertrek had gekopieerd.
Henriette van Swinderen vertelde tegen NPO radio 1 dat de nieuwste onthullingen de zorgen onderstrepen die al langer bestaan: 'Voor adverteerders bestaat het risico dat hun reclame terechtkomen naast berichten die niet gunstig zijn voor het merk. Tegelijkertijd zijn er ook positieve stappen gezet. 'Er is een samenwerkingsverband in de advertentiewereld, het zogeheten Global Alliance for Responsible Media, dat probeert om problemen rond schadelijke berichten en advertenties aan te pakken. Hier geeft Facebook, net als andere platforms, elk kwartaal informatie over hoe het zaken als misinformatie en haatzaaien aanpakt.'
'In die rapportages is een stijgende lijn te zien', vervolgt Van Swinderen. 'Wat we missen is hoe de situatie op lokaal niveau zit. Wij willen natuurlijk weten: wat gebeurt er in het Nederlandse taalgebied? Welke type berichten worden er verwijderd?' Als die informatie niet komt, houd ik er rekening mee dat er voor adverteerders te veel onzekerheid ontstaat. Bij een groot deel van onze leden is dit wel een zorg.'
De Bva laat verder zelf op zijn website weten de inspanningen te waarderen die Facebook (en andere globals) binnen GARM (Global Alliance for Responsible Marketing) ondernemen om op wereldwijd niveau te rapporteren over de hoeveelheid klachten en verwijderde negatieve berichten.
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Marketingtransfers week 25, 2025
- [column] LinkedIn en PR zijn on the rise in B2B en SEO ligt op...
- Van bannerblindheid naar breinbewuste branding
- Sanne Houterman nieuwe Strategy Director bij Cheil
- Mediahuis E-commerce behaalt duurzaamheidskeurmerk
- ‘Samen bouwen aan een verhaal’: AH Retail Media Services en...
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 26, 202504-07-2025
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
- Mediahuis E-commerce behaalt... 29-06-2025
- PXR verkoopt advertentieruimte voor... 27-06-2025
- Marketingtransfers week 25, 202527-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers