B2b marketeer moet kiezen uit veel prioriteiten

B2b marketeer moet kiezen uit veel prioriteiten
  • B2b
  • 25 aug 2015 @ 15:15
  • 13276 x gelezen
  • Link
  • Laura van Stralen
    Laura van Stralen

    marketing en communicatie medewerker
    Sizo Solutions
  • ZakelijkMarketing

Big data, contentmarketing, event driven marketing en marketing automation, het zijn allemaal termen die hot zijn voor de marketeer. Er komen steeds meer aandachtspunten bij waarvan goeroe’s zeggen dat het ‘een must’ is voor succesvolle marketing. Het wordt onmogelijk overal focus op te leggen. De grote vraag is dan ook: waar ga je je als marketing manager nu op focussen? Waar ligt de prioriteit?

En die vraag blijkt bij veel B2B marketingafdelingen lastig te beantwoorden. Op de vraag: ‘Wat zijn voor jou de prioriteiten voor 2015’, komt een veelheid aan antwoorden. Sizo stelde deze vraag namelijk onlangs aan het merendeel van de Top 250 B2B gerichte bedrijven. Een diversiteit aan prioriteiten binnen één marketing afdeling is een belangrijke bevinding. Teveel prioriteiten dus zou je zeggen. Voordat je het weet heeft iedere marketeer zijn eigen prioriteiten en is het doel en de richting zoek. Uiteindelijk is dat het belangrijkste startpunt van succesvolle marketing; een duidelijk en meetbaar doel. Want hoe kan welke trend in marketing, of het nu content marketing is of big data, succesvol zijn als niet duidelijk is wat het doel van deze activiteiten is?

Trends
Ondanks de verdeeldheid aan prioriteiten binnen B2B marketing afdelingen, zien we een duidelijke trend als we alle bedrijven in het onderzoek vergelijken. De drie meest genoemde prioriteiten van de B2B marketing managers voor 2015 zijn achtereenvolgens:

  1. Datakwaliteit verbeteren;
  2. Marktaandeel vergroten;
  3. Nieuwe klanten vinden.

Een duidelijke focus op new business en datakwaliteit verbeteren om onder andere new business op een slimme wijze te kunnen genereren. Dat lijken heldere prioriteiten. Nu de kunst voor de B2B marketing manager om focus te houden. En heel belangrijk, de marketeers op de afdeling daarin mee te nemen. Belangrijk om jezelf af te vragen waar de hoofdprioriteiten van de organisatie liggen? Hoe vertaalt zich dit door naar de afdeling? En vergeet vooral niet te vragen hoe je collega’s dat zelf zien. Wat noemen zij zelf als belangrijkste prioriteit? Voor je het weet heeft iedere medewerker ongemerkt zijn eigen prioriteit gecreëerd. Hoe scherper de doelen en prioriteiten gesteld zijn, hoe makkelijker het wordt om keuzes te maken over wat je wel en niet gaat doen.

Laura van Stralen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken